نحوه انتخاب و استفاده از باتوم و عصای کوهنوردی



مزایای استفاده از باتوم کوهنوردی, معایب باتوم و عصا کوهنوردی

نکات خرید باتوم و عصای کوهنوردی

 

کاربرد و فواید استفاده از باتوم و عصای کوهنوردی

باتوم و عصای کوهنوردی یکی از وسایل ضروری برای کوهنوردی حرفه ای با مسیرهای طولانی است که به حفظ تعادل بیشتر و کاهش فشار بر پاها و کمک کمک زیادی میکند. در این مطلب از بیتوته شما را با نکاتی که هنگام خرید باتوم و عصای کوهنوردی باید به آنها توجه کنید و مزایای استفاده و... آشنا می کنیم.

ورزش کوهنوردی به خصوص کوهنوردی حرفه ای نیاز به تجهیزات مناسب برای حفاظت از کوهنوردن در مقابل خطرات احتمالی دارد. استفاده از عصای مخصوص کوهنوردی در پیاده روی و کوهنوردی در مسافت های طولانی کار شما را راحت تر می کند.

یکی از این وسایل باتوم و عصا کوهنوردی است ، این وسیله به حفظ تعادل و انرژی کوهنوردان در مسیرهای غیر هموار به خصوص مسیرهای صخره ای کمک زیادی میکند.

 

استفاده از عصا کوهنوردی باعث می شود فشار وارد شده بر کمر و پاها کم شود و انرژی و توان بدن بیشتر حفظ گردد ضمن اینکه با این وسیله می توانید موانع را کنار بزنید یا از عمق برف و شن مطلع شوید. از باتوم و عصا کوهنوردی میتوانید برای دفاع در مقابل حیوانات وحشی ، ستون برای تکه گاه و رفع خستگی یا ستون چادر استفاده کنید.

 

انواع عصا کوهنوردی, اجزای باتوم و عصا کوهنوردی, روش تنظیم طول باتوم کوهنوردی

راهنمای خرید باتوم و عصای کوهنوردی

 

راهنمای خرید باتوم و عصا کوهنوردی

باتوم کوهنوردی مناسب قد شما ، باتومی است که اگر نوک آن را روی زمین قرار بدهید ، آرنج وضعیت قائم و 90 درجه بسازد. 

عصای کوهنوردی در اندازه ها و اشکال مختلف تولید می شود برخی تاشو هستند و برخی تلسکوپی ؛ برخی از فیبر کربن ساخته شده اند و برخی از آلومینیوم . 

 

عصای کوهنوردی باید سبک و مستحکم باشد و اغلب از جنس آلومینیوم و کربن ساخته می شود. سنگینی عصای کوهنوردی بسته به جنس آلیاژ استفاده شده در آن دارد ، آلیاژ فولاد سنگین و بسیار مقاوم است، آلیاژ آلومینیوم سبک و با مقاومت کم است ، آلیاژ تیتانیوم سبک و بسیار مقاوم است ، آلیاژ کربن سبک و بسیار مقاوم است. 

 

کوهنوردی حرفه ای, راهنمای خرید باتوم و عصا کوهنوردی , باتوم و عصا کوهنوردی

ویژگی های باتوم و عصای کوهنوردی

 

یکی از مهم ترین ویژگی های عصای کوهنوردی قابلیت تنظیم ارتفاع است ، هنگام خرید بهتر است باتوم هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند را بخرید ، این باتوم ها ضامن دارند یا با چرخش بدنه عصا ، 2 – 3 مرحله افزایش طول پیدا می کنند. 

 

برخی عصاهای کوهنوردی قابلیت ضد شوک دارد و در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار فشار وارده به کمر و پاها را کمتر می کنند ولی برخی عقیده دارند که این قابلیت فشار وارد بر مچ دست را افزایش میدهد.

 

دسته باتوم و عصا کوهنوردی باید حالت ارگونومیک داشته باشد تا استفاده از آن راحت و ایمن باشد و جنسش از سایش و تعریق دست جلوگیری نماید. برخی از  دسته های عصای کوهنوردی صاف و برخی دیگر مانند دسته عصای چوبی است و شما باید راحتی خودتان را هنگام خرید در نظر بگیرید. 

