فرستنده پول می گیرد ، گیرنده دیابت !



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,تغذیه

 نبود نظارت کافی بر برنامه های تلویزیون ، سبک غذایی غلط را وارد زندگی مردم کرده است.  هم اکنون 4/4 میلیون نفر در ایران دیابت دارند که مهم ترین دلیل آن رژیم غذایی غلط است.  تکثر تبلیغ چیپس ، پفک، نوشابه و ... نه تنها کودکان بلکه والدین شان را ترغیب به تغذیه غلط می کند.   کودکان مصرف کننده چیپس در سال های قبل ، بزرگسالان دیابتی امروز شده اند.

«خوردن چیپس در کودکی، عامل 50 درصد بروز دیابت در افراد است»، «دیابت ، ارثیه خوردن نوشابه دهه های قبل است» و ده ها خبر دیگر که حكایت از تاثیر مستقیم رژیم غذایی نادرست در ابتلای افراد به دیابت دارد؛ در این میان، آنچه به عنوان عاملي در ترویج عادت های بدغذایی تاثیر شگرفی دارد، رسانه ها و از همه مهم تر برنامه های تلویزیونی است که با ترویج عادات غلط، بیماری ها را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و آن را رشد می دهد. چند روز گذشته و به مناسبت هفته دیابت، برنامه های مختلفی در پیشگیری، آموزش و درمان دیابت در کشور برگزار شد و در این برنامه ها نقش تلویزیون در ترویج دیابت کمتر مورد بررسی قرار گرفت.

 

این درحالی است که از سال های قبل، برنامه های تلویزیونی به شدت ترویج غلط مصرف مواد غذایی موثر در دیابت را دامن مي زدند، چنانچه کمتر کسی است که تصاویر تبلیغ انواع نوشابه، چیپس، شکلات، محصولات نشاسته ای و... در برنامه های تلویزیونی را در ذهن نداشته باشد. آن سال ها، هرگز مدیران تلویزیونی گمان نمی کردند تبليغات بی حد و حصرشان در مواد غذایی بالابرنده قند خون، در کمتر از یکی دو دهه، جمعیت دیابتی های ایران  را چند میلیونی کند. اما اکنون این اتفاق رخ داده و در کمال ناباوری، سیاست های غلط تبلیغی سیما در حوزه بهداشت و سلامت همچنان ادامه دارد.


 فیلم هایی با آموزش های غلط
شورای سياستگذاري سلامت صدا و سیما به عنوان ناظري بر محتوای برنامه های تلویزیونی به جهت ترویج آموزش های سلامتی، در سال های گذشته هرگز نتوانست به عنوان اهرمی بازدارنده برای برنامه های مخرب سلامتی عمل كند. در کمتر از دو دهه قبل و در شرایطی که این شورا تازه پا گرفته بود،  تبلیغ های نوشابه، چیپس و ماکارونی در تلویزیون به اوج خود رسید. این تبلیغ ها به تدریج ذائقه غذایی مردم ایران را که سال ها با غذای سنتی خو گرفته بودند، تغییر داد. همزمان با این تبلیغ های تلویزیونی، برنامه های فیلم و سریال سیما نیز مملو از خرق عادات تازه در سبک های غذایی شد. فیلم و سریال ها، مدام خانواده هایی را نشان می داد که در وعده های غذایی شان، «نوشابه و فست فود» حرف اول را می زد و پدر و مادر خانواده، هر زمان که به تفریح و گردش می رفتند، «چیپس و پفک» اولین خریدشان برای سرگرمی بچه بود. این مهم، در سال های اخیر با نفوذ بیشتری ادامه یافت و ساخته های دهه 90 تلویزیون نیز به دفعات از «پیتزا و مرغ سوخاری» در کنار «نوشابه و دلستر» به عنوان منوی اصلی غذایی یاد کرد. این رفتارهای غلط آموزشی در تلویزیون اکنون جامعه دیابتی های ایران را گسترده تر از قبل کرده و هشدارهای بیشتری را از مبتلا شدن بیشتر افراد به این بیماری  به همراه داشته است.


 بحران دیابت در ایران
آمارها می گوید از هر ۲۰ ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و نیمی از این تعداد نمی‌دانند دیابت دارند. از سویی ، هر ۱۰ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، جان خود را از دست ‌داده و هر ۳۰ ثانیه نیز یک نفر در جهان به علت عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، پای خود را از دست می‌دهد. چند روز قبل گزارشی رسمی منتشر شد که تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا را از 108 میلیون نفر در سال 1980 به 422 میلیون نفر در سال 2014 برآورد کرد.

