دانشگاه های ایران و برگریزان پاییزی/ از سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تا تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها



دانشگاه های ایران,دانشگاه در ایران

دانشگاه های ایران و برگریزان پاییزی/ سال ۹۱ به کام دانشگاه ها بود؟

 سال 1391 همچون سال های قبل سال سختی برای آموزش عالی ایران بود و علیرغم تبلیغات ظاهری مشکلات متعددی به دانشگاه های ایران تحمیل شد.

دانشگاه در ایران چند سالی است که به برگ ریزان پاییزی می ماند. روزی در دانشگاه های ایران استادی بازنشسته می شود، روزی رشته های یک شبه حذف می شوند. روزی دانشجویان با کلاس های تک جنسیتی مواجه می شوند.

درواقع ترافیک طرح های بی سرانجام در وزارت علوم ایران سیمای نگران کننده ای را برای دانشگاه های کشور رقم زده است.

در سال 1391 کم نبودند اتفاقاتی که نگرانی هایی را به جامعه دانشگاهی کشور تحمیل کرده است. در جدول زیر مهم ترین اتفاقات روی داده در حوزه دانشگاه را در سال 1391 را بخوانید؛

عنوان تاریخ جزئیات
راه اندازی 33 حوزه علوم اسلامی در دانشگاه های کشور 22 فروردین سهم حوزه های علمیه در اجرای برنامه های آموزشی خود در دانشگاه های کشور رو به افزایش است. تعداد زیادی از دانشگاه های کشور در حال حاضر، میزبان طرح جدیدی از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تحت عنوان «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» شده اند که به موجب آن دانشجویان می توانند با گذراندن شش ترم تحصیلی فارغ التحصیل، یکی از سطوح تحصیلی حوزه های علمیه قم شوند.
350 کلاس درس در دانشگاه علامه طباطبایی تفکیک جنسیتی شد  1 اردیبهشت دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال تحصیلی گذشته بیش از 263 کلاس درس را در راستای اجرای سیاست های تفکیک جنسیتی به دختران اختصاص داده است. در مقابل 87 کلاس هم به پسران اختصاص داده شده است. تنها دانشگاه علوم انسانی کشور طی سال های اخیر همواره مجری طرح های بحث برانگیز وزارت علوم در دولت نهم و دهم بوده است و با در اختیار داشتن بیش از 1700 دانشجو در مقاطع تحصیلی، اولین دانشگاهی در کشور است که به شکل رسمی تفکیک جنسیتی کلاس های درسی را اجرا کرده است.
از دستگیری باند سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد  26 اردیبهشت ماه مسوولان دانشگاه آزاد از دستگیری باند سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد خبر دادند
رشته «مطالعات زنان» به «حقوق زن در اسلام» تبدیل شد 3 خرداد ماه رشته «مطالعات زنان» در دانشگاه های کشور به رشته «حقوق زن در اسلام» تبدیل شد. این اولین گام اجرایی اسلامی سازی علوم انسانی محسوب می شود. این مصوبه روز گذشته شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورایی متشکل از 20 عضو حقیقی و حقوقی که 12 نفر از آنان را روحانیون و فعالان حوزه های علمیه تشکیل می دهند. شورایی که ایستگاه آخر تصویب تغییرات در علوم انسانی است و مصوبات آن براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی در «اسرع وقت لازم الاجراست.»
