با انتخاب کلاه دوچرخه‌سواری مناسب؛ ایمنی خود را حفظ کنید



کلاه دوچرخه‌سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری

خصوصیات کلاه دوچرخه سواری

 

سواری با اطمینان با کلاه دوچرخه‌سواری‌

کلاه دوچرخه‌سواری یکی از لوازم ایمنی برای هر دوچرخه‌سوار محسوب می‌شود، کلاه ایمنی در دوچرخه‌سواری همان‌طور مفید و ضروری است که کلاه در کارهای ساختمانی و کار در معدن ضروری است. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع کلاه دوچرخه سواری آشنا می کنیم.

یکی از وسایل لازم که دوچرخه‌سوار هنگام دوچرخه‌سواری باید همراه خود داشته باشد کلاه ایمنی است. این کلاه  سر دوچرخه‌سوار را از آسیب‌های جدی که هنگام دوچرخه‌سواری او را تهدید می‌کند محافظت می‌کند. در ادامه مقاله می خواهیم نکات مهمی را در مورد خرید کلاه مناسب دوچرخه سواری بیان نماییم.

 

ویژگی‌های اصلی کلاه دوچرخه‌سواری

برای اینکه بتوانید در هنگام خرید بهترین کلاه را انتخاب نمایید ، بهتر است ابتدا با قسمت های مختلف کلاه دوچرخه سواری آشنا شوید و عملکرد هر بخش را بدانید. 

 

وزن کلاه

وزن کلاه یکی از ویژگی‌های اصلی برای انتخاب کلاه است. هرچه کلاه سبک‌تر باشد دوچرخه سوار بهتر و راحتر می تواند از آن استفاده کند. کلاه های سنگین، دوچرخه سوار را اذیت می نمایند.

 

تعداد سوراخ‌های یا سیستم تهویه 

از آنجایی‌ که دوچرخه‌سواری دارای رشته‌های متفاوتی است تعداد سوراخ‌های کلاه به رشته موردنظر بستگی دارد .ولی هر چه تعداد سوراخ‌ها در کلاه بیشتر باشد به دلیل گردش هوای بیشتر سر دوچرخه‌سوار بهتر و بیشتر خنک می‌شود و به این صورت دوچرخه سوار عرق نمی کند و کلافه نمی شود. بطور کلی می‌توان گفت که سیستم تهویه کلاه بستگی به تعداد سوراخ ها  و اندازه دریچه‌ها یا شکاف‌ها کلاه است. 

 

کلاه دوچرخه‌سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری, سوراخ های کلاه دوچرخه سواری

سوراخ های کلاه دوچرخه سواری

 

سال ساخت کلاه 

کلاه دوچرخه‌سواری مانند دیگر وسایل تاریخ انقضا دارد و بهتراست هر 4 سال یک‌بار تعویض شده و کلاه جدیدی را تهیه نمایید حتی اگر ضربه‌ای به آن وارد نشده باشد.  

 

سیستم نگهدارنده کلاه

این سیستم شامل نوار پشت کلاه است که موجب نگه‌داشتن کلاه روی سر دوچرخه‌سوار می‌شود.

 

کارا پیس

پوسته سخت خارجی کلاه را گویند.

 

آستر EPS 

EPS  یا بخش داخلی کلاه دوچرخه سواری از ماده ای به نام فوم پلی استایرن ساخته شده است که در زمان ضربه منبسط شده و ضربه های وارد شده به سر را دفع می کند.  این محصول به گونه ای است که تنها یک بار قابلیت ضربه گیری را دارد.پس برای ایمنی بیشتر پس از حادثه حتما کلاه خود را تعویض نمایید.

 

قابلیت انعکاسی

این قابلیت در کلاه‌ها به این صورت تعبیه شده است  که دوچرخه‌سواران هنگام استفاده از آن در شب به‌راحتی قابل‌دیدن باشند و رانندگان وسایل نقلیه به‌راحتی بتوانند دوچرخه‌سواران را در شب ببینند.