 

جنس دسته باید نرم و خوش دست باشد و باعث تعریق زیاد نشود و هنگام عرق کردن دست از عص سر نخورد.  جنس دسته چوب گنبه و فوم میتواند در عین نرم بودن مانع از لیز خوردن شود. عصای کوهنوردی معمولا دارای ویژگی گل یخ یا گل عصا است که مانع از فرو رفتن عصا در میان درزها و شکاف های بین صخره ها می شود.

انتهای نوک تیز باتوم به نام سخمه شناخته می شود که میتوانید با یک درپوش پلاستیکی هنگام حمل و نقل رویش را ببندید تا به کوله یا بدن آسیبی نرساند.

 

اجزای باتوم و عصا کوهنوردی, روش تنظیم طول باتوم کوهنوردی, عصای کوهنوردی

مزایای استفاده از باتوم و عصای کوهنوردی

 

مزایای استفاده از باتوم و عصا کوهنوردی

استفاده از باتوم و عصای کوهنوردی فشاری که زمین به بدن شما وارد میکند را کاهش میدهد و فشار زیاد وارد شده به مچ پا و دست را کاهش میدهد ضمن این که پیشاپیش شما را از سفت بودن زمینی که رویش راه می روید مطمئن می کند. 

استفاده از عصا کوهنوردی باعث مدیریت و کاهش مصرف انرژی می شود.

از عصا میتوانید به عنوان تکیه گاه برای استراحت کوتاه مدت استفاده کنید. 

از باتوم کوهنوردی میتوانید برای محافظت در مقابل حیوانات وحشی استفاده کنید. 

عصا بخش زیادی از فشار اندام های تحتانی بدن را به دست ها منتقل میکند ، انتقال فشار بدن از روی پاها به دست ها باعث ایجاد تعادل و جلوگیری از زمین خوردن کوهنورد در مسافت های طولانی می شود. 

کمترخسته شدن کوهنورد. 

استفاده از عصا به عنوان آتل عضو مجروح شده 

 

معایب باتوم و عصا کوهنوردی, انواع عصا کوهنوردی, اجزای باتوم و عصا کوهنوردی

معایب باتوم و عصای کوهنوردی

 

معایب باتوم و عصا کوهنوردی

با وجودی که استفاده از عصای کوهنوردی باعث افزایش امنیت کوهنورد می شود از سویی دیگر ، فرد در جاهایی که نمیتواند از باتوم استفاده کند برای هماهنگی دچار مشکل خواهد شد. 

راحت نبودن عکاسی و فیلمبرداری

افزایش تپش قلب فردی که به عصا عادت کرده در مواردی که از عصا استفاده نمی کند . 

عدم استفاده صحیح و فاصله زیاد بین بدن و باتوم باعث کشیدگی اندام ها ، چرخش و درد زیاد خواهد شد. 

 

روش تنظیم طول باتوم کوهنوردی, عصای کوهنوردی, قیمت عصای کوهنوردی

انواع عصای کوهنوردی

 

انواع عصا کوهنوردی

• باتوم و عصای کوهنوردی به صورت تکی یا جفتی تولید می شوند ، برخی از باتوم های تکی دارای دوربین های کوچکی هستند که به عنوان مونو پاد استفاده می شود. 

باتوم های جفتی یا دوتایی برای کوهنوردی و صعودهای طولانی مدت بهترند و فشار روی زانوها را به شدت کاهش میدهد و مناسب مسیرهای سخت تر و حرفه ای تر هستند.

 

• عصا کوهنوردی ثابت : این عصا همان چوب اسکی است که قابلیت تغییر اندازه ندارد و هنگام خرید باید متناسب با قد فرد انتخاب شود و معمولا برای استفاده در مسیر های مسطح مناسبند. 

 

• عصا کوهنوردی تلسکوپی : عصا تلکسکوپی ایمن تر است و کارایی بیشتری دارد چرا که قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و در شرایط های مختلف میتوانید با توجه به محیط ارتفاعش را تنظیم کنید.  در کوهپیمایی ها معمولا از یک جفت عصا تلسکوپی استفاده می شود. 

 

• عصا کوهنوردی عادی : این عصاها ساختار محکمی دارند و کمتر آسیب می بینند و برای کوهنوردی های سنگین و آلپی بهترین مدل هستند ولی ضربه های متوالی زمین را به دست منتقل میکنند و باعث خستگی می شوند و فقط برای افراد با توانایی بالا و شرایط بدنی خوب مناسبند. 