سهمیه بندی جنسیتی در تمامی دروس 6 دانشگاه دولتی 8 خرداد ماه شش دانشگاه بزرگ و دولتی کشور در تمامی زیرگروه های درسی کارشناسی ارشد خود اقدام به پذیرش جنسیتی کرده اند. این اقدام با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال 91 مشخص شد.
 62درصد مدال آوران ایرانی رقابت های علمی جهانی از کشور رفتند 9 خرداد ماه روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور سیر صعودی به خود گرفته است و 62 درصد از دانش آموزان مدال آور المپیادی کشور طی 14 سال گذشته به کشور های توسعه یافته دنیا اعم از آمریکا و کانادا مهاجرت کرده اند. مساله ای که نشان می دهد فرش قرمز دانشگاه های برتر دنیا به روی مدال آوران ایران در المپیاد های جهانی همچنان پهن است. طی بررسی صورت گرفته در» از مجموع 225 دانش آموز ایرانی که طی سال های 1372 (م1993) تا 1386 م2007) در 53 المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از140 نفر معادل 2/62 درصد آنها هم اکنون در یکی از دانشگاه های مطرح دنیا در آمریکا و کانادا تحصیل می کنند.
ناکامی طرح پردیس بین المللی دانشگاه ها  4 تیرماه شعب بین المللی دانشگاه ها، طرحی که به موجب آن قرار بود دانشجویانی را از خارج کشور جذب کند، هر روز بیش از پیش محکوم به شکست می شود. هم اکنون بسیاری از شعب این دانشگاه ها در دانشگاه های دولتی و خصوصی به سادگی با حذف عنوان «بین المللی» با اخذ شهریه های گزاف اقدام به پذیرش دانشجویان داخلی می کنند و زیر سایه طرح پذیرش دانشجوی پولی عملااهداف اولیه خود را فراموش کرده اند. البته در ابتدا قرار بود این شعب بین المللی علاوه بر جذب دانشجویان خارجی در سهمیه های مازاد خود نیز اقدام به جذب دانشجویان داخلی کنند، اما آنچه اتفاق افتاد عملاجذب کامل دانشجویان داخلی بود.
طرح مجلس برای حذف ارز دانشجویی  9 مرداد ماه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارز دانشجویی جزء ارزهای غیرضروری به شمار می‌آید و باید حذف شود، گفت: با حذف ارز دانشجویی جلوی فرار مغزها از کشور گرفته می‌شود.
نگرانی دانشجویان ایرانی از طرح حذف ارز دانشجویی 10 مرداد دانشجوی ایرانی در خارج از کشور می گوید: زمزمه های حذف ارز دانشجویی به گوش ما رسیده است و زندگی و تحصیل مان را مختل کرده. او معتقد است من نمی دانم نمایندگان مجلس با چه استدلالی می گویند برای جلوگیری از فرار مغزها ارز دانشجویی را حذف می کنیم. با این کار دانشجوی ایرانی در کشور غریب بی پول می ماند و با افزایش چند برابری هزینه ها مواجه می شود، یا نیمه کاره به کشور برمی گردد.
78 درصد از قبول شدگان کنکور، جذب دانشگاه های پولی شدند 23 شهریور ماه چراغ آموزش عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است. نتایج کنکور سراسری سال 91 اعلام شد و ماراتن دبیرستانی های دیروز و دانشجویان به جایی رسید که تنها 21 درصد از آنان روانه دانشگاه های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر 3/78 درصد از قبول شدگان جذب کرسی های دانشگاهی ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند. بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع کل قبول شدگان نهایی کنکور سراسری سال 1391، 21 درصد از دانشجویان جذب دانشگاه های دولتی و روزانه، 1/6 درصد از داوطلبان جذب دوره های شبانه، 61 درصد جذب دانشگاه پیام نور، 4/0درصد جذب دانشگاه های نیمه حضوری، 4/4درصد جذب دانشگاه های فرهنگیان، 5/4درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و 2/1 درصد نیز جذب دانشگاه های مجازی شدند.
