۱۱ ماده غذایی ضروری برای ورزشکاران و افزایش آمادگی بدنی



ورزش,تغذیه ورزشی,راههای افزایش انرژی ورزشکاران

۱۱ ماده غذایی ضروری برای ورزشکاران و افزایش آمادگی بدنی
استفاده از دانش تغذیه ورزشی برای افزایش عملکرد ورزشکاران، سرعت ریکاوری و عضله سازی بسیار مهم است و اگر این علم به درستی در کنار فعالیت ورزشی به کار گرفته نشود، می توان گفت فعالیت ورزشی شما بازدهی چشمگیری نخواهد داشت. در این مطلب ۱۱ ماده غذایی را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید سریع تر به آمادگی بدنی و هدف ورزشی تان برسید، همچنین دلایل مصرف آن نیز توضیح داده خواهد شد.

 

ورزش,تغذیه ورزشی,راههای افزایش انرژی ورزشکاران

 

- آب چغندر برای استقامت
پژوهش جدیدی نشان می دهد که این یاقوت قرمز رنگ گیاهی، از کافئین و هر چیز دیگری که به عنوان مکمل افزایش انرژی استفاده می شود، تأثیر بیشتری دارد. وقتی پژوهشگران انگلیسی از ورزشکاران مرد خواستند که ۱۶ اونس از آب چغندر یا یک داروی تلقینی را بخورند، آن هایی که آب چغندر را خورده بودند، ۱۶ % بیشتر دوچرخه زدند. تأثیری که دانشمندان معتقدند با هیچ چیز شناخته شده دیگری قابل دست یابی نیست، حتی تمرین! برای افزایش عملکرد، روی یک آب چغندر تازه سرمایه گذاری کنید و آن را تازه و به صورت فصلی تهیه کنید. یا شیشه های آب چغندر آماده را تهیه کنید و آن را به صورت مستقیم یا مخلوطی با آب میوه های دیگر، قبل از تمرین مصرف کنید.

 

- عسل برای پایداری
تحقیقی از دانشگاه ورزش و تغذیه ورزشی ممفیس نشان داد که مصرف عسل قبل از ورزش، سوخت بهینه ای را وارد بدن می کند که برای ورزشکار قند خون و میزان انسولین مناسب را برای زمان طولانی تر فراهم می کند. این شیرین کننده طبیعی هم چنین توان، سرعت و پایداری را در دوچرخه سوارانی که یک مسافت ۴۰ مایلی را به صورت اینتروال های ۱۰ مایلی مسابقه می دادند، بالا برد. برای کیفیت و خالصی بالا، عسل طبیعی خام را توصیه می کنیم. با یک قاشق از آن لذت ببرید، یا آن را به صورت مخلوط در یک بلغور جو میل کنید.

 

  بیشتر بخوانید: تغذیه قبل از ورزش

 

- پروتئین نخود برای به تأخیر انداختن خستگی
پودر پروتئین نخود اخیرا" در جامعه ی تغذیه ورزش سر و صدای زیادی را بوجود آورده است. دلیلش غنی بودن آن از انشعاب های زنجیری آمینو اسیدها است، ترکیب هایی که ثابت شده اند در حین ورزش، خستگی را به تأخیر می اندازند. آرژنین موجود در این پودر ( که از نخود زرد رنگ ساخته شده )، ایمنی بدن را بالا می برد و لیزین نیز جذب کلسیم را بالا برده و از دست دادن آن را کاهش می دهد که موجب حفظ استخوان های قوی می شود. یک گلوله نخود بیش از ۲۵ گرم پروتئین بدون چربی دارد که می تواند با یک ترکیب دیگر مانند شیر بادام، کره بادام زمینی، دارچین و توت های یخ زده خورده شود.

