وقوع ۶۰ درصد طلاق‌ها بعد از ۵ سال زندگی/طلاق امری عادی شده‌/افزایش نرخ بیکاری در بین زنان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,طلاق‌
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق تازه‌ترین آمار حدود ۶۰ درصد زوجینی که طلاق گرفته اند، بعد از حداقل ۵ سال زندگی از هم جدا شده‌اند. 

محمدمهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) در گفت‌وگو با  ایلنا درباره میانگین سن ازدواج در میان دختران و پسران توضیح داد: امسال سن ازدواج پسران به طور میانگین به ۳۱ سال و در دختران نیز به ۲۸ سال رسیده است. در مجموع میانگین سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است که البته دلایل مختلفی دارد.

 

وی با اشاره به تفاوت سنی بالا در میان برخی زوجین خاطرنشان کرد: در مراکز مشاوره ما آماری در خصوص زوجینی که به خاطر اختلاف سنی زیاد با یکدیگر به مشکل برخورده‌اند، ارائه نشده است.

 

تندگویان اضافه کرد: من فکر می‌کنم در اینجا اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که واقعا همه مشکلات ازدواج مربوط به مسائل اقتصادی نمی‌شود، زیرا فرهنگ، اعتقادات و باورها بسیار تغییر کرده و همین امر موجب اختلاف شده است.

 

او ادامه داد: پیش از این جوانان با یک عقیده خاص به سمت ازدواج می‌رفتند، خیلی از جوانانی که هم نسل من بودند با امکانات حداقلی ازدواج کردند طوری که وقتی به جوانان امروز می‌گوییم باور نمی‌کنند. همچنین ما عقیده داشتیم که ازدواج یک کار شرعی است و با این کار به  خودمان کمک می‌‎کنیم، اما امروزه ازواج تبدیل به یک چارچوب قراردادی شده است، قراردادی که باید همه بندهایش لحاظ شود تا ازدواج صورت بگیرد و این به خاطر فرهنگی است که دیگر تغییر کرده‌است.

 

معاون امور جوانان درباره توقع بالای جوانان برای ازدواج گفت: برخی فکر می‌کنند که برای ازدواج باید خانه و درآمد مشخصی داشته باشند و همین باعث سخت شدن ازدواج شده‌است. امروزه مدل ازدواج به طول کل تغییر کرده و این یک آسیب محسوب می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آمار طلاق در کدام استان‌ها بیشتر است، گفت: کماکان آمار طلاق در استان‌های تهران و البرز بالاتر از سایر استان‌هاست.

 

تندگویان تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌های زیر یکسال است که این نشان می‌دهد؛ مشکل زوجین صددرصد مربوط به عدم شناخت است و البته در کنار آن بحث‌های اقتصادی و دیگر مشکلات نیز مطرح هست. همچنین طبق تازه‌ترین آمار حدود ۶۰ درصد از زوجینی که طلاق گرفته اند،  پس از حداقل ۵ سال زندگی از هم جدا شده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد، در فرهنگ ازدواج دچار دگرگونی بدی شده‌ایم که عدم شناخت و توقعات بی‌جا در آن بی‌تاثیر نیست. همانطور که گفتم ازدواج تبدیل به یک قرارداد شده که درآن فرهنگ‌ها، باورها واعتقادات زیاد تاثیری ندارد به همین دلیل هم خیلی شکننده‌است.

 

تندگویان در خصوص اینکه طلاق امری عادی شده است، گفت: تقریبا قبح موضوع طلاق شکسته است و کم‌کم به یک اتفاق ارزشی تبدیل می‌شود. به نظرم در امر ازدواج باید به دو موضوع مهم از جمله بنیان خانواده و اعتقادات توجه داشته باشیم.

 

معاون امور جوانان در پایان درباره عدم تمایل برخی افراد به ازدواج گفت: آمار دقیقی از عدم تمایل دختران و پسران به ازدواج نداریم، ولی نرح بیکاری در بانوان بالا رفته که همین امر در ازدواج تاثیرگذار است و عملا وقتی نرخ بیکاری در بانوان افزایش داشه باشد، تمایل دختران به ازدواج هم کمتر می‌شود، چون فرهنگ ما تغییر کرده و بانوان احساس می‌کنند، خودشان باید درآمد داشته باشند تا وارد زندگی مشترک شوند، در مجموع نرخ بیکاری در خانم‌ها طی یک و دو سال گذشته خیلی کاهش داشته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------