رشته ورزشی طناب زنی: تاریخچه، انواع، هدف و تجهیزات



مسابقه آزاد طناب زنی, انواع طناب در ورزش طناب زنی, رشته ورزشی طناب زنی

معرفی رشته ورزشی طناب زنی

 

آشنایی با رشته طناب زنی

رشته ورزشی طناب زنی یکی از کم هزینه ترین رشته های ورزشی است که کالری سوزی بسیار بالایی دارد و یکی از موثرترین تمرینات برای افزایش قدرت و سرعت حرکت پاها محسوب می شود. در این مطلب از بیتوته شما را با این رشته ورزشی آشنا می کنیم.

ورزش طناب زنی یا طناب بازی ، ورزشی ساده است که حتی کودکان و نوجوانان به راحتی میتوانند در آن حرفه ای شوند. در ورزش طناب زنی ، یک یا چند شرکت کننده طناب را به گونه ای تاب می دهند تا از زیر پا و بالای سرشان بگذرد. 

 

شرکت کننده میتواند به تنهایی دو سر طناب را بگیرد و آن را طوری بچرخند که خودش از رویش بگرد یا این که دو نفر دو سر طناب را بگیرند و بچرخانند و یکی از روی آن بپرد. 

شکل چند نفره طناب بازی هم با دو طناب انجام می شود. 

 

طناب زدن یک ورزش هوازی وبسیار کم هزینه است که هیچ چیزی کمتر از دیگر ورزشها برای افزایش سلامت جسمی و بهبود آمادگی جسمانی ، ندارد.

طناب زنی هم با پای برهنه هم با کفش انجام می شود ، طناب زدن با پای برهنه می تواند کف پا را بیشتر تصویت کند. 

 

تاریخچه رشته ورزشی طناب زنی

رشته ورزشی طناب زنی ، ورزشی است هک شکل ساده اش برای کودکان  4 – 5 ساله و شکل پیشرفته اش برای ورزشهای قهرمانی مناسب است. 

در سال 1980 میلادی ، سازمان بین المللی طناب زنی و انجمن طناب بازی کانادا تاسیس شد و در سال 1991 میلادی فدراسیون جهانی طناب زنی تشکیل گردید. 

 

انواع طناب در ورزش طناب زنی

طناب چرمی : طناب های چرمی وزن سنگینی دارند و به طناب بوکس معروفند. از آنجا که چرخاندن این طناب ها نیاز به قدرت بیشتری دارد میتواند منجر به آسیب دیدگی در افراد مبتدی شود و فقط مناسب ورزشکاران حرفه ای است. 

 

طناب PVC : طناب های پی وی سی بهترین نوع طناب های سرعتی هستندکه به بهبود مهارت پرش کمک میکنند. 

 

طناب کابلی : این طناب ها از جنس کابل های نازک هستند که کشسانی کمی دارند و برای تمرینات سرعتی استفده می شوند ولی در سرعت بالا میتواند احتمال آسیب جدی را افزایش دهند ، ضمن این که احتمال خراب شدنشان زیاد است. 

 

طناب تزئینی : طناب های تزئینی از تکه های پلاستیکی و پنبه ای متصل به هم ایجاد می شوند که در فضای باز و مدارس با توجه به تنوع وزنی برای رده هی سنی متفاوت استفاده می شوند.

 

طناب پنبه ای یا نایلونی : طناب های پنبه ای یا نایلونی ، طناب های غیر تخصصی ورزش طناب زنی می باشند که میتوانید از هر طنابی که در دسترس دارید آنها را بسازید ، این طناب ها چرخش های آرام و بلندی دارند برای افراد مبتدی هستند .

 

نکات لازم برای ورزش طناب زنی

1 - مهم ترین نکته ای که قبل از طناب زنی باید به آن توجه کنید ، انتخاب طناب متنانسب با قد شما است. برای مشخص کردن اندازه مناطب طناب با قدتان باید یک پای خودتان را وسط طناب بگذارید و دسته های دو طرف طناب را بالا بیاورید ، زمانی که دستها تا وسط قفسه سینه بالا بیاید ، نشان میدهد که طول طناب برای شما مناسب است. 

 

2 – میتوانید با پای برهنه هم طناب بزنید ولی اگر احساس درد داشتید بهتر است کفش بپوشید تا ضربه کمتری به پایتان وارد شود.