 

پدها

پدها در آستر کلاه تعبیه شده‌اند و قابل‌تعویض و شستشو هستند.

 

بندهای چانه

 این بندها باعث می‌شوند که کلاه در جای خود ثابت بشود و از روی سر تکان نخورد.

 

لبه آفتاب‌گیر

این قابلیت در کلاه دوچرخه‌سوار برای محافظت چشم‌ها و صورت دوچرخه‌سوار در برابر آفتاب و باران تعبیه شده است.

 

کلاه دوچرخه‌سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری, لبه آفتاب گیر کلاه دوچرخه سواری

کلاه دوچرخه سواری بهتر است لبه آفتاب گیر داشته باشد

 

انواع کلاه دوچرخه‌سواری 

کلاه دوچرخه‌سواری قبل از هر چیز باید با سبک دوچرخه‌سواری شما مطابقت داشته باشد. به طور کلی سه نوع کلاه دوچرخه‌سواری داریم که عبارتند از:

 

• کلاه دوچرخه‌سواری تفریحی

قیمت این کلاه مقرون‌به‌صرفه است. این افراد به دلیل اینکه زیاد در مسیر‌های خطرناک قرار نمی‌گیرند در نتیجه کلاه را  فقط به‌عنوان یک محافظ برای خطرهای احتمالی مورد استفاده قرار می دهند. محافظتی که این کلاه ها از سر دوچرخه سوار به عمل می آورند زیاد نیست اما کافر به نظر می رسد.

 

• کلاه برای دوچرخه‌سواری جاده‌ای

مدل‌های این کلاه بیشتر به‌صورت آیرودینامیک و سبک تهیه می‌شوند و برای افرادی که در جاده‌ها با سرعت دوچرخه‌سواری می‌کنند مناسب بوده و با داشتن سوراخ‌های متعدد، از سیستم تهویه خوبی برخوردار هستند.

 

کلاه دوچرخه‌سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری, کلاه دوچرخه سواری جاده ای

کلاه دوچرخه سواری جاده ای

 

• کلاه برای دوچرخه‌سواری کوهستان 

این کلاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور کامل پشت سر دوچرخه‌سوار را می‌پوشاند و سر دوچرخه‌سوار را از خطرات افتادن در کوهستان محافظت می‌کنند زیرا خطرات دوچرخه‌سواری در کوهستان بیشتر از دوچرخه‌سواری در جاده است.

 

ویژگی‌های جانبی کلاه دوچرخه‌سواری

• دریچه برای موهای دم‌اسبی 

کلاه‌ها باتوجه‌به برند و شرکت سازنده‌شان دارای انواع و اقسام و مدل‌های گوناگون هستند برخی از کلاه‌ها در پشت سر دارای شیارهایی است که شما می‌توانید به‌راحتی موهای بافت شده و یا موهای دم‌اسبی بسته خود را از آن خارج کنید.

 

• چراغ‌های داخلی با رنگ درخشان 

دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای دارای تمرینات سنگینی در شبانه‌روز هستند که برخی اوقات تمریناتشان در  موقع تاریکی شب انجام می شود برخی از کلاه‌ها دارای چراغ هستند که در تاریکی به طور مشخص قابل‌تشخیص برای رانندگان خودروها هستند. علاوه بر این شما می‌توانید از کلاه‌های سفید در شب یا کلاه‌هایی که دارای شب‌نما هستند استفاده کنید.

 

• نصب چراغ یا دوربین

باتوجه‌به تنوع کلاه‌های دوچرخه‌سواری برخی از کلاه‌ها  این قابلیت را دارند که روی آنها چراغ یا دوربین نصب ‌شود و به دوچرخه‌سوار امکان فیلم‌برداری‌کردن از مسیر را می‌دهند. البته این اقلام را باید به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

 

• محافظت کامل از صورت 

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در کوهستان دوچرخه‌سواری می‌کنید برای محافظت کامل صورتتان از کلاه‌هایی که در قسمت چانه و فک محافظ دارند استفاده کنید. این کلاه ها صورت شما را در سراشیبی‌ها و دره‌های کوهستان محافظت می کند.

