استفاده از«دانا» در دانشگاه آزاد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,کمک های دکتر فرجی دانا به دانشگاه

 

 اخبار دانشگاه - رییس «هیات امنا» خبر داد
استفاده از«دانا» در دانشگاه آزاد

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طی سخنانی در اولین جشنواره دانشگاه آزاد (لقمان حکیم) با اشاره به آیه «فبشر عباد...» گفت: «اگر امروز این آیه را باز کنیم آزادی بیان در آن وجود دارد.

افراد باید آزاد باشند تا آنچه خود درک کرده‌اند به آن بیندیشند. کسانی که اینگونه تفکر می‌کنند خداوند به آنها بشارت می‌دهد. از اولین آیه‌هایی که در قرآن نازل شد تاکید بر علم و قلم داشت. هدف اسلام تربیت انسان مومن عالم است.» رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام با بیان اینکه ما از دین دور شده‌ایم، گفت: «به‌خاطر تفسیرهای صوفی‌نمایان و برخی افراد که تک‌بعدی فکر می‌کنند از اسلام دور شده‌ایم. اگر اینگونه نبود اکنون نباید از علوم دنیا عقب می‌بودیم.

 

اگر می‌توانستیم به قرآن عمل کنیم و به درستی آن را تفسیر کنیم، اکنون از اروپا نیز جلوتر بودیم.» هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به این که در گذشته هدف دانشگاه آزاد این بود که دانشجوی کارشناسی جذب کنیم، گفت: «اما اکنون از این مساله اشباع شده‌ایم و باید به مقاطع ارشد و دکترا و پسا دکترا و تحقیقات بالاتر فکر کنیم و زمینه را در این عرصه باز کنیم.

 

دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد امروز به این فکر افتاده، البته دکتر جاسبی نیز همین‌گونه می‌اندیشید اما دانشگاه را از او محروم کردند. البته دکتر جاسبی در هیات امنا حضور دارد و در حال نوشتن تاریخ دانشگاه آزاد است تا همه بدانند در این سال‌ها دانشگاه آزاد چه دستاوردهایی داشته و دچار چه بلاهایی نیز شده است.»

 

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه خوشبختانه دو وزیر علوم و بهداشت عضو هیات‌امنا هستند، گفت: «دکتر هاشمی و دکتر فرجی دانا کمک‌های زیادی به دانشگاه آزاد کرده‌اند و امروز جای دکتر فرجی دانا در این جمع خالی است؛ البته ایشان با همان روحیه فعالیت خواهد کرد و ما از ایشان استفاده می‌کنیم اما افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه‌ها یعنی چه. مگر می‌شود در فضای بسته و خفه و ترعیب و ارعاب، دانشمندان ناب تربیت کرد.»

 

او با تاکید براینکه باید تفکرات و اندیشه‌ها را اجرایی کنیم، گفت: «بسیاری از تفکرات در حد آزمایشگاهی مانده و خاک می‌خورند. در سند چشم‌انداز 20ساله دیده شده تا توسعه دانش‌محور باشد، اکنون باید کارهای دانش‌بنیان را توسعه دهیم. پردیس‌هایی در دانشگاه آزاد در حال تاسیس است تا تحقیقات تجاری شود. تکرارکردن کارهای دنیا ابتدای راه بود. اکنون باید به آنها وسعت ببخشیم.»


او با بیان اینکه با وسعتی که در کشور وجود دارد نیاز به توسعه در شهرهای کوچک احساس می‌شود، گفت: «اما توسعه کمی را باید از برنامه‌ها خارج کنیم و به سمت توسعه کیفی حرکت کنیم. امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با خدمات علمی‌ای که به کشور ارایه می‌کند در کنار دانشگاه‌های دولتی که با اتکا به بودجه کشور نیازشان تامین می‌شود در این عرصه به خوبی فعالیت کند.»


تقدیر میرزاده از کمک‌های فرجی‌دانا به دانشگاه آزاد
همچنین دکتر میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «امسال دو توفیق بزرگ با همکاری دولت تدبیر و امید حاصل شد که یکی از آنها همکاری با وزارت بهداشت بود که توانستیم زمینه‌های مساعدی را برای توسعه رشته‌های دانشگاه آزاد فراهم کنیم و با گرفتن مجوزهای لازم مشکلات مزمن رشته‌های پزشکی را برطرف کنیم و بتوانیم به‌زودی در حوزه پزشکی جزو دانشگاه‌های برتر در کشور و منطقه باشیم.»

 

او با بیان اینکه در حال حاضر 231 رشته محل در حوزه علوم پزشکی وجود دارد، گفت: «یکی دیگر از توفیقات، همکاری با دکتر فرجی‌دانا بود که توانستیم به کمک ایشان بسیاری از مشکلات تحصیلات تکمیلی علوم پایه و مهندسی را برطرف کرده و زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی در این رشته‌ها را فراهم کنیم.»

 

او با اشاره به اینکه اجرای طرح تجمیع، بسیاری از مشکلات توسعه تحصیلات تکمیلی و چالش‌های مالی را حل کرده است، گفت: «تا پایان سال‌جاری تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ارشد و دکترا به 500هزار دانشجو می‌رسد و امسال تحصیلات تکمیلی در ارشد و دکترا را در دو نوبت مهرماه و بهمن پذیرش خواهیم کرد.» همچنین در ابتدای مراسم، مجری این برنامه با یادآوری سالروز تولد 80 سالگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از تصمیم دانشگاه آزاد برای برگزاری جشنی به منظور بزرگداشت سالروز تولد او خبر داد و گفت که این تصمیم با عدم موافقت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مواجه شده است.
اخبار دانشگاه - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------