تحول بنیادی در پذیرش دانشجو/ تعیین ضرایب تاثیر سوابق تحصیلی در قبولی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تحول بنیادی در پذیرش دانشجو/ تعیین ضرایب تاثیر سوابق تحصیلی در قبولی

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با اشاره به جلسه مسئولان آموزشی کشور برای تعیین تکلیف شیوه پذیرش دانشجو در سال 93، برخی جزئیات این تصمیمات را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته مسئولان وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، دانشگاههای آزاد، پیام نور، سازمان سنجش و مرکز پژوهشهای مجلس، همچنین اعضای کمیسیون آموزش مجلس در شهریار برای تعیین تکلیف پذیرش دانشجو در سال 93 یک روز کامل کاری را گرد هم آمدند.

رضا صابری رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، به برخی جزئیات این جلسه اشاره کرد و گفت: مفاهیم اصلی طرح سنجش و پذیرش دانشجو را به جمع بندی اجمالی مناسبی رساندیم و قالبهای پذیرش را تعریف کردیم که نسبت به روشهای گذشته تحول بنیادین و اساسی در آنها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: این قالبها دارای ترکیبهای متفاوتی از آزمون عمومی، آزمون اختصاصی و سوابق تحصیلی است که جزئیات آن در آینده مطرح خواهد شد و در واقع به دنبال تعیین ضرایب اجرایی مناسب برای تاثیر سابقه تحصیلی در آزمونهای آینده خواهیم بود.

به گفته رئیس کمیته آموزش عالی مجلس، نظر کمیته آموزش عالی این است که قانون مصوب سال 86 که مربوط به حذف کنکور است قابلیت اجرایی ندارد و اگر تصمیمات روز گذشته مراجع آموزشی کشور در مجلس تصویب شود، جایگزین قانون مذکور خواهد شد.

صابری سه پیشنهادی را که سازمان سنجش پیش از این برای پذیرش دانشجو در سال 93 مطرح کرده بود یادآوری کرد و گفت: پیش از این سازمان سنجش در قالب سه پیشنهاد مطرح کرده بود که پذیرش عده ای از دانشجویان بدون برگزاری کنکور و با تکیه بر سوابق تحصیلی، برگزاری یک آزمون عمومی ساده به علاوه سوابق تحصیلی و برگزاری کنکور سخت تنها برای 5 درصد از داوطلبان صورت گیرد.

وی افزود: در صورت تصویب تصمیمات اتخاذ شده، شیوه آزمون سراسری فعلی به این شکل نخواهد بود و به عنوان مثال یکی از قالبها این است که پذیرش بر اساس برگزاری آزمون و سابقه تحصیلی صورت می گیرد.

رئیس کمیته آموزش عالی درباره برنامه های آتی این کمیته در سرنوشت کنکور 93، گفت: هنوز تکلیف نوع دروسی که در آزمونهای آینده برای سنجش شاخص خواهد بود، روشن نشده و باید تصمیم گیری کرد که آیا این دروس را باید در قانون تعریف کنیم یا در قالب کارگروهی که در قانون تعریف خواهیم کرد در زمان آزمون معین کنیم.

وی تاکید کرد: ما نمی خواهیم نظام آموزش و پرورش تحت تاثیر کنکور به این صورت شود که برای دانش آموزان از اهمیت درسی کاسته شود./مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------