روایت دادستان‌کل کشور از حمله به سفارت‌ایران، دختران خیابان‌انقلاب، خودکشی سیدامامی و «دلقکی در آمریکا»



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,دادستان کل کشور
دادستان کل کشور گفت: پلیس در تعرض به سفارت ایران در لندن به جای اینکه به وظایفش عمل کند، فقط تماشاچی بود.

 ایسنا نوشت: حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه اتفاقی که جمعه شب در لندن افتاد ریشه‌هایی دارد، گفت: جریانی است که سال‌ها در ایران فعالیت دارد و مرکزش در قم است و این جریان تحت عنوان جریان شیرازی نوعی برنامه ریزی در کارهایشان است که اختلاف بین اقوام اسلامی و مذاهب اسلامی شدند و هر روز آتش بین مسلمانان می‌اندازند و کانون این امر در انگلستان است و شبکه‌های مختلفی در اختیار دارند که آثار و تبعات بدی برای جهان اسلام دارد.

 

وی افزود: در دوره ای که دشمنان قسم خورده اسلام تلاش دارند که بین مذاهب اسلامی تفرقه بیندازند ما باید تلاش کنیم که وحدت و یکرنگی باشد. برنامه هایی را اجرا می کنند و این برنامه کاملا مدیریت شده از طرف دشمنان اسلام است.

 

منتظری یادآور شد: یکی دو سال قبل در قم به این جریان و رئوس این جریان پیامی داده شد که در این مقطع زمانی حرکت ناپسند است و اصلاح کنید و نگذارید که اختلاف بین شیعه و سنی روز به روز بیشتر شود.

 

وی افزود: از طرف دادسرا و دادگاه روحانیت به آنها پیام داده شد که دست از این حرکت بردارید که متاسفانه پذیرفته نشد و گفتند این شبکه ها در انگلستان هستند و ربطی به ما ندارد و ما گفتیم که برائت خودتان را اعلام کنید که انجام نشد. این حرکت و برنامه های تفرقه انگیز بین مسلمانان با یک برنامه های حساب شده ادامه دارد و متاسفانه مرکز آن در قم است و اخیرا وابستگان این جریان برخلاف موازین قانونی مرتکب حرکتی شد که مجرمانه است و تحت اتهام وارده دادسرای ویژه روحانیت این آقا را چند بار احضار کرده بود و از پاسخ استنکاف کرده بود تا اینکه مسولین این شخص را بازداشت کردند تا اتهام تفهیم و تحقیقات انجام شود.

 

دادستان کل کشور افزود: پیرو این بازداشت عده ای در برخی کشورهای همسایه تعرضات و حرکاتی کردند که ناشایست است. شب گذشته هم تعدادی از وابستگان این حرکت به سفارت ایران یورش بردند و بعد از چند دقیقه از طریق سفارت به پلیس انگلیس اطلاع داده شد و پلیس آنجا فقط تماشاچی می‌شود و به جای اینکه از وظایف خودش در تعرض به سفارت خانه صیانت شود متاسفانه نظاره گر می‌شود و حتی پرچم ایران را پایین می‌کشند که اهانت به کشور میهمان است.

 

منتظری افزود: میزبان مکلف است در صیانت و حفاظت از این سفارتخانه که حکم خاک کشورها را دارد اقدام کند ولی متاسفانه پلیس بیش از دو ساعت نظاره گر می‌شود و بعد هم با اصرار مسئولان سفارت، آنها می‌روند و چند ساعت بازداشت و نهایتا با یک قرار سبک آزاد می‌شوند. این موضوع نشان دهنده وابستگی این جریان و فرقه به انگلیس است که محرز است. آیا اگر یک جریانی شد و انگلیسی بود، پلیس این کشور اینگونه از متجاوزین و یورشگران حمایت می‌کرد؟

 

وی افزود: حرکت دولت انگلیس یک حرکت کاملا خلاف قانون و مقررات بین المللی است. امیدوارم مسئولان در وزارت امور خارجه از طریق رایزنی‌هایی که با این دولت متجاوز و یاغی دارند بتوانند حق ملت ایران را استیفا کنند و آن‌ها این حرکت زشت را جبران کنند.