 

3 – طناب زدن روی سطح فرش یا آسفالت می تواند منجر به آسیب شود ، بهتر است روی سطوح صاف که ظربه را جذب می کنند یا کف چوبی طناب بزنید .

طناب زدن یک ورزش قدرتی است بنابراین قبل از شروع باید بدن را با حرکات کششی و نرمش گرم کنید. 

 

انواع طناب در ورزش طناب زنی, رشته ورزشی طناب زنی, طناب‌زنی

انواع طناب زنی

 

انواع طناب زنی

طناب زنی با وجودی که رشته بسیار ساده ای است ولی با روش های مختلف انجام می شود : 

 

طناب زنی دوبل 

معمول ترین روش طناب زنی ، پریدنن دوبل یا پریدن جفت پا است که میتوانید با سرعت های مختلف آن را انجام دهید ، هر چه سرعت و میزان پرش طناب زنی بیشتر باشد ، کالری سوزی بیشتر خواهد بود. بیشتر بالا پرید سرعت را کاهش می دهد ولی باعث تقویت بیشتر عضلات می شود. 

 

برای طناب زنی دوبل باید طناب را در دست بگیرید و آرنج و آزوها  را  موازی زمین نگه دارید. 

شانه را طوری بچرخانید که آرنج به سمت پهلو بیاید ، عضلات شکم را منقبض کنید.

طناب را با چرخاندن مچ به جلو بیاورید با هر دو پا به صورت جفت به اندازه 2 – 3 اینچ از زمین بپرید تا طناب از زیر پا عبور کنید. 

 

طناب زنی کراس

طناب زنی کراس کمترین شدت را دارد ، در طناب زنی کراس به جای این که جفت پا بپرید فقط یک پا را درگیر می کنید. 

طناب را با چرخاندن مچ جلو بیاورید و به جای این که جفت پا را همزمان بالا ببرید ،  پاها را یکی یکی پشت سر هم بلند کنید. 

 

طناب زدن تک پا 

طناب زدن تک پا سطح پیشرفته ورزش طناب زنی محسوب می شود که نیاز به تعادل بالایی دارد چرا که در تمام طول ورزش ، وزنتان فقط روی یک پا است. میتوانید ابتدا با یک پا و سپس با پای دیگر طناب بزنید. 

 

طناب‌زنی, طناب بازی, ورزش طناب زنی

فواید طناب زنی

 

مزایای طناب زنی

1 - ورزش طناب زنی ، یک ورزش هوازی است که در حرکت پاها هماهنگی ایجاد میکند به همین دلیل در میان ورزشکاران حرفه ای بوکس وکشتی رواج زیادی دارد. 

 

2 - تکنیک های پرش  از روی طناب خیلی راحت آموخته می شود و نیازی به مربی ندارد و همه در تمام سنی میتوانند با شرکت در این ورزش به تناسب اندام برسند.

 

3 - بیشترین تاثیر طناب زنی ، زمانی است که به با سایر فعالیت های  هوازی از جمله پیاده روی ، دوچرخه سواری و دویدن همراه شود. 120 – 140 بار طناب زدن در هر دقیقه ، طور متوسط ساعتی 720 کالری مصرف میکند که دو برابر کالری سوزی تنیس و والیبال است.  کالری سوزی طناب زدن حتی از دویدن هم بیشتر است و نیازی به بیرون رفتن هم ندارد. 

 

4- به گفته دکتر لئونارد شوارتز ، متخصص قلب و عروق ، اگر به جای حذف یک وعده غذا ، طناب بزنید ، 90 درصد چیزی که از دست میدهید چربی های اضافه است. 

 

5 – هنگام طناب زدن باید دقتت کنید که دقیقا زمانی که طناب روی هواست ، پایتان روی زمین باشدو زمانی که طناب به زمین می رسد ، به هوا بپزید، اثر این هماهنگی مغز و اندام منجر به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می شود. 

 

6 – افزایش سرعت و چابکی

7 – افزایش تراکم استخوانی

8 – تقویت عضلات پا به خصوص ران ها و ساق پا

9 – تقویت قلب وعروق

  

مسابقات رشته ورزشی طناب زنی

مسابقات رشته ورزشی طناب زنی به صورت  انفرادی و تیمی برگزار می شود. 