ایجاد پردیس‌های دخترانه 10 مهرماه حجت الاسلام سید صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی ازتکمیل شدن فاز نخست پردیس دخترانه این دانشگاه خبرداد و گفت: "ساخت پردیس دخترانه دانشگاه علامه طباطبایی در سه فاز برنامه‌ریزی شده است که یک فاز از آن را به خوبی پشت سر گذاشته‌ایم."
سهم ناچیز 99 درصد از دانشگاه های ایران در تولید علم 22 آبان ماه کشور ایران به غیر شعبه های دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 2005 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دارد. از این میان تنها 10 دانشگاه ایرانی یعنی 4 دهم درصد از کل دانشگاه ها، 74 درصد از کل تولید علم کشور را در اختیار دارند و باقی دانشگاه ها یعنی 99.6 دهم درصد از آنها تنها 25.17 درصد از تولید علم کشور را در مراکز خود ایجاد می کنند. دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تهران، آزاد، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، شیراز، علوم پزشکی شیراز و فردوسی مشهد 10 دانشگاهی هستند که هر کدام سهمی در تولید علم کشور دارد و مجموع این 10 دانشگاه 74.83 درصد از کل تولید علم کشور را در اختیار دارند.
ابلاغ حذف درس تنظیم خانواده به دانشگاه ها 24 آبان ماه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از حذف درس تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: وزارت بهداشت و علوم حذف درس تنظیم خانواده را به دانشگاه‌های خود ابلاغ کرده اند.
بی پولی دانشگاه های کشور 6 اذر ماه مسئولان دانشگاهی کشور از عدم اختصاص بخش زیادی از بودجه های عمرانی و پژوهشی دانشگاه ها و نا توانی در پرداخت حقوق کارکنان قراردادی خبر می دهند.پس از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که عنوان کردند بودجه ای برای پرداخت حقوق کارکنان خود ندارند، این بار معاون اداری و مالی وزارت علوم خبر داده است است که دانشگاه های کشور در حال حاضر مشکلات حادی در خصوص تغذیه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان قراردادی خود دارند.علی اکبر متکان می گوید:مشکلات مالی موجود به شکلی است که در خصوص تغذیه دانشجویان، پایگاه‌های اطلاعاتی، پرداخت حقوق و مزایای قراردادی‌ها، آب، برق و گاز با مشکلاتی مواجه می شویم.
تجمیع کنکور سراسری دانشگاه آزاد و دولتی 21 آذر ماه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تجمیع و یکی شدن کنکور سراسری دانشگاه های دولتی و پیام نور با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. اقدامی که برخلاف سیاست چندین ساله تاکید شده مبنی بر خصوصی سازی و برون سپاری برخی از فعالیت های دولتی صورت گرفته است.