 

منتظری تاکید کرد: قطعا دستگاه قضایی در برابر گروهی که اینگونه مقابل قانون ایستادگی کرده و برخلاف مقررات قانونی حرکتی را انجام می‌دهند، سکوت نخواهد کرد و با عوامل موثر در این جریان برخورد قانونی می کند. در این شرایطی که در منطقه شاهد هستیم و تلاش‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف و آشوب در بین کشورهای اسلامی است، انتظار داریم آقایانی که داعیه چنین مسایلی را دارند در چارچوب مصالح اسلام و قرآن حرکت کنند و اگر غیر این باشد کاملا نشان می‌دهد که وابستگی آن‌ها به انگلیس قطعی است و همان شیعه انگلیسی هستند که متاسفانه کمر برای حذف اسلام و قرآن بسته اند.

 

این بزرگترین خیانت است که امروز بیاییم شبکه‌های تلویزیونی متعدد، سایت‌های گوناگون و انواع و اقسام اهانت‌ها را به مقدسات سایر مذاهب داشته باشیم. دلایل و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این جریان تحت حمایت انگلیس اند و کسانی که متاسفانه در لباس روحانیت در این کشور مستقر هستند و در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند، کاملا این موضوع را نشان می‌دهد و اگر انگلیس واقعا این‌ها را مدافع اسلام می‌دانست آیا امکانات در اختیارشان قرار می‌داد؟

 

خودکشی سیدامامی در زندان

منتظری درباره مساله خودکشی در زندان گفت: بعد از اغتشاشات دی ماه که عده‌ای فریب خورده آن را به وجود آوردند یا جریان جاسوسی که مطرح بود و تحت عنوان حمایت از محیط زیست عده‌ای اقداماتی را انجام دادند، باید متذکر شوم که اشراف اطلاعاتی کامل در این زمینه به عمل ‌آمد تا به نقطه‌ای رسید که تعدادی از آنها دستگیر شدند و یکی از عناصر مهم آن‌ها در زندان اقدام به خودکشی کرد، جمعا دو سه مورد بیشتر نبوده است و به ندرت اتفاق می‌افتد. به عنوان نمونه در کشور فرانسه به ازای هر 10 هزار ایرانی، 12/4 نفر و در کشورهای اروپایی در 10 هزار زندانی 5/4 نفر دست به خودکشی می‌زنند.

 

گزارش سال ۲۰۱۰ شورای اروپا کشور فرانسه را با تعداد ۹۵ خودکشی در زندان، مقام نخست کشورهای اروپایی معرفی کرده است یعنی به ازای هر 10 هزار زندانی 15 و نیم نفر خودکشی کرده‌اند؛ در حالی که میانگین خودکشی در زندان در ۴۷ کشور عضو شورای اروپا 6 /7 نفر بوده است. طبق گزارش پایگاه ایندیپندت در ۲۷ آوریل ۲۰۱۷ بنا بر گزارش وزیر دادگستری انگلستان اعلام شده که طی یک دوره ۱۲ ماهه تا پایان مارس ۲۰۱۷ از ۳۴۴ مورد مرگ در زندان‌های انگلیس، ۱۱۳ نفر به علت خودکشی جان باختند. با وجود این آمارهای خودکشی در زندان‌های کشورهای غربی بر روی این موضوع مانوری داده نمی‌شود اما هنگامی که در ایران در بین بیش از ۲۰۰ هزار زندانی دو یا سه نفر با اهداف سیاسی اقدام به خودکشی می‌کنند، بر روی این قضیه مانور و موج سواری می‌کنند؛ البته بیان این مطلب برای توجیه نیست چرا که این موضوع به هیچ وجه قابل توجیه نیست و مسئولین زندان‌ها در قبال زندانیان مسئولیت دارند و باید از آن‌ها مراقبت کنند که دست به چنین کارهای ناپسندی نزنند البته برخی نیز از این فرصت استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه بیشترین آمار خودکشی در زندان را امریکا به خود اختصاص داده است، افزود: در دو سه موردی که خودکشی توسط زندانیان صورت گرفت یک مورد آن اصلاً در زندان نبوده است و فرد دیگری نیز که اخیراً روی آن موج سواری می‌کنند فردی بوده که در جریان اغتشاشات خیابان پاسداران فوت کرده بوده است و بعد از چند روز، چون شناسایی نشده بود در پزشکی قانون نگهداری می‌شد، این در حالی است که مطرح کردند که تحت شکنجه کشته شده است.

