آیا اشتباه می دوید؟



نحوه صحیح دویدن

دویدن یکی از راحت ترین راه های ورزش کردن است‎

 

وقتی تازه شروع به دویدن می کنید، احساس عجیبی می کنید. در ابتدا بلد نیستید تنفس را کنترل کنید و از سد احساس ناراحتی اولیه بگذرید. هر لحظه احساس می کنید که موفق نمی شوید و نمی توانید ادامه بدهید.

 

ولی وقتی لم کار دستتان بیاید، دویدن برایتان به کاری دلخواه تبدیل می شود که حتی به آن احساس نیاز می کنید. دویدن یکی از راحت ترین راه های ورزش کردن است. فقط کافی است کفش هایتان را بپوشید و بیرون بروید. تنها اشکال آن این است که ممکن است اشتباهات رایج دویدن را مرتکب شوید.

 

اگر این نشانه ها را در خود می بینید، بدانید که دارید در دویدن اشتباه می کنید.

 

گردن درد 

موقع دویدن گردنتان را کاملا صاف نگه دارید و افق را نگاه کنید. خیلی از افراد وقتی دویدن را شروع می کنند به پاهایشان نگاه می کنند و نگرانند که آن پایین چه می گذرد. پایین انداختن سر و خم کردن گردن موقع دویدن فشار اضافه ای به گردن وارد می کند که موجب درد و گرفتگی گردن می شود.

 

دستان را درست حرکت نمی دهید 

اگر روی تردمیل می دوید، دستتان را به میله های نگهدارنده کناری نگیرید. اولین اشکال این کار این است که شما وزن را روی دست ها می اندازید. دوم اینکه حالت دویدن طبیعی شما را از بین می برد.

 

دست ها را به آرامی کنار بدن تاب دهید، اما حواستان باشد که هرگز دست ها را ضربدری حرکت ندهید، یعنی آن ها را از خط فرضی ای که بدن را به دو نیمه راست و چپ تقسیم می کند عبور ندهید.

 

اگر حرکت دست ها بدنتان را به راست و چپ تاب دهد، خودش شروع مشکلات بسیاری خواهد بود.

 

حرکت قوی دست و پا با هم نیروی زیادی تولید می کند که در مرکز بدن جمع می شود. این یعنی یک ورزش شکم عالی که شما را به سمت داشتن شکمی تخت و قوی هدایت می کند.

 

پاهایتان درد می گیرد 

یکی از فاحش ترین اشتباهات در شروع دویدن پوشیدن کفش های نامناسب است. اگر هر بار که می دوید پاهایتان درد می گیرد کفش هایتان را چک کنید.

 

بسیاری از مشکلات و آسیب های کف پا و مچ به خاطر پوشیدن کفش نا مناسب ایجاد می شود. 

 

کفشی انتخاب کنید که پایتان در آن کاملا راحت باشد ( حتی کمی از سایز عادی بزرگتر باشد) هیچ چیز بیشتر از دردناک بودن تمرینات نمی تواند شما را از ادامه برنامه ای که شروع کردید بازدارد.

 

بعد از انتخاب کفش درست، سعی کنید یک کفش را بیش از یک سال نپوشید.

 

به نفس نفس می افتید 

وقتی تازه شروع به دویدن کرده اید خیلی طبیعی است که هن هن کنید!  شما دارید کار جدیدی با بدنتان انجام می دهید که به آن عادت نداشته. اما تنفس درست برای ادامه راه دویدن برای شما حیاتی است.

 

تحقیقات نشان می دهد نفس کشیدن حین دویدن به صورت دو قدم دم و دو قدم بازدم بهترین روش است و شما را کمتر خسته می کند.

 

تمرینات قدرتی نمی کنید 

یکی از اشتباهات بزرگ این است که برای دونده شدن فقط بدوید. در اولین مسابقه یا مسافت زیادی که بدوید متوجه ضعف های بدنتان خواهید شد. بهتر است به جای هر روز دویدن حداقل دو روز در هفته را به تمرینات قدرتی بپردازید.

 

نیروی محرکه ی دویدن شما از چهار سر ران ها، باسن و شکم ( مرکز بدن ) می آید. مطمئن شوید که این عضلات را قوی نگه می دارید.

 

منبع: بانوی شهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------