نحوه انتخاب بهترین جوراب ورزشی برای داشتن عملکرد خوب



انواع جوراب ورزشی, جوراب ورزشی فوتبال, جوراب ورزشی دخترانه

جوراب ورزشی چیست 

 

چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

جوراب ورزشی باید به گونه ای طراحی شود که عرق را به خوبی از پا جدا کند و خشک نماید و حداقل سایش را هنگام ورزش ایجاد نماید. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع جوراب ورزشی آشنا می کنیم.

جوراب های ورزشی متناسب با موارد استفاده ای که دارند در انواع مختلف از نظر جنس و بلندی ساق جوراب تولید می شوند. همیشه باید جوراب ورزشی ای انتخاب کنید که ساقش بلند تر از ساق کفشتان باشدو مانع از ایجاد ساییدگی در پشت ساق پا شود. 

در تولید جوراب های ورزشی از الیاف پنبه ، پشم ، آکریلیک ، نایلون و لاکرا استفاده می شود. 

 

با وجودی که انتخاب درست کفش ورزشی مهم ترین عامل در محافظت از پا در برابر آسیب محسوب می شود ولی انتخاب جوراب ورزشی مناسب هم میتواند به عملکرد بهینه در طول تمرین های ورزشی و پیشگیری از بروز آسیب به شما کمک کند. 

 

جوراب فوتبال ساق کوتاه, جوراب فوتبال دوتیکه, جوراب ورزشی نایک

کاربرد جوراب ورزشی

 

کاربرد جوراب ورزشی

جوراب ورزشی مانند یک لایه اضافی از پاها در برابر تاول زدن و بو گرفتن محافظت میکند. 

جوراب های ورزشی 2 – 3 برابر ضخیم  تر از جوراب  های معمولی هستند و زمانی که ورزشکاران ، جوراب و کفش به پا می کنند ، احساس نرمی و راحتی دارند. 

فعالیت های ورزشی متفاوت ، فشارهای متفاوتی را روی پا ایجاد میکنند و از یک جوراب یکسان نمیتوانید برای دوچرخه سواری ، دویدن یا کوهنوردی استفاده کنید. 

 

کاربرد جوراب ورزشی, جوراب ورزشی مناسب, پا در جوراب ورزشی زنانه

جنس جوراب ورزشی

 

جنس جوراب های ورزشی

مهم ترین گزینه های که هنگام خرید جوراب ورزشی باید در نظر بگیرید ، مواد استفاده شده در جوراب است. براساس تحقیقات انجام شده ، جوراب های پنبه ای خالص درصد تاول زدن پا هنگام ورزش را افزایش داده و از آنجا که عرق را به خوبی جذب نمی کنند در ورزش های سنگین بدبو می شوند. جوراب های نایلونی بهترین عملکرد را دارند و جورابهای ترکیب پنبه و الیاف مصنوعی کارکردی بینابین دارند. 

 

الیافت های نخ ، اکریلیک و پلی استر موادی هستند که قدرت فیتیله ای بالایی دارند ، قدرت  فیتیله ای ، خاصیتی است که باعث می شود الیاف جوراب بتوانند عرق را از پا جذب نموده و تبخیر نمایند. این قابلیت باعث می شود پاها در اثر تعریق هنگام ورزش بو نگیرند و تاول نزنند. 

 

در ادامه درباره الیافی که در تولید جوراب های ورزشی مورد استفاده قرار میگیرند به صورت جزئی تر صحبت میکنیم :

  

جوراب ورزشی مناسب, پا در جوراب ورزشی زنانه, پا در جوراب ورزشی

انواع جنس جوراب ورزشی

 

پنبه : جوراب های صد در صد پنبه بسیار راحتند، با وجودی که رطوبت را خیلی سریع به خود جذب میکنند ولی آن را در خود نگه داشته و دیر خشک می شوند. 

پیاده روی و دویدن با جوراب خیس عرق احساس ناخوشایندی دارد و احتمال ایجاد تاول در پا را بیشتر میکند. 

 

از آنجا که این جوراب ها هنگام حرکت با پا سایش زیادی ایجاد میکنند خیلی سریع فرسوده می شوند به خصوص هنگام انجام فعالیت های شدید فیزیکی.

