رئیس مرکز آمار : مشارکت مناطق محروم در سرشماری بیشتر از مناطق برخوردار



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی , امار

طبق اعلام رئیس مرکز آمار ایران ضمن اعلام اینکه تاکنون یک میلیون و ٣٧٢ هزار خانوار معادل چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر که حدود ۵.۴ درصد کل خانوارهای کشور را شامل می‌شود، در سرشماری الکترونیکی شرکت کرده‌اند عنوان کرد که مشارکت مناطق محروم در سرشماری بیشتر از مناطق برخوردار بوده است.

 به گزارش ایسنا، امید علی پارسا - رئیس مرکز آمار ایران - در نشست خبری که امروز ١٣ مهر ماه در ساختمان مرکز آمار ایران برگزار شد اظهار کرد: در ١٠ روز گذشته معادل یک میلیون و ٣٧٢ هزار خانوار معادل ٥ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر در سرشماری الکترونیکی شرکت کرده‌اند که نشان دهنده تحقق ٣٣ درصدی شرکت افراد جامعه در سرشماری الکترونیکی نسبت به پیش‌بینی‌ها با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در ایران است.

 

وی همچنین بیان کرد: تحقق این میزان رضایت بخش نیست، ولی با توجه به فرهنگ انجام کار در دقیقه ٩٠ در ایران انتظار داریم که در روزهای آتی روند شرکت مردم در سرشماری شتاب بگیرد.

 

رئیس مرکز آمار درباره استان‌هایی که همکاری آنها عالی بوده و بیش از میزان پیش بینی در سرشماری شرکت کرده‌اند توضیح داد:  استان‌های سمنان و بوشهر مشارکت آنها بیش از ١٠٠ درصد پیش‌بینی شده بود و استان‌هایی که همکاری آنها قبول قبول بود، شامل استان خواسان جنوبی، یزد، کردستان و آذربایجان شرقی بوده است. همچنین استانهایی که کمترین میزان مشارکت را دارند و زیر ٢٨ درصد از هدف استان خود در ۱۰ روز توفیق داشته‌اند. این استان‌ها شامل لرستان، همدان، کهکیلویه، اردبیل، خوزستان و گلستان است.

 

او وضعیت استان تهران را مناسب ندانست و بیان کرد: مشارکت تهران ٢٨.٥ درصد بوده است که البته با توجه به ضریب نفوذ اینترنت این میزان قابل توجه نیست و امیدواریم طی روزهای آتی این روند تغییر کند.

 

پارسا همچنین بیان کرد: البته آمار مشارکت مردم در دیروز و امروز نسبت به قبل افزایش یافته است. مثلا دیروز نسبت به روزهای قبل ١٥ درصد افزایش مشارکت داشته‌ایم و امروز تا ساعت ١٠ نسبت به دیروز ٥٠ درصد افزایش یافته که این روند امید بخش است.

 

وی در توضیح تکمیلی بیان کرد: در روز گذشته آمار مشارکت مردم روزانه ١٤ هزار و ٨٨٠ نفر در ساعت بوده و امروز این میزان به ساعتی ٢٢ هزار و ٦٨٠ نفر رسیده است.

 

رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید: فرهنگ انجام دقیقه نود، مهمترین دلیل مشارکت محدود مردم در سرشماری الکترونیکی بوده است که در روزهای آتی انتظار داریم این روند اصلاح شود.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه علت مشارکت اندک مردم در سرشماری را چه مواردی می‌داند، گفت: به نظر من اشکالات دو روز اول در سیستم فنی مرکز آمار ایران در کاهش مشارکت مردم تاثیر داشت. همچنین به نظر من مهم‌ترین دلیل فرهنگ عمومی مردم ما در سپردن انجام امور به دقیقه نود، عامل تاثیرگذار در مشارکت نسبتا پایین مردم در روزهای گذشته بوده‌است.

 

او همچنین درباره اقدامات مرکز آمار ایران در زمینه افزایش مشارکت عمومی توضیح داد: امروز با وزارت ورزش فدراسیون‌های ورزشی و... برنامه‌ای داریم و با بزرگان کشور  نشستی برگزار کرده‌ایم تا برنامه‌ریزی کنیم برای افزایش مشارکت مردم. خوشبختانه این موضوع جزو مواردی است که همه با یکدیگر همکاری و اجماع نظر داشته و حمایت می‌کنند که نرخ مشارکت مردم در این زمینه افزایش یابد.

 

رئیس مرکز آمار ایران همچنین تصریح کرد: مرکز آمار ایران یک نهاد غیرسیاسی است که ارائه آمارهای دقیق و مرتب را در برنامه خود دارد. ما به دنبال آن هستیم که آگاهی بخشی مردم را بیشتر کرده و در زمینه مشارکت مردم در سرشماری الکترونیکی را فراهم کنیم.

 

پارسا همچنین بیان کرد: آمارها نشان دهنده آن است که وضعیت در مناطق محروم بهتر از مناطق برخودار است و این نشان دهنده این است که ما تاکنون نیز در زمینه آگاهی بخشی اقدامات مناسبی انجام داده‌ایم.

 

او درباره قرعه کشی‌ها نیز توضیح داد: تاکنون برای ۱۰۰ نفر در دو مرحله هر مرحله ۵۰ نفر قرعه کشی انجام شده و تا دو روز آینده مبالغ مورد نظر به حساب‌ها واریز خواهد شد و در ادامه قرعه کشی مراحل بعدی نیز انجام می شود.

 

او همچنین درباره همکاری با وزارت ارتباطات در زمینه اعطای اینترنت به کاربران اظهار کرد: هر کاربری که برای ثبت‌نام خانوار خود در سرشماری الکترونیکی اقدام کند از ۲ گیگ اینترنت رایگان برخوردار خواهد بود.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------