میت بوکس: چیستی، انواع و راهنمای خرید



میت بوکس , میت بوکس گرد,میت بوکس چیست

میت بوکس چیست

 

چرا لازم است در هنگام تمرین بوکس همراه خود میت داشته باشید؟ 

میت ها انواعی از وسایل ورزشی هستند که به شما این امکان را می دهند که بتوانید با خیال راحت ضربات محکم را تمرین کنید و نگران آسیب های ورزشی نباشید. برای قسمت های مختلف بدن میت های مختلفی طراحی شده که به راحتی قابل تنظیم و استفاده است. در این مطلب از بیتوته قصد داریم در خصوص چیستی، انواع و راهنمای خرید میت های بوکس صحبت کنیم.

میت بوکس چیست؟

میت به انواعی از وسایل ورزشی می گویند که با پوشیدن و یا وصل کردن آنها جلوی آسیب های ورزشی ناشی از ضربات محکم گرفته می شود. در اصطلاح انگلیسی به میت های بوکس Kicking Sheild، Target Pad، Strike Sheild و Pounch Pad گفته می شود.

 

در ورزش های رزمی مانند: بوکس، کاراته، MMA و تکواندو که برای افزایش قدرت و بالا بردن توان ضربه زنی به حریف لازم است با قدرت زیاد به حریف ضربه وارد کرد، اگر از این میت ها استفاده نشود علاوه بر اینکه احتمال آسیب های ناشی از ضربه ها بسیار بالا می رود، به علت احتیاط ورزشکاران در برابر عوارض ناشی از ضربه ها مانند: کوفتگی و دردهای شدید، کیفیت و قدرت حرکات آنها کاسته می شود.

 

علاوه بر نقش محافظتی، بعضی از انواع میت های بوکس برای تمرین افزایش تمرکز و قدرت ضربات طراحی شده اند. این میت ها سایز و اشکال مختلفی دارند و همانند کیسه بوکس ها نقش حریف را برای ورزشکار بازی می کنند. بعضی از این مدل به صورت ثابت و متصل در یک مکان قرار می گیرند و بعضی دیگر طوری طراحی شده اند که با جابجایی در زوایا، ارتفاع و فاصله های مختلف امکان تمرین ضربات مختلف را برای ورزشکار فراهم می کنند.

 

جنس میت های بوکس براساس نوع کاربردی که دارند متفاوت است. اغلب میت ها دارای چند لایه ی مجزا و محکم هستند که بر اثر ضربات دچار پارگی نشوند. متناسب با جنس و تعداد لایه، میت ها قیمت های مختلفی دارند. جالب است که بدانید یکی از مواردی که بر اعتماد به نفس ورزشکاران برای ضربه های محکم تاثیر می گذارد صدای ضربه است.

 

بدنه ی میت ها طوری طراحی شده اند که هر چه قدرت ضربه ی ورزشکار بیشتر باشد صدای بیشتری تولید شود. بنابراین رزمی کاران تشویق می شوند که ضربات محکم تر و دقیق تری را به حریف فرضی خود وارد کنند.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد,ساختار میت بوکس

ساختار میت بوکس

 

انواع میت های بوکس

همانطور که پیشتر اشاره شد میت ها متناسب با نوع عملکردی که در ورزش های رزمی دارند، دارای انواع و طراحی های مختلفی هستند. در در این قسمت از مقاله برای آشنایی بیشتر و اطلاع از اینکه کدام نوع میت برای شما مناسب تر است به انواع میت های بوکس اشاره می کنیم.

 

میت بالشی

میت های بالشی به میت هایی می گویند که در ورزش های رزمی مخصوصا بوکس به منظور حفاظت از دست و پا در برابر ضربات پوشیده می شود. این میت ها جز میت های ضروری برای تمرین حرکات قدرتی هستند.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد,میت بوکس بالشی

میت بوکس بالشی

 

میت شکمی

این میت ها نیز جز میت هایی هستند که تمام ورزشکاران ورزش های رزمی باید به منظور جلوگیری از صدمات ورزشی مانند آسیب هایی که به شکم وارد می شود، در زمان تمرین همراه خود داشته باشند. میت های شکمی همانند کمربند به دور شکم بسته می شود. این میت ها دارای پد شکمی هستند تا ضربات سخت ورزشکاران را به شکم خنثی کنند و به علت داشتن دو بند نگهدارنده و کمربندهای های قابل تنظیم چسبی این میت ها به صورت کارا زیر لباس ورزشی فیکس می شوند.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد,میت بوکس شکمی

میت بوکس شکمی

 

میت گدان

احتمالا در مسابقات کاراته دقت کرده اید که در قسمت ران پا ورزشکاران محافظ های قطور و سفتی وجود دارد. این محافظ ها میت گدان یا لوکیک نامیده می شوند. میت های لوکینک دارای بندهای نگهدارنده ی محکم و چسب های قابل تنظیمی هستند تا به ورزشکار این امکان را بدهند که متناسب با سایز ران خود میت ها را تنظیم کنند.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد,میت بوکس گدان

میت بوکس گدان

 