به همین دلیل معمولا جوراب های ورزشی پنبه خالص نیستند و 40 درصد ترکیب الیاف مصنوعی دارند تا علاوه بر راحتی ، قدرت فیتیله ای داشته باشند و دوامشان افزایش پیدا کند. جوراب های مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی برای فعالیت های کوتاه مدت و ورزش با شدت کمتر مناسبند. 

 

• پشم : جوراب های پشمی بادوام تر از جوراب های پنبه ای هستند و لایه گذاری مناسبی برای پا ایجاد میکنند و دیرتر فرسوده می شوند. 

جوراب های پشمی قدرت فیتیله ای بالایی دارند و میتوانند بیشتر از وزن خود عرق جذب کنند و خشک بمانند. اگر میخواهید جوراب های پشمی دوام بالاتری داشته باشند ، به جای ماشین لباس شویی ، جوراب ها را با دستتان بشویید. 

 

• آکریلیک : جورابهای ورزشی آکریلیک ، فراوانی زیادی در بازار دارند و در مقایسه با جوراب های پنبه ای قدرت فیتیله ای بالاتری داشته و پاها را خشک نگه می دارند. 

الیاف آکریلیک ، الیاف مصنوعی سبک ، لطیف و بادوام هستند. با وجودی که در ترکیب جوراب های آکریلیک ، مقداری پنبه هم وجود د ارد و دوارم این جوراب ها نسبت به جوراب های پنبه ای بیشتر است. 

 

• نایلون : نایلون ، الیاف پلیمر سنتزی با دوام و همه کاره است. الیاف نایلون تا مدت زمان طولانی شکل خود را حفظ میکنند ولی نمیتوانند به خوبی رطوبت را از پوست دور کنند به همین دلیل گزینه مناسبی برای جوراب ورزشی نیستند ولی در ترکیب با دیگر الیافها خاصیت ارتجاعی بالایی به جوراب می دهند. 

 

• لایکرا : لایکرا الیاف سنتزی است که کشش و قابلیت ارتجاعی بالایی دارد. جوراب های ورزشی لایکرا بسیار سبک و راحت هستند که در ترکیبشان الیاف دیگر هم استفاده می شود. خاصیت ارتجاعی لایکرا میتواند مکملی مناسب برای خاصیت جذب فیتیله ای پشم باشد. 

 

پا در جوراب ورزشی زنانه, پا در جوراب ورزشی, جنس جوراب های ورزشی

انواع جوراب ورزشی

 

انواع جوراب ورزشی

• جوراب فوتبال : جوراب های فوتبال معمولا به صورت ضخیم و با مواد  با دوام تولید می شوند تا ساق پا را محکم نگه دارند. در برخی موارد این جوراب ها با ساق بند تولید می شوند. جنس جوراب فوتبال به گونه ای است که رطوبت را از پا دور کند و مانع از تعریق بیش ار حد شود ، از الیاف نایلون ، اکریلیک وپارچه های کشی برای تولید جوراب فوتبال استفاده می شود. 

 

• جوراب بسکتبال : جوراب های بسکتبال ، ساق کوتاه یا ساق بلند هستند و به گونه ای طراحی می شوند که از نقاط حساس پا به خوبی محافظت کنند و ضربه ها را جذب کنند و اصطکاک را به حداقل برسانند و سایش روی مچ پا را کاهش دهند. 

 

• جوراب والیبال : جوراب های والیبال ساقی کوتاه ، نرم ، چسبان و سبک دارند. این جوراب ها برای کاهش دما و دور کردن رطوبت از پاها طراحی می شوند. 

از آنجا که والیبال در سالن های سربسته انجام می شود  ،تنظیم دمای بدن و دور کردن عرق از پوست ، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. 

 

• جوراب دویدن یا رانینگ : جوراب های دویدن یا رانینگ با ویژگی های مختلفی تولید می شوند. برخی از  جوراب ها مخصوص پای راست و چپ ارائه می شوند تا ضربه گیری و حمایت  بیشتری داشته باشند.

 

برخی جوراب ها بدون درز تولید می شود تا سایش پا را به حداقل برسانند. 

اغلب جوراب های دویدن مواد جاذب رطوبت دارند تا به سرعت عرق را جذب و خشک کنند. 

برخی جوراب های دویدن یا رانینگ در قسمت قوس پا حالت برآمده دارند تا از ضربه های  احتمالی حمایت کنند. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------