 

منتظری با اشاره به پرونده سیدامامی گفت: این فردی که خودکشی کرد و متهم به جاسوسی بود در یک محل مناسب نگهداری می شده و مراقبت‌های لازم هم بوده ولی از فرصت استفاده کرده و شاید از غفلت مراقب استفاده کرده و ظرف چند دقیقه که از 15 الی 16 دقیقه بیشتر طول نکشید، خودکشی کرده است.

 

دو نگاه به موضوعات اخیر حجاب

دادستان کل کشور درباره موضوعات مربوط به حجاب گفت: از دو زاویه باید به این مساله توجه کرد و یکی مساله فرهنگی است که باید همه متوجه باشیم که مساله حجاب در فرهنگ ایرانی اسلامی مساله‌ای پیش پا افتاده نیست و حجاب در مجموعه خانواده یک حکم دارد و در خارج از خانواده حکم دیگری دارد. در محیط زندگی خصوصی فرد هر گونه لباسی می‌تواند بپوشد و حریم اشخاص کاملاً محترم است و هیچ کس متعرض حریم خصوصی اشخاص طبق موازین شرعی نباید باشد اما افراد زندگی اجتماعی نیز دارند و در مرعا و منظر دیگران باید اصول و مبانی رعایت شود. اسلام در رابطه با مساله حجاب دستورات موکد دارد و کسی نمی‌تواند بگوید اسلام نسبت به حجاب حکمی ندارد و قطعاً حکم اسلام نسبت به حجاب مشخص و از واجبات است.

 

وی افزود: در این زمینه از لحاظ فرهنگی دستگاه‌های فرهنگ ساز، صدا و سیما، مدارس، مطبوعات و حوزه‌های علمیه و ... باید بیشتر کار کنند زیرا مساله حجاب شوخی نیست و فردی که مسلمان است باید حجاب را رعایت کند. از طرفی از منظر حقوقی و قانونی هم ممکن است فردی اصلاً اعتقاد به اسلام نداشته و مسلمان نباشد و جزو اقلیت‌های مذهبی بوده و اعتقادی به حجاب نداشته باشد که این فرد نیز باید بداند که در نظام جمهوری اسلامی ما برای رعایت مساله حجاب قانون داریم و اگر کسی بخواهد در منظر و مرئی مردم کشف حجاب کند طبق قانون مجرم است.

 

دادستان کل کشور یادآور شد: زمانی که دولت استعمارگر انگلیس رضاخان را در مملکت حاکم کرد مساله کشف حجاب از اقدامات اولیه آن‌ها بود و این خواسته استعماری برای نیل به اهدافشان پیگیری شد و امروز هم ما معتقدیم این سیاست شیطانی توسط دشمنان همچنان دنبال می‌شود و در شبکه‌های مختلف، سایت‌ها و کانال‌هایی که به نحوی مرتبط با آن‌هاست تلاش می‌کنند که این امر مقدس و موثر بانوان را تضعیف کنند و عده‌ای را فریب بدهند اما آنها باید بدانند چنانچه شهروندان روشنفکر و ملتزم به قانون هستند و قانون جمهوری اسلامی ایران رعایت حجاب را لازم دانسته است. انتظار ما این است که خود بانوان محترم در این زمینه حقوق دیگران، مقررات و ضوابط شرعی را رعایت کنند و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در برابر این عملی که به صراحت قانون جرم است برخورد لازم را می‌کند از طرفی نشریات و نویسندگان نیز باید به این مساله توجه کنند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال مساله حجاب اجباری که مطرح می‌شود به فرموده مقام معظم رهبری همان خطی است که دشمن برای ضربه زدن ترسیم کرده است.

