آقای دایی خودتان چطور قهرمان شدید؟



  اخبارورزشی  ,خبرهای  ورزشی ,دایی

«خیلی‌ها می‌خواستند پرسپولیس را در لیگ قهرمان کنند و استقلال را در جام حذفی اما همه نقشه‌های آنها به هم خورد».

 به گزارش "ورزش سه"، این اظهارنظر علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی نفت مقابل استقلال خوزستان است. تنها علی دایی نیست که از اراده‌های مبهم و نامشخص برای رقم زدن نتایج بیرون از زمین می‌گوید. بلکه تکسیرا دستیار پرتغالی امیر قلعه‌نویی نیز پس از بازی پر حرف و حدیث تیمش مقابل ماشین‌سازی گفت: « به من گفته اند که خیلی سخت است تراکتور قهرمان شود زیرا دست های پشت پرده نمی گذارد که تراکتور قهرمان شود. این را شما که بیشتر از من اینجا بوده اید بهتر می دانید» «دست‌های پشت پرده» عبارت مورد علاقه امیر قلعه‌نویی است که سال‌ها در هر تیمی که سرمربی بوده از آن استفاده کرده است.

 

علی دایی نمی‌گوید این بعضی‌هایی که خواهان قهرمان شدن پرسپولیس و استقلال بوده‌اند چه کسانی هستند، و چرا نتوانستند استقلال را در مقابل نفت در جام حذفی پیروز کنند. پنالتی دقیقه دو بازی مقابل استقلال که به عقیده بسیاری از کارشناسان به ضرر استقلال و به نفع تیم دایی اعلام شد، چندان با ادعای دایی همخوانی ندارد. اگر قرار به قهرمان شدن استقلال بود آیا داور نمی‌توانست ارسلان مطهری را به دلیل خطاهای مکررش در آن بازی اخراج کند؟ دایی همانطور که در بازی جام حذفی مقابل استقلال از تصمیمات داوری منتفع شد در بازی لیگ مقابل این تیم متضرر شد. با همان منطقی که آن نفع بردن توجیه می‌شود با همان نیز باید ضرر دیدن را توجیه کرد نه اینکه از منطق دوگانه‌ای برای توجیه آنها بهره برد.

 

دایی فراموش کرده که تنها قهرمانی‌اش در لیگ برتر را به یمن اشتباه داوری در نپذیرفتن گل سالم استقلال اهواز در لیگ برتر ۸۶-۸۵ دارد. گلی که استقلال اهواز در بازی هفته ماقبل پایانی وارد دروازه حریفش کرد اما داور آن را نپذیرفت تا سایپا صدرنشین و سپس قهرمان لیگ شود. امثال دایی و قلعه‌نویی عادت کرده‌اند، موفقیت‌ها را به نام خود نوشته و ناکامی‌ها را حاصل توطئه دست‌های پشت پرده بدانند.

 

تراکتورسازی در روزی که بازی ضعیفی ارائه داد و نتوانست موقعیت‌های چندانی به روی دروازه حریفش ایجاد کند، تن به تساوی داد تا در صورت برد پرسپولیس در بازی امروز فاصله‌اش با صدر افزایش یابد. اما بازی ضعیف این تیم تحت تاثیر تصمیم داور در دادن کارت زرد به مهدی کیانی و سپس اخراج او قرار گرفت. با فرض اشتباه بودن تصمیم داور در این مورد، اگر طبق گفته مربیان تراکتور اراده‌ای برای قهرمانی تیم دیگری در جریان است و داور بازی نیز مهره‌ای از آن اراده بوده، آنگاه تصمیم داور در اعلام پنالتی به سود تراکتورسازی آن هم در دقایق پایانی را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ تصمیمی که به عقیده برخی کارشناسان اشتباه بوده است. یا تصمیم داور بازی تراکتور و استقلال خوزستان در عدم اخراج مدافع تراکتور، را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ مربیان تراکتور چگونه می‌توانند توضیح دهند که اگر اراده‌ای برای قهرمانی پرسپولیس در لیگ وجود دارد، چگونه داور بازی مقابل گسترش دو پنالتی سرخپوشان را به اشتباه اعلام نمی‌کند؟!

 

واقعیت آنست که اشتباهات داوری در فصل اخیر لیگ برتر به نسبتی تقریبا مساوی بین همه تیم ها توزیع شده است. شاید بتوان در مورد اشتباهات بیش از حد نرمال داوران در لیگ برتر سخن گفت اما جهت‌دار بودن عمدی این قضاوت‌ها با بررسی آماری این اشتباهات همخوانی ندارد.

 

گفتن جملات مبهمی چون می‌خواهند تیمی دیگر قهرمان شود برای توجیه عملکرد تیم خود و انحراف افکار عمومی کاربرد دارد. جملاتی که تقریبا همه مربیان شاغل در ایران یک بار به وقت ناکامی از آن استفاده کرده‌اند و باعث شده‌اند تا این اخلاق توجیه‌کارانه به هواداران تیم‌ها نیز سرایت کند. شاید بتوان با گفتن این جملات و مطرح کردن بی‌هزینه‌ی این ادعاها، نتایج بد تیم را توجیه کرد اما در دراز مدت این ادعاها ضربات جبران‌ناپذیری به اعتماد عمومی خواهد زد.  شاید لازم باشد یک بار به طور جدی از کسانی که این ادعاها را مطرح می‌کنند خواسته شود، ادعاهای خود را ثابت کنند و مشخص سازند که این «بعضی‌ها» و «دست‌های پشت‌ پرده» دقیقا چه کسانی هستند که در مواقع ناکامی سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------