ورزش در معالجه افسردگي موثر است



ورزش کردن

ورزش کردن براي مقابله با بيماريهاي جسمي يک روش بسيار مناسب و سودمند است

 

مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش ميکنند بلکه مهم اينست که به طور مرتب روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند.

 

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که ژن خاصی دارند بیشتر از همه به ورزش واکنش نشان می‌دهند و ورزش می‌تواند جزئی از برنامه درمان آنها باشد. ورزش حتی در حد پیاده روی می‌تواند به درمان افسردگی در این افراد کمک کند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما می‌خواستیم دریابیم که چه کسی بیشتر از همه می‌تواند از فعالیت فیزیکی بهره ببرد. ما می‌خواهیم که ورزش نیز همانند مصرف دارو به یک روش درمانی تبدیل شود. نشان دادن تاثیر درمانی ورزش می‌تواند به بیماران انگیزه بیشتری برای ورزش کردن بدهد.

در مطالعات انجام شده 396 فرد مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان داد افرادی که ژن خاصی دارند بیشتر از ورزش سود می‌برند.

در این مطالعات فاکتورهایی همچون ناراحتی، ترس، کم شدن اشتها، مشکل در تمرکز، ناتوانی در لذت بردن و مشکلات اجتماعی بررسی شدند.

محققان دریافتند که با انجام ورزش افرادی که ژن خاصی دارند در مقابله با فاکتورهایی همچون نداشتن اشتها و مشکل در تمرکز پیشرفت‌های بهتری خواهند داشت.

 

مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش ميکنند بلکه مهم اينست که به طور مرتب روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند. اين حقيقت براي عموم مردم روشن است که ورزش کردن براي مقابله با بيماريهاي جسمي يک روش بسيار مناسب و سودمند است. اما تحقيقات جديد نشان مي دهد که تمرينات بدني باعث افزايش توانائي هاي مغز نيز شده و به انسان در معالجه بيماريهاي رواني مانند افسردگي و اضطراب نيز ياري ميرساند .البته به بيماراني که از افسردگي شديد رنج ميبرند توصيه نميشود که استفاده از داروهاي خود را متوقف کرده و تنها ورزش کنند اما تاثير ورزش بر آنها بسيار زياد خواهد بود و اگر اين بيماران هر روز تمرينات بدني انجام دهند شانس بهبودي براي آنان قابل ملاحظه است. در مقاله اي که در وب سايت انجمن روانشناسي آمريکا درج آمده اشاره شده است که تمرينات بدني مداوم و روزمره تاثير بسياري در معالجه افسردگي افراد دارد.

 

در حقيقت به پزشکان روانشناس توصيه شده که ورزش را در برنامه معالجات بيماران خود گنجانده و براي آن ارزش ويژه اي قائل شوند.در يکي از جالب ترين تحقيقات کلينيکي مشخص شده است که ورزش نه تنها در معالجه افسردگي بسيار موثر است بلکه نقش بسزائي در جلوگيري از بازگشت اين بيماري دارد و با توقف انجام حرکات ورزشي خطر بروز علائم اضطراب و افسردگي افزايش چشمگيري خواهد داشت.به گفته يکي از روانشناسان مرکز روانشناسي آمريکا مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش ميکنند بلکه مهم اينست که به طور مرتب روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند.

 

درمان با ورزش کردن

ورزش حتی در حد پیاده روی می‌تواند به درمان افسردگی افراد کمک کند

 

ورزش چگونه در معالجه افسردگي و اضطراب موثر است؟
به عقيده محققين ورزش باعث شادي و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس ميگردد زيرا افراد افسرده يا اعتماد به نفس ندارند و يا ميزان آن در آنان بسيار پايين است. ورزش احساس رضايت باطني شخص را بالا برده و فرد حس ميکند که به موفقيت هايي دست يافته است.

نکته با اهميتي که بايد در نظر گرفت اينست که به دليل اينکه افراد افسرده بايد انرژي کافي براي مقابله با علائم افسردگي داشته باشند بنابراين در انجام فعاليت هاي ورزشي نبايد زياده روي کرده و حد اعتدال را رعايت کنند. براي موفقيت در اين زمينه بيماران بايد قدمهاي آهسته بردارند و براي گرفتن نتيجه بهتر بايد با يک متخصص ورزشي مشورت کنند. زيرا ورزش در صورتي براي سلامت روان موثر است که به طريق صحيح بکار برده شود .

فوائد ورزش در بهبود افسردگي به طور فهرست وار ارائه ميشود :
احساس کاهش قابل ملاحظه غم و اندوه
افزايش اعتماد به نفس
ايجاد احساس موفقيت
افزايش خلاقيت هاي فردي

اگر در نظر بگيريم که 20 درصد از مردم دنيا داراي درجات مختلفي از افسردگي باشند و از اين بيماري رنج ميبرند و 50 در صد از مردم اساسا ورزش نمي کنند بنابراين اغلب افراد افسرده يکي از موثرترين روشهاي مقابله با افسردگي را از دست ميدهند.


گردآوری: بخش ورزشی بیتوته
منبع: ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------