پاسخ فرجی دانا به درخواست نمایندگان برای عزل معاونانش



اخبار ,اخبار دانشگاه , وزیر علوم

 

اخبار دانشگاه - توضیحات فرجی دانا در صحن علنی

معاونانم را در صورت اثبات انتساب به جریان فتنه عزل می کنم/ به وزیر اطلاعات نامه نوشتم

وزیر علوم درباره انتصابات وزارت علوم، دغدغه نمایندگان را بی مورد دانست و گفت: وزارت اطلاعات مرجع قانونی است و هر زمانی اعلام کند یکی از معاونان زمان من منتسب به جریانی است که قصد براندازی دارد و با فتنه ارتباط داشته است قانوناً ملزم هستم و حکم عزل را صادر خواهم کرد.

 رضا فرجی دانا صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات 23 تن از نمایندگان مجلس در خصوص انتصابات اخیر در وزارت علوم پاسخ داد.

 

ابتدا فیاضی - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نمایندگی از 23 نفر از نمایندگان از فرجی دانا وزیر علوم، سوال نمایندگان را مطرح کرد و گفت: علت عدم پایبندی دکتر فرجی دانا وزیر علوم به تعهدات در انتصاب مدیران، سوال نمایندگان است.

 

وزیر علوم در پاسخ به این سوال گفت: در 13 آبان درست یک هفته بعد از آغاز به کار من در وزارت علوم انتصاباتی صورت گرفته است.

 

دو معاون وزارتخانه در حوزه آموزش و دانشجویی و سه مدیر میانی در مرکز رسیدگی به شکایات، مرکز هیأتهای امنا و هیاتهای ممیزه مرکزی و دیگری که به دلائلی حکم آن لغو شد، منصوب شدند و در مجموع دو انتصاب در سطح معاونان و دو انتصاب در سطح مدیران میانی در وزارت علوم صورت گرفته است و یک حکم هم برای مشاور وزیر علوم صادر شد.

 

وی ادامه داد: آنچه گفته شده، انتصاباتی است که برخی از آنان منتسب به جریانی بوده اند که با فتنه 88 ارتباط داشته اند؛ یک نفر در صحن مجلس در هنگام معرفی اولیه کابینه، رای اعتماد نگرفت. آیا به این معنی است که در سمت دیگر نمی توان از وی استفاده کرد؟

 

فرجی دانا افزود: وقتی رئیس مجلس شمارش آراء را اعلام کرد، خطاب به شخصی که رای نیاورده گفت برای وی در سمتهای دیگر آرزوی توفیق می کند. اگر این جمله را جمله ای دقیق بدانیم که جز این هم نمی توان انتظار داشت ما از فردی که از شایسته بوده است و همه در وزارت علوم می دانند سوابق طولانی در مدیریت ستادی داشته است، در موقعیتی استفاده کرده ایم که شایسته ترین را می طلبیده است.

 

وزیر علوم یادآور شد: تمام این مسئولیتهایی که اعلام کردم تخصصی است و هیچ کدام از آنها مربوط به تشکلها نیست. شائبه از جهت اینکه کسی که در این سمت قرار می گیرد در تشکلهای دانشجویی و حرفه ای دستی داشته باشد وجود ندارد، از نظر انتساب به جریانی که گفته شد، حداقل 105 نفر از نمایندگان مجلس وی را برای تصدی وزارت علوم شایسته می دانسته اند.

 

فرجی دانا اظهار داشت: ما باید در موارد این چنینی به مراجع قانونی مراجعه کنیم که برای این کار وظیفه دارد، وزارت اطلاعات مرجع قانونی است که برای این کار وظیفه مند است و در کمیسیون آموزش اعلام کردم و الان هم اعلام می کنم که اگر نهادی که موظف است به تعیین تکلیف این امور، هر زمانی اعلام کند یکی از معاونان زمان من منتسب به جریانی است که قصد براندازی دارد و با فتنه ارتباط داشته است قانوناً ملزم هستم و این کار را خواهم کرد و حکم عزل را صادر خواهم کرد ولی تا آن زمان نه تنها بنده حجت شرعی برای چنین کاری ندارم که حجت قانونی و عقلی دارم که اصلح را به کار گیرم. وقتی در یک موضع تخصصی مثل معاونت آموزشی فرد اصلح را داریم آیا بدنه ستاد و دانشگاهیان می پذیرند که ما غیراصلح را به کار گیریم؟

 

وی ادامه داد: دغدغه در این باره که این انتصابات سلب آرامش از فضای آموزش و پژوهش می کند، بدون تردید دغدغه من به عنوان سکاندار آموزش عالی است و چنین عملکردی یعنی سلب آرامش از فضای آموزش که اول به من منتسب می شود.