 

ورزش,تغذیه ورزشی,راههای افزایش انرژی ورزشکاران

 
- بلوبری برای کاهش التهاب
برای آزمایش خاصیت ضد التهاب و بازیابی بلوبری، پژوهشگران در دانشگاه ایالت آپالاچیان، از ورزشکارانی که تمرین کرده بودند، استفاده کردند. آن ها برای ۶ هفته، روزانه ۹ اونس بلوبری به علاوه ۱۳ اونس دیگر را ۱ ساعت قبل از یک دویدن با زمان ۲ ساعت و نیم مصرف کردند. نتایج بسیار مؤثر بودند. علاوه بر کاهش التهاب، مصرف کنندگان بلوبری یک افزایش در سلول های کشنده طبیعی تجربه کردند، گلبول های سفیدی که نقشی حیاتی در سیستم ایمنی بدن بازی می کنند. اگر بلوبری تازه در دسترس نیست، از بلوبری های خشک یا یخ زده استفاده کنید و در باشگاه همیشه همراه خود داشته باشید.


- آلبالو برای جنگیدن با درد و بازیابی قدرت
در آزمایشگاه عملکرد انسانی دانشگاه ورمونت، پژوهشگران از مردان خواستند که دو بار در روز برای ۸ روز، یا ۱۲ اونس آب آلبالو بنوشند و یا دارونما مصرف کنند. در چهارمین روز تحقیق، ورزشکاران یک تمرین روتین شدید را تمام کردند. دو هفته بعد، نوشیدنی ها برعکس استفاده شدند و تمرین دوباره تکرار شد. دانشمندان متوجه شدند که آب آلبالو تأثیر مهمی روی کم شدن درد ایفا کرد. به علاوه، از دست دادن قدرت به طور میانگین بین کسانی که دارونما مصرف کردند، ۲۲ % بود در حالیکه مصرف کنندگان آلبالو تنها ۴ % از دست دادن قدرت را تجربه کردند. آلبالوی تازه فقط در اواخر تابستان قابل دسترسی است، اما آلبالو های خشک شده و یخ زده این روزها همیشه پیدا می شوند، مانند آب آلبالو.


- هندوانه برای کاهش درد عضلانی
اخیرا" دانشمندان علوم ورزشی اسپانیایی کشف کردند که وقتی ۱۶ اونس آب هندوانه ۱ ساعت قبل از تمرین مصرف شد، به کم شدن درد عضلانی کمک شایانی کرد. این تأثیر احتمالا" به دلیل سیترولین است، یک ماده طبیعی که در هندوانه وجود دارد و عملکرد دستگاه گردش خون را بهبود و فشار خون را کاهش می دهد. آب هندوانه این روزها همه جا یافت می شود. اگر هندوانه تازه میل می کنید، حتما" بخشی از قسمت سفید آن را هم گاز بزنید. بیشتر سیترولین در قسمت سفید هندوانه است.

 

ورزش,تغذیه ورزشی,راههای افزایش انرژی ورزشکاران

 

- ماهی آزاد برای عضله سازی
اسید های چرب امگا ۳ موجود در ماهی آزاد فواید زیادی دارد، از مقابله در برابر بیماری های قلبی تا دفع دیابت نوع دو. اما پژوهش حیوانی نشان می دهد که می تواند یک تقویت کننده در عضله سازی نیز باشد. در مقایسه با حیواناتی که فقط پنبه دانه و روغن زیتون مصرف کردند، آن هایی که روغن ماهی مصرف کردند، پیشرفتی در رشد عضله از خود نشان دادند. بدن های آن ها از دو برابر مقدار آمینو اسیدها برای تولید بافت های پروتئینی جدید استفاده کرد، مخصوصا" در عضلات اسکلتی. قزل آلای وحشی را چند بار در هفته به وعده ی غذاییتان اضافه کنید. اگر نمی توانید یا غذا های دریایی مصرف نمی کنید، به دنبال منابع مشابه غنی از امگا ۳ باشید.