میت های گرد

میت های گرد به انواعی از میت ها گفته می شود که دارای دو دسته محکم هستند تا ورزشکاران بتوانند به راحتی با در دست گرفتن آن ضربات قدرتمند را تمرین کنند. استفاده از این میت های برای ورزشکاران آماتور بوکس بسیار توصیه می شود.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد

میت بوکس گرد

 

میت های پنجه ای قوس دار

برای انجام ضربات دست حرکات بوکس، باید انگشتان به سمت داخل دست خم شوند. میت های پنجه ای قوس دار به گونه ای طراحی شده اند که امکان خم کردن انگشتان را فراهم می کنند. علاوه بر این در قسمت میانه ی این دستکش ها خمیدگی وجود که سبب افزایش دقت ضربات به حریف می شود. بنابراین اگر قصد دارید که در ورزش هایی مانند بوکس، کیک بوکسینگ و موی تای موفق تر عمل کنید انتخاب این میت ها شما را پشیمان نخواهد کرد.

 

میت ضربات پا

میت های ضربات پا به میت هایی گفته می شود که از پاهای ورزشکار در برابر ضربات محکم محافظت می کند. این میت ها دارای دو دسته ی متصل هستند که به راحتی امکان نگهداشتن آنها وجود داشته باشد.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد,میت ضربات پا

میت ضربات پا

 

نودل میت

یکی از معروف ترین و پر کاربردترین میت هایی که در ورزش بوکس استفاده می شود، نودل بوکس و یا نودل میت ها هستند. جنس رویه ی این میت ها از فوم بوده و داخل آن ابرهای ضخیم وجود دارد. استفاده از این مدل میت ها باعث تقویت قدرت ضربات و سرعت می شود. اگر به تازگی ورزش بوکس را شروع کرده اید توصیه می کنیم برای پیشرفت سریع در انواع فن های قدرتی حتما این مدل میت را تهیه کنید.

 

میت دوقلو

در قسمت های پیشین مقاله به این موضوع اشاره شد که حتی صدای ایجاد شده از میت ها باعث تشویق ورزشکاران به انجام ضربات محکم تر می شود. علت دوقلو بودن این مدل میت ها آن است که هر چه شدت ضربه بالاتر باشد، صدای تولید شده نیز بیشتر باشد. میت های دوقلو مناسب تمرین های مربوط به ضربات پا ورزشکاران است.

 

راهنمای خرید میت های بوکس

تا این قسمت از مقاله احتمالا تصمیم گرفته اید که کدام نوع میت برای شما مناسب تر است. برای انتخاب تخصصی تر و اطمینان بیشتر در انتخاب مدل میت به ادامه ی مقاله توجه کنید. 

 

1. میت مناسب باید از لحاظ جنس بدنه به صورتی باشد که بتواند ضربات محکم ورزشکاران را خنثی کرده و از آسیب های فیزیکی جلوگیری کند. بنابراین هنگام انتخاب میت های نقطه ای (میت هایی که برای محافظت از قسمت های مختلف بدن طراحی شده) به جنس و قدرت خنثی کردن ضربات توجه کنید.

 

2. مورد مهمی که شاید تا به حال به اهمیت آن توجه نکرده باشید وجود تهویه در قسمت پشتی میت های نقطه ای است. منظور از تهویه سوراخ هایی است که در قسمت پشت میت ها وجود دارد و با به جریان انداختن هوا از عرق کردن و لیز بودن پوست جلوگیری می کند.

 

3. میت مناسب باید قابلیت تنظیم داشته باشد تا بتواند محکم به قسمت های مختلفی مانند پا و دستان شما متصل شود. بنابراین حتی اگر در ظاهر سایز میت برای دستان شما مناسب بود، به علت احتمالا آسیب هایی مانند ورم دست ناشی از ضربه، میت هایی را انتخاب کنید که قابلیت تغییر سایز دارند.

 

4. سبک بودن میت یکی از ویژگی هایی مهمی است که به شما این امکان را می دهد که با توان بیشتری ضربات قدرتمندی را به حریف وارد کنید.

 

5. میت هایی که دارای رویه ی چرمی هستند به علت اینکه رطوبت موجود در سطح آنها (که در ضربات نیز ایجاد خطا می کند) به راحتی بخار می شود، کیفیت بالاتری دارند.

 

6. اشکال میت های نقطه ای بسیار متنوع است. از میان آنها میت هایی مناسب تر هستند که داخل آنها متناسب با بدن ورزشکار دارای قوس های ارگونومیک است و بهتر روی بدن قرار می گیرد.

 

7. میت های اسفنجی از انواع چندلایه ارزان تر هستند اما بر اثر افزایش ضربات سریع تر آسیب دیده و پاره می شوند.

 

میت بوکس , میت بوکس گرد,میت اسفنجی

میت اسفنجی

 

در نهایت توصیه می کنیم اگر قصد دارید در برابر ضربات تکنیکی جان سالمی به در برده و متقابلا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتر ضربات خود را وارد کنید، حتما برای تهیه ی میت های نقطه ای اقدام کنید. خرید میت های تکنیکی نیز برای تمرین ضربات و افزایش مهارت تمرکز توصیه می شود.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------