پولدارهابه بهشت می‌روند؟!



اخبار,اخباراجتماعی ,روغن پالم

می‌گویند پولدار که باشی هر غیرممکنی، ممکن می‌شود و کسی به شما نخواهد گفت بالای چشمتان ابروست. در ایران اما داستان شنیدنی‌تر است، اینجا پولدار که باشی هر بخشنامه و دستوری بایگانی می‌شود در هزارتوی سازمان‌ها. نمونه این ماجرا همین داستان استفاده برخی از تولیدکنندگان لبنیات از روغن پالم و اصرار بر این کار بعد از اخطار وزارت بهداشت است.

ماجرایی که پای دستگاه قضایی را هم به این ماجرا باز کرد تا در نهایت حکم به ممنوعیت روغن پالم در صنایع لبنی داده شود. حکم صادر شد اما اینکه آیا به درستی اجرا می‌شود هنوز مشخص نیست؛ چون اتفاقات پیرامون این موضوع شک و شبهه‌های بسیاری را به دنبال دارد. از اعلام نکردن اسامی شرکت‌های متخلف گرفته تا اصرار دادستانی برای اعلام عمومی این اسامی و بازهم شانه خالی کردن سازمان غذا و دارو از این مهم. شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که این اتفاقات خودجوش نبوده و در پی این ماجراها شاید داستانی باشد.

 

داستانی از جنس مراودات مالی و زدو بندهای مرسوم در اقتصاد. باور کنید یا نه، می‌گویند در لیست متخلفین حوزه صنایع لبنی اسامی برندهای بزرگ دیده می‌شود؛ برندهایی که تیزرهای تبلیغاتی آنها صدای بینندگان تلویزیون را در آورده است. برای همین شاید بیراه نباشد که سازمان غذا و دارو یا همان وزارت بهداشت بخواهد مماشات کند با لبنیاتی‌های متخلف. داستان اما روی دیگری نیز دارد و بهارستان نشینان نیز در مقابل این اتفاق سکوت کرده‌اند. همان‌هایی که این روزها فعال تر از هر زمان دیگری مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را دنبال می‌کنند تا مبادا آسیبی متوجه مردم شود؛ مردمی که همه چیزشان برای بهارستان‌نشینان مهم است.

 

شاید جالب باشد بدانید لیست متخلفین صنایع لبنی به مجلس رسیده اما هیچ یک از نمایندگان حاضر به اظهار نظر در این مورد نیستند و برخی‌ها رسانه‌ای نشدن گزارش بنزین‌های آلوده و البته اسامی شرکت‌های متخلف را در راستای مصلحت‌اندیشی می‌دانند. برای همین هم است که پس از حساسیت وزارت بهداشت نسبت به نتایج بررسی استفاده از روغن پالم در محصولات غذایی و لبنی و اعلام دادستانی مبنی بر افشای اسامی شرکت‌های متخلف، سازمان غذا و دارو  و نمایندگان مجلس از ذکر نام این شرکت ها خودداری می‌کنند تا شایعه لابی شرکت‌های متمول برای لاپوشانی موضوع تقویت شود.

 

اسامی شرکت های متخلف روی میز بهارستان نشینان، سازمان غذا و دارو، قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های متولی قرار دارد اما خبری از انتشار آن نیست. نمایندگان مجلس نیز سعی در دور ماندن از این ماجرا دارند.البته پیگیری ایسکانیوز از سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص اعلام اسامی این شرکت‌ها نیز نتیجه‌ای نداشته جز اینکه محمد حسین قربانی سازمان غذا و دارو را متولی این امر معرفی کند. وی در این زمینه گفته است: به‌رغم تمایل مجلس نسبت به این موضوع و پیگیری برخورد قاطع نمایندگان قضایی با این شرکت‌ها اعلام اسامی این شرکت تنها از طریق سازمان غذا و دارو ممکن خواهد بود.

 

محمد حسین قربانی در ادامه با اشاره به دستورات اخیر وزیر بهداشت دال بر جدیت این سازمان مبنی بر جلوگیری از استفاده روغن پالم در محصولات لبنی یادآورشد: قرار بود علاوه بر معرفی اسامی این شرکت‌ها برخورد قاطعی نیز با عوامل برهم زنندگان سلامت مردم صورت بگیرد که تاکنون خبری نشده است.به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت درخواست برخورد قضایی با این شرکت‌ها از آن رو عنوان می‌شود تا از سوءاستفاده های آتی در این زمینه جلوگیری شود لذا نمایندگان مجلس نیز به رغم اعلام مجرمیت دادستانی تقاضای برخورد قاطعانه‌تری با کسانی دارد که به نوعی با سلامت مردم بازی می‌کنند تا به سود سرشاری دست یابند.

 

این ادعای قربانی در حالی است که هیچ یک از نمایندگان حساسیتی برای پیگیری این موضوع و اعلام اسامی شرکت‌های متخلف از خود نشان نمی‌دهند تا داستان روغن پالم و شرکت‌های سود‌جو همچنان یکی از معماهای کور اذهان عمومی باشد. داستانی که از دولت یازدهم و با افزایش قیمت شیر و دیگر مواد اولیه شروع شد و تا امروز ادامه پیدا کرده است .

 

یعنی همان زمانی که دولت به تولیدکنندگان اجازه داد تا برای کاهش قیمت تمام شده محصولات خود از روغن پالم استفاده کنند. این را نه اینکه ما بگوییم بلکه دبیر صنایع لبنی در پاسخ انتقاد وزارت بهداشت مطرح کرد و تمام مسئولیت این داستان را متوجه ستاد تنظیم بازار دولت احمدی نژاد کرد؛ یعنی همان جایی که مجوز استفاده از روغن پالم، افزایش قیمت برنج، افزایش قیمت روغن، شوینده‌ها، کالاهای اساسی و سایر اقلام مصرفی را صادر کرد. اتفاقات چند سال اخیر در حوزه تنظیم بازار را مرور کنید تا شما هم به این نتیجه برسید که «پولدارها به بهشت می‌روند».


  اخباراجتماعی -  ارمان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------