- انار برای بازیابی قدرت عضله
گفته می شد آنتی اکسیدان های موجود در انار به تقویت حافظه و فعالیت مغز کمک می کنند و حالا پژوهشگران دانشگاه تگزاس گزارش می دهند که آب انار به ریکاوری عضله کمک می کند. پژوهشگران داوطلبانی را به کار گرفتند که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند تا رژیم غذایی نرمالشان را ادامه دهند و دو بار در روز، ۴ اونس از آب انار یا دارونما را به آن اضافه کنند.

هر دو گروه، تمرین های مقاومتی را انجام دادند. آن هایی که آب انار مصرف کرده بودند به طرز قابل توجهی درد و ضعف عضلانی کمتری را تا ۷ روز تجربه کردند. انار یک میوه ی زمستانی است، اما شما می توانید در کل سال انار یخ زده را پیدا کنید. آن را فقط گرم و به بلغور جو یا سالاد فصل اضافه کنید. مقدار کمی از آب آنار ۱۰۰ % خالص نیز گزینه مناسبی است.

 

ورزش,تغذیه ورزشی,راههای افزایش انرژی ورزشکاران

 
- قهوه برای انرژی روز بعد
اخیرا" یک مطالعه در ژورنال فیزیولوژی کاربردی منتشر شد که نشان می دهد، گلیکوژن، شکل ذخیره شده کربوهیدرات در بدن، وقتی که ورزشکاران بعد از یک تمرین فرسایشی هم کربوهیدرات و هم قهوه مصرف می کنند، سریع تر ریکاوری می شوند. در مقایسه با مصرف تنها کربوهیدرات، این ترکیب ۶۶ % گلیکوژن عضله را ۴ ساعت بعد از یک ورزش شدید افزایش داد. این بسیار مهم است زیرا ذخیره بیشتر انرژی در بانک عضلانی تان، باعث می شود تا دفعه ی بعدی که ورزش می کنید، توانایی تان برای تمرین سخت تر و طولانی تر افزایش یابد.


- آب تره برای کاهش آسیب به DNA
یک مطالعه منتشر شده در ژورنال تغذیه بریتانیا نشان داد که آب تره با تأثیرات زیان بار ورزش مقابله می کند. مردان جوان سالم به مدت ۸ هفته روزانه ۳ اونس آب تره مصرف کردند و از آن ها خواسته شد تا در تمرین های تردمیل که شامل دوره های کوتاه شدید تمرینی بود، شرکت کنند. یک گروه تمرینی دیگر این تمرین را بدون مصرف آب تره انجام دادند. کسانی که آب تره مصرف نکرده بودند، اغوای بیشتری در آسیب به DNA را تجربه کردند و مزایای آن تنها بعد از یک دوز مصرف دیده شد.

 

در واقع، آن هایی که برای اولین بار دو ساعت قبل از تمرین آب تره مصرف کردند، نسب به کسانی که برای دو ماه هر روز آب تره مصرف کرده بودند،از مزایای برابری برخوردار بودند. آب تره یک ماده اولیه ی عالی برای سالاد است و مانند اسفناج و کلم پیچ، می توان آن را با نوشیدنی های دیگر مخلوط کرد.


- شکلات تلخ برای محدود کردن استرس ورزش
مطالعات زیادی از مزایای شکلات تلخ صحبت کرده اند و پژوهش جدیدی که در ژورنال اروپایی تغذیه منتشر شده، محافظت تمرینی را به این لیست اضافه کرد. در این مطالعه، از مردان سالم خواسته شد تا ۳/۵ اونس از شکلات تلخ ۷۰ % را ۲ ساعت قبل از یک تمرین ۲ ساعت و نیمه ی دوچرخه مصرف کنند. در مقایسه با یک گروه دیگر، مصرف کنندگان شکلات، آنتی اکسیدان های بیشتری را در خون تجربه کردند و نشانه های استرس تمرینی در آن ها کاهش یافت. از تکه های مربعی شکلات تلخ به صورت روزانه لذت ببرید، یا آن را ذوب و به یک آب میوه، بلغور جو و یا نوشیدنی های دیگر اضافه کنید.
منبع : elmevarzesh.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------