دو بار زباله را در خیابان رها کنید، معادل نرخ یک پراید جریمه می‌شوید!



این مسئول از منظری جدید به ماجرا نگاه می‌کند و می‌گوید: باید توجه کرد اینکه سطل‌های زباله برچیده شده و به مردم می‌گوییم زباله‌ها را در زمانی مقرر پشت در منزل بگذارند، یعنی اکرام شهروندان، زیرا می‌گوییم لازم نیست زباله را تا سطل‌ها ببرید و همینکه از منزل خارجش کنید کافی است.

در یکی از مناطق شهر همدان بیرون نگذاشتن زباله در ساعت مقرر و یا‌‌ رها کردن آن در جای نامناسب، جریمه‌ای بسیار سنگین به همراه خواهد داشت؛ از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان؛ ماجرا چیست؟


چند روزی است ‌در شبکه‌های اجتماعی تصویری دست به دست می‌شود که از اجرای تصمیمی عجیب در شهر همدان خبر می‌دهد؛ تصویر بنری که در آن به شهروندان اطلاع داده شده ‌شهرداری سطل‌های زباله را جمع‌آوری کرده و بر این اساس لازم است شهروندان زباله‌های خود را رأس ساعت ۲۱ پشت در منزلشان قرار دهند تا گردآوری شود.


تا اینجای کار البته با یک تصمیم ساده مواجهیم، نه چیزی بیشتر؛ اما هشداری که در پایین این بنر نوشته شده، شرایط را تغییر می‌دهد؛ «بر اساس قانون مدیریت پسماند، شهروندانی که اقدام به‌‌ رها نمودن زباله در معابر می‌نمایند، خلاف مقررات بوده [اشکالات نگارشی و جمله بندی از متن اصلی است]، ضمن شناسایی در بار اول از پانصد هزار ریال تا یکصد میلیون ریال و در صورت تکرار هربار تا دو برابر مجازات قبلی در مراجع قضایی جریمه خواهد داشت‌».

یعنی اگر کسی دو بار زباله‌هایش را در معبر‌‌ رها کند، ممکن است معادل نرخ یک خودرو پراید جریمه شود. البته معلوم نیست که اگر زمان مقرر رعایت نشود، چه عواقبی خواهد داشت و جریمه پشت در گذاشتن زباله در ساعاتی غیر از نه شب چه مقدار خواهد بود!

اخبار,اخبار اجتماعی ,طرح حذف سطل‌های زباله

 
اما فارغ از بحث جریمه، این پرسش پیش می‌آید که چرا شهرداری تصمیم به حذف سطل‌های زباله گرفته است؟ یکی از کار‌شناسان این مجموعه در پاسخ به پرسش «تابناک» در این باره می‌گوید: ریشه این تصمیم در اعتراضات متعدد مردم به بوی نامطبوع سطل‌های زباله بود که از جمع شدن شیرابه در آن‌ها متصاعد می‌شود و آزار‌ دهنده است. البته این طرح تنها در منطقه 2 شهرداری به صورت پایلوت به اجرا در‌آمده و در حال آزمایش است.

وی می‌افزاید: باید بپذیریم بنیه شهرداری‌های شهرهایی غیر از تهران آنقدر نیست که بتوانیم از پس هزینه‌های شست‌وشوی دائمی این سطل‌های زباله برآییم؛ بنابراین، فرهنگ سازی کرده و به کمک مردم بهترین شیوه‌ها را اتخاذ کنیم. تا این لحظه هم به نظر می‌رسد ‌همکاری خوبی شده و مردم همکاری خوبی نشان داده‌اند. البته تأکید داریم ‌این طرح به صورت پایلوت به اجرا در آمده تا اشکالات احتمالی‌اش شناسایی و رفع شود.

این مسئول در ادامه می‌گوید: تجربیات موفقی از این دست در شهرهایی مانند اصفهان ثبت شده و حتی مردم در آنجا موظف به جداسازی زباله‌ها‌ی تر و خشک در منزل هم هستند و درباره هشدار قانونی هم باید بگوییم ما چیزی بیشتر از قانون ننوشته‌ایم و این نظر ما نیست. البته ممکن است قانون عجیب به نظر برسد یا کسی راهکار جایگزین بهتری سراغ داشته باشد که از شنیدنش استقبال می‌کنیم، چون هنوز در مرحله اجرای این طرح به صورت پایلوت هستیم، نه اجرای چنین قوانین لازم است و نه مکانیزمی برای اجرای آن اندیشیده شده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد ‌نگارش این قانون ذیل بنرهای اجرای طرح جدید شهرداری همدان، نوعی سختگیری برای تطبیق دادن مردم با تغییر جدید و در راستای فرهنگ سازی باشد؛ اما معلوم نیست اگر روزی تعارضی جدی در این عرصه رخ دهد، چگونه می‌خواهند به این قانون استناد کرده و زباله ریزی را به پرونده‌ای قضایی گره بزنند؟

البته مسئولان شورای شهر که تصمیمات راهبردی این تغییرات را گرفته‌اند، در این باره نقطه نظرات جالب‌تری دارند؛ یکی از کار‌شناسان این شورا در این باره به «تابناک» می‌گوید: تصمیم ما در حد جزییات و اینکه چه کنند و اجرای طرح را از کجا آغاز کنند نبوده، ولی به طور کلی می‌توان گفت برای فرهنگ سازی در این زمینه تصمیمات مهمی اتخاذ شده که انشاءالله در بلند‌مدت به ثمر خواهد نشست و ثمره آن برای همه خوب خواهد بود؛ چه مردم و چه شهرداری.

وی می‌افزاید: به این منظور، برنامه‌ای در شورا به تصویب رسیده و در دست پیگیری است که پیشتر مشابهش در شهر اصفهان پیاده سازی شده و اثرات خوبی داشته و بر این اساس امیدواریم ‌بتوانیم فرهنگ سازی کرده و با تغییر عادت مردم، ‌نفعی عمومی ‌برای شهرمان رقم بزنیم.

وی در ادامه از منظری جدید به این ماجرا نگریسته و می‌گوید: باید توجه کرد اینکه سطل‌های زباله برچیده شده و به مردم می‌گوییم زباله‌ها را در زمانی مقرر پشت در منزل بگذارند یعنی اکرام شهروندان، زیرا می‌گوییم لازم نیست زباله را تا سطل‌ها ببرید و همین که از منزل خارجش کنید کافی است، چون ما جمعشان می‌کنیم.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم ‌این تلاش به کجا می‌رسد و مسئولان‌ این شهر تا چه اندازه در فرهنگ سازی موفق می‌شوند و طرح حذف سطل‌های زباله را با موفقیت ادامه می‌دهند؛ شاید روزی برسد که در این زمینه الگو شوند و شاهد سرایت طرحی که این روز‌ها تصویر بنر مربوط به آن دست به دست می‌شود، در بسیاری از شهرهای دیگر باشیم.

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------