 

• عصا کوهنوردی آنتی شک : عصا کوهنوردی آنتی شک دارای فنرهایی است که باعث کاهش ضربه و فشار روی دست می شود و خستگی را به دست منتقل نمی کند ، اگر توانایی بدنی مناسبی ندارید میتوانید از این عصا استفاده کنید. 

 

روش تنظیم طول باتوم کوهنوردی, عصای کوهنوردی, قیمت عصای کوهنوردی

اجزای باتوم و عصای کوهنوردی

 

اجزای باتوم و عصا کوهنوردی 

• بدنه : بدنه عصای کوهنوردی شامل سه قسمت دسته ، بند و بدنه اصلی است. دسته باتوم جایی است که کوهنورد عصا را در دست می گیرد که معمولا از جنس پیاستیک یا فوم ساخته می شود. بدنه اصلی باتوم از آلیاژ آلومینیم ، تیتانیوم ، فولاد یا الیاف کربن است. 

 

• سیستم قفل : سیستم قفل عصا کوهنوردی وظیفه تنظیم ارتفاع را بر عهده دارد و با چرخاندن به طرف چپ باز شده و با چرخاندن به طرف راست قفل می شود. 

 

• گل باتوم : قطعه ای پلاستیکی در باتوم است که مانع از فرو رفتن باتوم در شکاف صخره ها ، برف ، گل و شن می شود. 

 

• سخمه : این بخش از یک الماسه یا تنگستن تشکیل شده و به راحتی در زمین فرو می رود و مانع از لغزش باتوم می شود و استفاده از آن را ایمن تر می کند. 

 

• محافظ سخمه : زمانی که از عصای کوهنوردی استفاده نمی شود، محافظ را روی سخمه قرار می دهند تا به جایی آسیب نرساند. 

 

عصای کوهنوردی, قیمت عصای کوهنوردی, باتوم کوهنوردی

سخمه عصای کوهنوردی

 

روش تنظیم طول باتوم و عصا کوهنوردی

برای تنظیم طول باتوم های کوهنوردی باید نکات زیر را رعایت کنید. 

• تنظیم طول عصا در کوهنوردی عادی : برای کوهنوردی عادی طول عصا را به گونه ای تنظیم کنید که اگر نوک آن روی زمین قرار بگیرد ، آرنجتان زاویه 90 درجه بسازد. این زاویه برای اغلب صعودها صحیح و مناسب است. اگر باتوم شما 3 قسمتی است بهتر است بخش متعیر بالایی را در وسط محدوده تنظیم بگذارید و بخش متغیر پایین را نسبت به طولی که آرنج زاویه صحیح بسازد ، تنظیم کنید . به این ترتیب زمانی که بخواهید در طول میسر تغییری در طول عصا بوجود بیاورید به راحتی فقط بخش بالایی عصا را تنظیم میکنید. 

 

• تنظیم طول عصا کوهنوردی در مسیر بلند سربالایی : بهتر است طول باتوم را بین 5 – 10 سانتی متر از حالت عادی کوتاه تر کنید تا تکیه گاه و تعادل بیشتری داشته باشید. هر چه شیب مسیر بیشتر باشد ، باید طول باتوم را کوتاه تر کنید تا کمترین فشارو خستگی بر شانه هایتان وارد شود و بهتر به صعودتان کمک کند. 

هنگام استفاده از باتوم و عصا کوهنوردی شانه ها نباید احساس غیر طبیعی داشته باشند یا به سمت کوله پشتی تحت فشار قرار بگیرند. در صورت چنین احساسی باید طول باتوم را کوتاه تر کنید. 

 

• تنظیم طول باتوم کوهنوردی در مسیرهای سرپایینی طولانی : در مسیرهای سرپایینی طولانی باید  طول باتوم را به اندازه 5 – 10 سانتی متر از حالت عادی بیشتر کنید. این کار باعث می شود که بدن زاویه عمودی خودش را حفظ کرده و تعادلتان بهتر شود. 

 

• تنظیم طول عصای کوهنوردی در شیب های مختلف : در مسیرهای سربالایی طول باتوم را افزایش داده و در مسیرهای سرپایینی طولش را افزایش دهید. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------