 

درصد افراد مبتلا به این بیماری در افراد بالای 18 سال از 7/4 درصد به 8/5درصد در سال 2014 رسیده است که نشان دهنده روند رو به گسترش این بیماری در جهان است.بر این اساس، در کشور ما نیز متأسفانه حدود 4/4 میلیون نفربه این بیماری مبتلا هستند که پیش بینی می شود تا 20 سال آینده این تعداد به 6 میلیون نفر برسد.دیابت بیماری غیرواگیری است که در اثر ترشح ناکافی انسولین یا عدم استفاده موثر بدن از آن ایجاد می‌شود. این بیماری شامل انواع 1، 2 و دیابت بارداری است.از آنجا که مصرف بیش از حد مواد غذایی به ویژه اقلام غذایی پُرچرب و شیرین و نوشیدنی های پرکالری به همراه سبک زندگی از جمله علل اصلی چاقی و در نهایت ابتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع 2 هستند، اصلاح عادات غذایی و آموزش آن در رسانه هایی چون تلویزیون باید در  اولویت قرار گیرد که متاسفانه این گونه نیست.


 تلویزیون از خواب بیدار می شود؟
تکثر فیلم و سریال و برنامه هایی که در آن عادات بد غذایی به نمایش در می آید و در آن ، اثري از نظارت نیست، زنگ خطر جدی براي آينده سلامت جامعه به شمار می رود. این سال‌ها  بیش از آنکه ممیزی برنامه های تلویزیون بر آموزش های غلط غذایی  ای که با سلامت جامعه سر و کار دارد، قرار گیرد، متمرکز بر رنگ و قد لباس افراد شده است. این  در شرایطی است که بر اساس آمارهاي موجود 11 درصد از جمعيت ايران به سمت ديابت پيش مي رود ، آين آمار قدري نگران كننده و زنگ خطري براي تصميم گيران در جامعه است كه با وسواس و حساسيت بيشتر برنامه غذايي مردم را تنظيم كنند.

 

در حالی که مردم ایران 6 برابر بيشتر از مردم جهان شكر و 4/2 برابر آنها نوشابه مي خورند، رنگ زرد و مشکی نوشابه پای میزشام در سریال های ایرانی بدجور توی ذوق می زند یا تبلیغ های متنوع چیپس و پفک با نقش آفرینی «میمون» یکی از تولیدکنندگان محصولات غذایی، نه تنها کودکان کم سن و سال بلکه والدین شان را به هوس خوردن چیپس و اسنک می اندازد.


 آسیب های دیابتی این سال ها، ضروری کرده است در برنامه های تلویزیونی، مصرف محصولات رژيمي و بدون قند آموزش و تبلیغ شده و فراگير شود. بسياري از خانواده ها چه در برنامه های تلویزیونی و چه در دنیای واقعی، در مناسبت هاي مذهبي شله زرد و حلواهاي مختلف نذر مي كنند تا در ثواب آن شريك باشند ، این در شرایطی است که کیلو کیلو شکر برای طبخ این نذری ها استفاده می شود.

 

اما هرگز تلویزیون تصویری از محصولات بدون قند در تهیه اين نذورات نشان نمی دهد كه هم به سلامت مردم آسيب نزند و هم از طعم خوب و شيرين نذورات چيزي نكاهد.گویی تلویزیون در خوابی عمیق به سر می برد که با وجود برنامه هایی که در شبکه سلامت برای اطلاع‌رسانی نشان می دهد اما به دلیل بازخورد کم این شبکه ها چندان دیده نشده و در شبکه های اصلی تلویزیون نیز کم توجهی محسوس به اهمیت سلامت مردم می شود. این خواب تلویزیون از چند سال قبل شروع شده و کودکانی که در سال های قبل، با تبليغ نوشابه و چیپس و اسنک رشد کردند، اکنون بزرگسالانی شده اند که یا قند دارند یا چربی که اگر تاثیر برنامه های غلط تلویزیونی نبود، امروز کمتر در حوالی سه راه جمهوری، دنبال تهیه دستگاه تست قند و چربی بودند!
 
 اخبار اجتماعی  - قانون /فرشيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسحاقي

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------