 

وزیر علوم با اشاره به تحرکات دانشجویی در آذرماه سال جاری، گفت: ما دو ماه از این انتصابات را پشت سر گذاشتیم، آذرماه که ماه تحرکات دانشجویی است با آرامش کامل پشت سر گذاشته شد، اجتماعاتی که تشکیل شد هم از نشاط برخوردار بود و هیچ حرکت ساختار شکنانه هم نبوده است، آیا این امر نشان نمی دهد که دغدغه دوستان بی مورد است؟

 

یادداشتی به وزیر اطلاعات نوشته ام که اگر چنین انتساباتی است من را با خبر کند تا اقدام کنم

 پس از سخنرانی نبویان، فرجی دانا که امکان استفاده از زمان باقی مانده خود را داشت؛ گفت: اگر دوستان نماینده عدم کسب رای اعتماد را اگر نشانه عدم صلاحیت تلقی کرده اند باید به روال مجلس های گذشته و همین مجلس، اشاره کنم که این چنین بوده و افرادی که رای عدم اعتماد گرفته اند به عنوان وزیر در سایر سمتها مشغول به کار شده اند.

 

من هم در مجلس ششم به عنوان وزیر علوم رای عدم اعتماد گرفتم و سه سال و سه ماه بزرگترین دانشگاه کشور را اداره کرده ام، در همین مجلس عزیزانی رای عدم اعتماد گرفتند و معاون همان وزارتخانه شده اند.

 

وی ادامه داد: آیا این پرسش ها به مصلحت سیستم نظام آموزش عالی کشور است؟ ما هم اکنون با توجه به شرایط حساس کشور بیش از هر زمان دیگر به انسجام نیاز داریم. خواهش من این است، ما در تعامل سازنده با دوستان هستیم و بهترین همکاری میان دولت و مجلس وجود دارد.

 

بنده امید بسیاری به این فضای تعاملی بسته ام و آیا با طرح چنین شبهاتی فضای تعاملی مخدوش نمی شود؟ اگر اصل 37 قانون اساسی بر برائت استوار است، یا حکم مراجع ذی صلاح را باید بیاورند یا آنچه به عنوان شواهد عرضه می کنند حداقل آن چیزی است که به عنوان یک قاضی باید عرضه شود.

 

وزیر علوم، گفت: این موضوع که درباره این افراد استعلام شده است، بنده حضور نداشته ام، همه می دانند من در فرصت مطالعاتی بوده ام که در وزارت اطلاعات استعلامی صورت گرفته است. بیاناتی که گفته شده در دولت اعلام شده که در وزارت اطلاعات استعلامی انجام شده است، الان هم چون دیدم دوستان در عرضه آن به مراجع ذی صلاح خودشان اقدام نمی کنند؛ یادداشتی نوشته ام به وزیر اطلاعات که اگر چنین انتساباتی است من را با خبر کند تا اقدام کنم.

 

وی ادامه داد: دوستان صریح تر از این موضع انتظار دارند؟ این نامه را درباره تمام انتصابات نوشته ام در حالیکه هم اکنون سخن از دو مورد انتصاب است. هر آنچه که در زمان بنده صورت گرفته و افرادی هستند که در زاویه با نظام و در جریان ضد نظام باشند تکلیف من است به عنوان یک فرزند نظام که با اعلام مراجع و رای آنها اقدام کنم و نمی شود به صرف گفتن چند جمله به نتیجه گیری برسیم. اصل برائت را می خواهیم چه کنیم؟

 

فرجی دانا درباره فضای دانشگاهها، تاکید کرد: فضای آشفته ای که با این اتهامات وجود دارد ما را در دانشگاهها به کجا می برد؟ بسیاری از افراد در دانشگاه ها به صرف انگ هایی که زده شده است از مسئولیت افتاده اند؛ ما احتیاج داریم تمام نیروهای نظام را به کار گیریم.

 

وی افزود: این انتصابات یک پیام بیشتر ندارد و آن را بلند و رسا اعلام می کنم که شایسته سالاری است و آن این است که از فرزندان نظام در جایی که شایسته هستند، استفاده کنیم؛ اقتدار قانونی نظام را هم زیر سوال نمی برد، به محض اینکه آن نهادهای قانونی اعلام حکم کنند بنده بر ضمه خود می بینم که از قانون تبعیت کنم و آن را انجام دهم.

 

وزیر علوم گفت: برخوردهای قانونی اساس قوام اجتماع است، دوستان از قانون فراتر نروند و اگر حکم قاضی وجود ندارد حکم صادر نکنند. خواهشم این است در فضای همدلی با یکدیگر مسائل را طرح کنیم، بنده امانتی که از جانب شما به من سپرده شده است را حمل می کنم و چطور می شود به تعامل با نمایندگان توجهی نداشته باشم؟ شنوای انتقادات سازنده دوستان هستیم و خواهشم این است جز این پیام که پیام همبستگی و همدلی و استفاده حداکثر از تمام توان و نیروهای نظام است، از این انتصابات برداشت نکنند.

 

فرجی دانا گفت: امید دارم جز این هم نباشم، من خدمت دوستان هم هستم و امید دارم با توضیحاتی که داده ام نمایندگان بتوانند به تصمیمات درست برسند و راه تعامل و همفکری بیشتر فراهم باشد.

اخبار دانشگاه - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------