 

توضیحی درباره دخالت اقوام مسئولان در قاچاق کالا

منتظری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قاچاق کالا و ارز و اینکه در جلسه‌ای گفته بودید اقوام برخی مسئولان در رابطه با قاچاق کالا دخالت دارند؟ گفت: بنده گفته بودم که این حجم از قاچاق کالا و ارز که وارد می‌شود نشان دهنده این است که شبکه‌ها و افرادی در آن ذی نفع هستند؛ این در حالی است که برخی از این کلمات سوء استفاده کردند و چنین القا کردند که من می‌خواهم بگویم همه و یا بیشتر مسولین خدایی نکرده آلوده هستند در حالی که رسماً می‌گویم دید بنده نسبت به مقامات و مسئولین این گونه نبوده و نیست. ما معتقدیم که این حجم گسترده کالا و ارز که از مبادی رسمی وارد می‌شود نمی‌تواند بدون وجود پشت پرده و ساخت و پاخت با کسانی که دست اندرکار هستند صورت بگیرد. ما اطلاعاتی داشتیم و این اطلاعات نشان می‌داد کسانی که موثر در قاچاق کالا و ارز هستند، به نحوی ذی نفع هستند و این موضوع به لحاظ اطلاعاتی و قضایی احتیاج به کار طولانی دارد؛ البته از همان وقت هم شروع شده بود. در این زمینه اطلاعاتی به ما رسیده بود و همچنین اقدامات خیلی خوبی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شکل گرفت و با همکاری دستگاه قضایی شبکه‌هایی را شناسایی کردند و در چند استان این مساله پیگیری و تعدادی هم دستگیر شدند. ناگفته نماند که کارهای تحقیقاتی در این زمینه ادامه دارد و اگر به مرحله‌ای رسید که قابل انتشار باشد حتماً اطلاع رسانی می‌شود.

 

وی تاکید کرد: مساله قاچاق کالا و ارز به اقتصاد کشور، کار و شغل مردم و کارخانجات ضرر و زیان می‌رساند لذا از همه مردم عزیز انتظار داریم که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و اگر اطلاعاتی دارند به دستگاه قضایی بدهند زیرا اطلاعات مردمی در این زمینه بسیار موثر است. مردم از خرید کالای قاچاق خودداری کنند و به دولتمردان کمک کنند و از طرفی دستگاه‌های ذی ربط نیز با عوامل متخلف برخورد جدی داشته باشند.

 

دادستان کل کشور درباره طرح استرداد اموال نامشروع گفت: من مخالف آن هستم زیرا ما فاقد قانون نیستیم. براساس تجربه ای که دارم مطمئنم که این قانون به اجرا نمی‌رسد و اجرایی نخواهد شد زیرا نیاز به کارشناسی جامع تری دارد.

 

چهارشنبه‌سوری  و «دلقکی در آمریکا»

وی درباره چهارشنبه آخر سال و هشدار به خانواده‌ها گفت: خانواده های محترم مراقبت داشته باشند که ما مواجه با حوادث تلخی نشویم و این بسیار بد است. توجه داشته باشیم استفاده از مواد منفجره خطرناک است. حقوق شهروندی را باید رعایت کنیم. باید به اموال عمومی آسیب نرسد زیرا زیان رساندن به اموال عمومی توجیه اخلاقی ندارد.

 

دادستان کل کشور افزود: دلقکی که در آمریکا نشسته و تحت عنوان ری استارت، ممکن است برای چهارشنبه اخر سال حرکات شیطنت آمیز و بچه‌گانه‌ای داشته باشد و انتظارمان این است که مردم عزیز مراقب باشند تا عملی انجام نشود که دستاویزی برای سواستفاده و موج سواری آنها شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------