 

مسابقات طناب زنی انفرادی

مسابقات سرعت انفرادی در زمینی به ابعاد 4 * 4  و مسابقات آزاد انفرادی در زمین به ابعاد 9 * 9 با کف پوش استاندارد انجام می شود.

 

طناب زنی دوبل, مسابقه طناب زنی سرعتی, مسابقه آزاد طناب زنی

مسابقات ورزشی طناب زنی

 

مسابقه طناب زنی سرعتی در 30 ثانیه 

در مسابقه طناب زنی سرعتی در 30 ثانیه ورزشکار به صورت تک پا ، طناب می رود اگر پرش به صورت جفتی باشد یا طناب دو بار متوالی از زیر یک پا عبور کند شمارش انجام نمی شود. 

کف پای ورزشکار نباید از پست دیده شود. زانو باید جلو بیاید وگرنه خطا انجام شده. هر بار که طناب از زیر پای راست عبور کند ، یک شمارش انجام می شود و برنده کسی است که بیشتر پریدن صحیح را داشته باشد. 

 

مسابقه طناب زنی 3 بار عبور طناب در یک پرش

این مسابقه به صورت جفت پا انجام می شود و در هر پرش باید 3 بار طناب از زیر پا عبور کند. 

تعداد پرش های صحیح تا زمانی که ورزشکار توان ادامه داشه باشد، شمرده می شود. 

اگر قبل از سی امین پرش ، حرکت قطع شود ، ورزشکار میتوانید 15 ثانیه استراحت کنید  و دوباره مسابقه را شروع کند.

 

مسابقه سرعت استقامت طناب زنی

مسابقه سرعت استقامت  طناب زنی در 3 دقیقه به صورت تک پا انجام می شود و فقط عبور طناب از زیر پای راست شمارش می شود و بعد از 3 دقیقه رکورد ثبت می گردد. 

 

مسابقه آزاد طناب زنی

این مسابقه به صورت اختیازی است و هر ورزشکار به مدت 45 – 75 ثانیه ، برنامه خودش را با موزیک انتخابی اجرا می کند. 

 

رشته ورزشی طناب زنی, طناب‌زنی, طناب بازی

رشته ورزشی طناب زنی تیمی

 

مسابقات طناب زنی تیمی

مسابقات طناب زنی تیمی  سرعت در زمینی به ابعاد 5 * 5 ومسابقات تیمی آزاد در زمینی به ابعاد 12 * 12 با کف پوش استاندارد انجام می شود. 

 

مسابقات تیمی با یک طناب

مسابقه 4 * 3 ثانیه سرعت امدادی : تیم 4 نفره کنار هم قارر می گیرند و نفر اول با سرعت به مدت 30 ثانیه تک پا طناب می زند سپس نفرات بعدی همین کار را به ترتیب تکرار می کنند  و در پایان مجموع رکورد 4 نفر محاسبه می شود. 

 

مسابقه 4 * 30 دوبار عبور طناب در یک جهش امدادی : اعضای تیم چهار نفره کنار هم قرار می گیرند و هر کدام 30 ثانیه جفت پا طناب می زنند ، در هر جهش باید طناب 2 بار از زیر پا عبور کند . مجموع رکورد4 نفر در انتها محاسبه می گردد. 

 

مسابقه آزاد تیمی : هر تیم 4 نفره به مدت 45 – 75 ثانیه برنامه خود را با موزیک اجرا می کنند.

 

مسابقات تیمی طناب زنی با 2 طناب بلند

مسابقه 2 * 1 دقیقه سرعتی دو نفره : 4 نفر اعضای تیم در زمین قرار می گیرند. 2 نفر طناب های بلند را به صورت یک در میان به داخل می چرخانندو دو نفر دیگر به نوبت وارد طناب ها شده و هر کدام 1 دقیقه به صورت تک پا و در  جا از روی طناب ها پرش میکند. 

 

مسابقه 3 * 40 ثانیه سرعتی امدادی : اعضای تیم 3 نفر هستند ، دو نفر طنابهای بلند را به صورت یک در میان به داخل می چرخانند و نفر سوم وارد طناب ها شده به صورت تک پا به مدت 40 ثانیه درجا ، پرش می کند. بدون این که حرکت طناب ها قطع شود ، 2 نفر دیگر اعضای تیم به نوبت همین کار را تکرار میکنند. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------