جيره‌بندي آب تهران چقدر جدي است؟



اخبار اجتماعی - تابستان بي آب در انتظار پايتخت نشينان؛
 جيره‌بندي آب تهران چقدر جدي است؟

اين نگراني براي پايتخت نشينان وجود دارد که در گرماي تابستان امسال با جيره بندي آب مواجه شوند.

به گزارش آريا، ماجرا از انجا آغاز شد که مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با هشدار نسبت به افت شديد ذخيره آب در سدهاي لار و لتيان گفت: قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد.


خسرو ارتقايي با اعلام اينکه سد لتيان در حال حاضر تنها 20 ميليون متر مکعب آب دارد گفت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته يک سوم است.


قطع  آب پُرمصرف‌ها
مديرعامل آب منطقه‌اي تهران اظهارداشت: هم اکنون در شرق تهران و از مجموع سدهاي لتيان و لار فقط 35 ميليون متر مکعب آب قابل برداشت است. وي با اشاره به کاهش بارش‌هاي جوي در استان‌هاي تهران و البرز گفت: اگر مردم استان صرفه‌جويي را جدي نگيرند با مشکل مواجه خواهيم شد.


وي افزود: ميانگين مصرف آب در شهر تهران روزانه 3 ميليون متر مکعب است. در سامانه غرب شامل سدهاي اميرکبير و طالقان وضع کمي بهتر و در مجموع 120 ميليون متر مکعب آب قابل برداشت است.


مديرعامل آب منطقه‌اي تهران با بيان اينکه اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جويي جدي نکنند مجبور خواهيم بود فشار آب را کاهش دهيم افزود: همچنين قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد.


ارتقايي گفت: به دستور استاندار تهران قطع آب مشترکان دولتي پُرمصرف نيز در دستور کار است و تبعيضي ميان مشترکان دولتي و غيردولتي وجود نخواهد داشت.


همچنين استاندار تهران نيز در اظهاراتي در جمع شوراي شهري ها در اولين جلسه شوراي شهر تهران در سال 93  خبر جيره بندي آب را اعلام کرد.


هاشمي در جمع اعضاي بزرگترين پارلمان شهري کشور اعلام کرد که اگر مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه جويي نکنند، مجبور مي شويم در فصل تابستان آب را به طور زمان بندي شده قطع کنيم.

قاليباف: بي آبي امسال تهران جدي است
شهردار تهران نيز در اين رابطه تاکيد کرده است : ما معتقديم بايد درست مصرف کنيم، بي آبي امسال شهر تهران موضوعي جدي است و به طور حتم ما مي‌توانيم با 20 درصد صرفه‌جويي در مصرف آب از قطعي آن و حفر چاه‌هاي بي‌رويه جلوگيري کنيم.

11 کلان‌شهر و 37 ميليون ايراني در معرض بي آبي
همچنين معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از قرار گرفتن تهران در معرض تنش آبي خبر داده و اعلام کرد که اراک، اصفهان، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و يزد ديگر شهرهايي هستند که هم اکنون در تنش آبي قرار دارند.


رحيم ميداني گفت: تهران و 10 کلان‌شهر ايران در معرض تنش آبي قرار دارند و چنانچه 10 درصد در مصارف مشترکان صرفه جويي شود، مي‌توانيم تابستان امسال را با کمترين محدوديت و مشکل سپري کنيم.


معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از اراک، اصفهان، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و يزد به عنوان ساير کلان‌شهرهايي که در معرض تنش آبي قرار دارند، نام برد.


وي با بيان آنکه براي تامين آب شرب مورد نياز کشور در تابستان جاري با 38 مترمکعب در ثانيه کمبود مواجه هستيم تصريح کرد: چنانچه 100 درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جويي شود، مي توانيم تابستان امسال را با کمترين محدوديت و مشکل سپري کنيم.


به گفته وي، در شرايط کنوني 37 ميليون نفر از جمعيت کشور در معرض تنش آبي قرار دارند که اين ميزان 50 درصد جمعيت کشور را شامل مي‌شود.


وي همچنين شمار شهرهاي در معرض تنش آبي در کشور را 517 شهر اعلام کرد و افزود: مصارف و منابع قابل تامين در اين شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد در حالي که بايد 25 درصد ضريب اطمينان وجود داشته باشد.


ميداني شمار مشترکان آب کشور را 19 ميليون فقره شامل پنج ميليون مشترک روستايي و 14 ميليون مشترک آب شهري اعلام کرد و گفت: براي تامين آب اين ميزان مشترک، حدود 6.6 ميليارد مترمکعب ظرفيت توليد در کشور ايجاد شده است.

 اخبار,اخباراجتماعی,آب موجود در سدهاي استان تهران

حجم کنوني آب موجود در سدهاي استان تهران

حجم کنوني آب موجود در سدهاي استان تهران درمقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته، 40 درصد کاهش يافته است.


حجم آب موجود در مخازن سدهاي تامين کننده آب تهران با کاهش 289 ميليون مترمکعبي در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 435 ميليون مترمکعب رسيده است.


حجم آب ورودي به مخزن سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 92) تاکنون با 28 درصد کاهش در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته، به حدود 421 ميليون مترمکعب رسيده است. حجم آب ورودي به مخزن سدهاي تهران در دوره زماني مشابه سال آبي گذشته 587 ميليون مترمکعب بوده است.


براساس اين گزارش، حجم آب موجود در تمامي مخازن سدهاي تهران در مقايسه با زمان مشابه پارسال با کاهش روبرو است.


حجم ذخيره آب در مخزن سدهاي لار، طالقان، کرج، ماملو و لتيان در مقايسه با سال آبي گذشته به ترتيب 59، 42، 41، 21 و 60 درصد کاهش يافته است.


در زمان کنوني، حجم آب موجود در مخزن سدهاي اميرکبير 90، لتيان 26، لار 21، طالقان 177 و ماملو 122 ميليون مترمکعب گزارش شده است.


بر اين اساس ، با توجه به شرايط ذخيره آب و کاهش منابع آبي در پشت سدهاي پنجگانه تهران، شهروندان تهراني بايد نسبت به رعايت الگوي مصرف آب دقت لازم را داشته باشند و بر اساس پيش بيني ها براي تحقق صرفه جويي 20 درصدي در مصرف آب تلاش کنند تا در تابستان امسال بي آبي را تجربه نکنند.

اخبار  اجتماعی - آریا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------