 

• لبه آفتاب‌گیر

اگر دوست دارید صورتتان از اشعه های نور خورشید و باران در امان باشد بهتر است از کلاه‌هایی که دارای لبه پیش‌آمده هستند خریداری کنید. 

 

کلاه دوچرخه‌سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری,کلاه دوچرخه سواری معمولی

کلاه دوچرخه سواری معمولی

 

فناوری های مورد استفاده در کلاه های دوچرخه سواری

برخی از کلاه‌ها دارای فناوری‌هایی برای امنیت بیشتر دوچرخه‌سواران هستند که عبارت‌اند از:

 

فناوری MIPS: کلاه‌هایی که دارای این فناوری هستند با داشتن آسترهای جاذب ضربه نیروهای چرخشی را کاهش داده تا این نیروها ضربه خفیف‌تری به سر دوچرخه‌سوار وارد کنند.

 

فناوری Wavecel: فناوری این کلاه‌ها به این صورت است که این کلاه‌ها دارای یک آستر لانه‌زنبوری هستند که نیروهای ضربه و نیروهای چرخشی را جذب می‌کنند.

 

فناوری Spin: کلاه‌هایی که دارای این فناوری هستند دارای پدهای سیلیکونی هستند که با حرکت درون پوسته خارجی کلاه، نیروهای چرخشی را هنگام ضربه خنثی می‌کنند.

 

کلاه دوچرخه‌سواری, خصوصیات کلاه دوچرخه سواری,کلاه دوچرخه سواری با پدهای سلیکونی

کلاه دوچرخه سواری با پدهای سلیکونی

 

در هنگام خرید کلاه دوچرخه به موارد زیر توجه کنید

1. سیستم تهویه : سیستم تهویه کلاه شامل شیارها و سوراخ‌هایی برای تهویه هوا است که تقریباً در همه کلاه‌ها  وجود دارد و هر چه این منافذ بیشتر باشد کلاه سبک‌تر خواهد بود؛ ولی به‌هرحال یک کلاه مناسب نباید بیش از اندازه دارای شیار و سوراخ باشد. زیرا در این صورت کلاه تماس کمتری با سر داشته و ممکن است در هنگام خطر از سر به‌طور  کامل محافظت نکند. اگر دارای سری بدون مو هستند از کلاه‌هایی که در قسمت جلو دارای دریچه‌های بزرگی هستند استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است بر اثر استفاده بیش از اندازه ، خطوط و اشکالی روی سرتان ایجاد شود.

 

2. انتخاب کلاه دوچرخه سواری متناسب با سر: اولین و مهمترین فاکتور در هنگام خرید کلاه دوچرخه سواری، اطمینان ازا ندازه بودن کلاه است. اگر کلاه دوچرخه سواری راحت و اندازه سرتان نباشد نمی تواند بدرستی از سر شما محافظت نماید. پس بهتر است در هنگام خرید کلاهی را انتخاب نمایید که اندازه بوده و قابلیت تنظیم داشته باشد. در هنگام خرید به نکات زیر توجه کنید:

 

- اگر کلاه انتخابی شما برای شما بزرگ‌تر است با استفاده از پدهای اضافی آن را اندازه سرتان کنید.

 

- اگر بزرگسال هستید ولی جثه کوچکی دارید بهتر است از کلاه مخصوص نوجوانان استفاده کنید.

 

- اگر کلاهی را که انتخاب کرده‌اید اندازه آن بین دو اندازه استاندارد قرار دارد کلاه سایز کوچک را انتخاب کنید این در صورتی است که کلاه به سر شما فشار وارد نکند.

 

- لبه جلویی کلاه را طوری روی سر قرار دهید که حدود 2.5 سانتی‌متر بالاتر از ابروهای شما قرار گیرد تا از پیشانی شما هنگام خطر محافظت کند. 

 

- کلاهی که سایز سرتان باشد به جلو و عقب متمایل نمی‌شود و کاملاً روی سر شما قرارمی گیرد.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------