با کاهش 15 درصدی مصرف آب مشکل کمبود حل می‌شود



 اخباراجتماعی  ,خبرهای   اجتماعی ,آب

‌مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با کاهش 15 درصدی مصرف آب مشکل کمبود حل می‌شود.

‌به گزارش ‌ایسنا-‌ حسین اسماعیلیان‌ پنجم تیر ماه در نشست خبری در شرکت آب و فاضلاب، در خصوص مصارف آب شرب اظهار کرد: حدود 89 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، سه الی چهار درصد در بخش صنعت و خدمات و هشت درصد دیگر در بخش شرب است که یکی از حیاتی‌ترین نیازها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان مصرف در بخش شرب نسبت به  کشاورزی یک سهم حداقل است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط پایدار آب در 30 شهراستان دچار تنش شده است و اگر نتوانیم اقدامات لازم را برای افزایش ظرفیت تامین که حدود 855 لیتر است انجام دهیم و مردم نیز صرفه‌جویی نکنند قطعا برخی از شهرها با مشکل کمبود آب مواجه می‌شوند، این در حالی است که با کاهش 15 درصدی مصرف آب مشکل کمبود حل می‌شود

اسماعیلیان یادآور شد: متوسط ​​مصرف هر مشترک روزانه 650 لیتر است که در ایام پیک این میزان به 1.5 برابر افزایش می‌یابد. شاخص «آب بحساب نیامده» شامل آبی است که از دسترس خارج می‌شود و یا آبی که به مصرف رسیده ولی حساب نمی‌شود، مانند نقص  کنتور و یا انشعابات غیر مجاز که میزان آب بحساب نیامده متوسط شهرهای ​​استان حدود 29 درصد است که 60 درصد آن عملا از دسترس خارج می‌شود.

اسماعیلیان تصریح کرد: متاسفانه شبکه‌های آب از قدمت بسیار بالایی برخوردارند. عمر حدود 40 درصد شبکه‌ها استان به پایان رسیده و برای اینکه بتوانیم شبکه به روز شده داشته باشیم در سال باید چهار درصد شبکه را بازسازی و اصلاح کنیم، ولی به دلیل محدودیت اعتبارات تنها یک درصد از چهار درصد مورد بازسازی ‌ قرار می‌گیرد، اعتبار لازم برای چهار درصد بازسازی سالانه حدود 790 میلیارد ریال است، اما اعتباری که سالانه به این بخش تخصیص می‌یابد، 10 درصد اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرهای استان بالغ بر 120 پروژه فعال وجود دارد، افزود: این پروژه‌ها شامل تامین آب، اصلاح و تامین شبکه آب و احداث مخزن ذخیره است، یکی از مهمترین دلایلی که مانع موفقیت در عملیات مرمت و بازسازی شبکه‌ها شد، کمبود اعتبارات است، این در حالی است که فلسفه تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب این است که بتوانند بدون نیاز به اعتبارات دولت از درآمد خود این شبکه‌ها را مورد اصلاح و بازسازی قرار دهند، ولی به دلیل تعرفه‌هایی که تکلیفی است و توسط قانونگذار تعیین می‌شود، هر سال شاهد افزایش مابه التفاوت بین هزینه تولید و فروش آب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: به طور متوسط ​​حدود یک سوم قیمت تمام شده آب (4500 ریال) از مردم دریافت می‌شود و هر سال با زیان قابل توجه‌ای در این زمینه مواجه هستیم، تعرفه‌های آب به نحوی است که نمی‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در کنترل مصرف موثر باشد، البته قطعا در اجرای برنامه‌های فرهنگ آب نیاز به اطلاع‌رسانی، اقدامات تشویقی، اقدامات بازدارنده و ... است که یکی از این اقدامات بحث قیمت آب است.  

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب به دلیل فرهنگ حاکم بر گذشتگان در استان نسبت به متوسط ​​کشور پایین است، اظهار کرد: ولی این میزان مصرف به هیچ عنوان با شرایط اقلیمی، خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آب تناسب ندارد و نیازمند این است که ما مصرف خود را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم.

وی گفت: مراکز استاندارد میزان مصرف آب با توجه به اقلیم کشور، اصول بهداشتی و نیازهای هر فرد را بین 70 تا 140 لیتر در شبانه‌روز تعریف کرده‌اند و این در حالی است که در استان ما مصرف هر فرد در شبانه روز 120 لیتر است که با توجه به خشک بودن آب و هوا و کم بودن آب استان مصرف باید 70 لیتر باشد.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه به دلیل اقلیم خشک استان اتکا تامین آب استان بیشتر بر منابع زیرزمینی است و  حدود 78 درصد آب ما از طریق چاه و چشمه  تهیه می‌شود، در حالی که این نسبت در کشور حدود 55 درصد است، گفت:  در حال حاضر کسری آب در سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌های مشهد بالغ بر یک میلیارد و 500 متر مکعب است و هر ساله 40 درصد بیشتر از منابع تجدید پذیر آب که هر ساله به منابع نفوذ می‌کند، برداشت می‌شود و این امر باعث شده استان ما در بین استان‌های کشور بیشترین سهم کسری آب‌های زیرزمینی را داشته باشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون در سطح استان 34 حلقه چاه در حال پیاده سازی و اجرا است که این مناطق به تدریج وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند و امیدواریم با تکمیل این پروژه‌ها بخشی از چالش تامین آب شرب حل می‌شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------