ابراهیم خدایی دراین باره گفته است: کنکور سراسری و کنکور دانشگاه‌ آزاد برای سال 92 با یکدیگر تجمیع می‌شود و ثبت‌نام و پذیرش رشته‌محل‌های آزمونی دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی 92-93 از طریق سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد.

افزودن 120 رشته اسلامی به دروس دانشگاهی 25 آذر ماه بازنگری در علوم انسانی به مرحله تازه ای رسیده است و نهادهای متولی آن، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سعی در ارائه رشته های جدید دارند که هنوز مشخص نیست با حجم و انواع مختلف این رشته ها با پسوندهای اسلامی، این رشته ها چگونه قرار است وارد برنامه درسی دانشگاه ها شوند.
عضو گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای با اشاره به تصویب 120 رشته جدید در گروه علوم حوزه‌ای دانشگاهی در مقاطع مختلف نام این رشته ها را اعلام کرده است؛ نام های جدیدی همچون، روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، دانش اجتماعی مسلمین، ارتباطات گرایش حج و زیارت، مالیه و بانکداری اسلامی و مدیریت اماکن متبرکه مذهبی در میان آنها وجود دارد.
سرگردانی داوطلبان در آشفته بازار حذف کنکور 8 دی ماه رویای حذف کنکور برای دانش آموزان و داوطلبان و خانواده های آنها هنوز دست نیافتی است. آنقدر دست نیافتی است که با آغاز موج جدید اظهار نظر مسئولان از نیمه آذر ماه گذشته تا 8 دی بیش از 10 اظهار نظر متفاوت درباره حذف کنکور اعلام شده است.وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزارت آموزش و پرورش هر کدام به نوبه خود در این موج جدید از اظهارات مربوط به حذف کنکور اطلاعات و اظهار نظر های متفاوتی درباره حذف کنکور عنوان کرده اند.این آشفته بازار حذف کنکور در شرایطی است که براساس قانون مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه ویژه حذف کنکور موظف است با هماهنگی میان دستگاه های مرتبط با حذف کنکور جزئیات این مسئله را اعلام که آنچه در حال حاضر به چشم می آید غیبت این کارگروه و بازار گرم دستگاه های مرتبط در زمینه حذف کنکور است.
جلوگیری از برگزاری کارشناسی ارشد بدون کنکور 23 دی ماه معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور مصوبه ای، ممنوعیت پذیرش بدون آزمون دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی را به استثنای مربیان و بورسیه ها اعلام کرد.
در مصوبه ای که معاونت آموزشی وزارت علوم به تازگی ابلاغ کرد، آمده است: " به منظور هماهنگی در اجرای بند " ح " ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه از یک سو و رعایت عدالت در پذیرش دانشجو یادآور می شود که پذیرش دانشجو برای دوره های تحصیلات تکمیلی صرفاً از طریق شرکت و قبولی داوطلبان در آزمون سراسری ورود به دوره کارشناسی ارشد و آزمون نیمه متمرکز برای ورود به دوره دکتری امکان پذیر است.
استقبال سرد از پذیرش بدون کنکور 30 دی ماه صندلی های بی کیفیت، کم طرفدار و پولی در دانشگاه های غیردولتی، این بار در قالب طرح «پذیرش بدون کنکور» باز هم روی دست دانشگاه ها ماند. از مجموع 300هزار ظرفیت مشخص شده برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های غیردولتی به خصوص دانشگاه پیام نور تنها 80هزار نفر ثبت نام کردند که 25درصد از کل ظرفیت ها را شامل می شوند و 75درصد ظرفیت های مشخص شده بازهم خالی ماند.
40 درصد متقاضیان کنکور دکترا زنان هستند  4 بهمن ماه زنان در حال پیشروی به سمت کسب، مدارج علمی بالاتر هستند. در دهه80، ایران شاهد افزایش میزان حضور زنان در دوره های کارشناسی بود. اما به نظر می رسد زنان در دهه کنونی سعی در افزایش سهم خود در دوره کارشناسی ارشد و دکترا را دارند. هم اکنون به گفته رییس سازمان سنجش و آموزش کشور، سهم زنان در کنکور دکترا 40درصد و مردان 60درصد است. تا پیش از این سهم زنان در پذیرش کنکور دکترا 15درصد و مردان 75درصد بود که نشان از افزایش میزان حضور آنان در دوره دکترا و کارشناسی ارشد است. زنان در بستر فرهنگی کشور به رغم محدودیت ها در ابتدا، در دوره کارشناسی، اواخر دهه 80 در دوره کارشناسی ارشد و در مقطع کنونی در دوره دکترا سعی در افزایش سهم خود دارند. موجی که از دوره کارشناسی در دانشگاه ها، آغاز شد و امروز با افزایش 25درصدی سهم خود در کنکور دکترا نسبت به سال 88، هنوز ادامه دارد.
درخواست احمدی نژاد برای برکناری روسای دانشگاه ها 28 اسفند ماه

نامه محمود احمدی نژاد به کامران دانشجو وزیر علوم برای درخواست برکناری روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس، شباهت زیادی با روند برکناری مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت دارد، گام اول رئیس جمهور برای برکناری مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت و درمان نامه نگاری و درخواست برای برکناری رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. دستجردی اما به این درخواست برکناری از سوی رئیس جمهور تن نداد و با کابینه خداحافظی کرد. حالا به نظر می رسد کامران دانشجو در دوراهی سختی مانده است.

از وزارت علوم خبر می رسد، درخواست برکناری روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس که هرکدام از روسای آنها جز نزدیک ترین افراد به کامران دانشجو محسوب می شوند، سناریویی مانند برکناری وزیر بهداشت است. به طوریکه به گفته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگر کامران دانشجو از درخواست احمدی نژاد تبعیت نکند، همچون مرضیه وحید دستجردی باید با کابینه دولت دهم خداحافظی کند.

خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------