جلیقه شنا چیست و هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟



بازوبند شنا, مهم ترین وسایل شنا, جلیقه نجات

جلیقه شنا یا جلیقه نجات

 

راهنمای خرید جلیقه نجات و معرفی انواع مختلف آن

جلیقه شنا یکی از مهم ترین وسایلی است که مانع از غرق شدن افراد به خصوص در آبهای آزاد می شود و استفاده از آن برای سفرها و تفریحات دریایی ضروری است. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع جلیقه شنا و نحوه خرید آن آشنا می کنیم.

جلیقه شنا (به انگلیسی : swimming vest) یا جلیقه نجات (به انگلیسی : Life jackets) یکی از وسایلی است که کمک میکند ، فرد روی آب شناور بماند و غرق نشود. 

یکی از مهم ترین وسایل هنگام استفاده از وسایل نقلیه آبی ، جلیقه نجات است ، حتی بهترین شناگر جهان زمانی که دچار سانحه شود میتواند 15 دقیقه روی آب شناور بماند در صورتی که تیم نجات حداقل 1 ساعت بعد در محل حاضر می شود و بدون جلیقه نجات شما غرق خواهید شد. جلیقه نجات یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که تا امروز جان هزاران نفر را نجات داده است. 

 

جلیقه شنا معمولا از پلی استر پر شده با فوم با قسمتهای حفاظت کننده در جلو و پشت ساخته می شود و به رنگ های نارنجی یا زرد روشن هستند که به راحتی از فاصله دور قابل دیده شدن باشند. 

 

البته جلیقه های شنای آموزشی یا جلیقه های شنایی که در استخرها و محیط های کوچک و کنترل شده استفاده می شوند به دلیل این که نیاز به دوام خیلی بالایی ندارند و ارزان تر باشند ، معمولا از جنس پلاستیک ساخته می شوند که با باد پر می شوند و مانع از فرو رفتن فرد به زیر آب می شوند. 

 

جلیقه شنا چیست؟

جلیقه شنا وسیله ای شبیه به جلیقه معمولی است که در مواقع ضروری شما را روی آب شناور نگه می دارد و مانع از غرق شدنتان می شود به همین دلیل به عنوان جلیقه نجات هم شناخته می شود.

 

چرا باید جلیقه شنا بپوشید؟

شنا کردن در آبهای طبیعت تفاوت بسیار زیادی با شنا کردن در استخر های دست ساز انسان دارد. احتمال غرق شدن در آبهای طبیعی روی سطح زمین به دلیل ایجاد جریان های غیر قابل پیش بینی یا عمق زیاد و سردی آب حتی برای شناگران حرفه ای وجود دارد. سالانه هزاران نفر در آبهای رودخانه ها ، ساحل دریا ، دریاچه ها و حوضچه های عمیق غرق می شوند. 

 

غرق شدن در آب تراژدی است که میتواند برای طیف گسترده ای از فعالیت های مربوط با آب و کنار آب ، ایجاد شود. براساس تحقیقات انجام شده ، شانس زنده ماندن در آب های سرد با پوشیدن جلیقه نجات ، چهار برابر می شود.

 

جلیقه شنا, بهترین جلیقه نجات, جلیقه نجات دریایی

جلیقه شنا و هیپوترمی در آب سرد

 

جلیقه نجات و هیپوترمی در آب سرد

هیپوترمی آب سرد ، واکنش غیر قابل کنترل بدن هنگام فرو رفتن در آب سرد کمتر از 15 درجه سانتی گراد است. اولین واکنش بدن هنگام فرو رفتن در آب سرد رفلکسی است که باعث دریافت سریع هوا می شود در نتیجه تعداد تنفس ، ضربان قلب و فشار خون 4 برابر افزایش پیدا می کند و برخی از افراد را مستعد حمله قلبی میکند. 

 

علایم هیپوترمی 3 – 5 دقیقه طول می کشد و در این مدت حتی حرفه ای ترین و قوی ترین افراد قادر به شنا کردن یا تمرکز بر تنفسشان نیستند و پوشیدن جلیقه نجات در این موارد برای ایجاد حالت شناوری ضروری است.  

 

بدون جلیقه نجات حتی حرفه ای ترین شناگران هم بعد از نیم ساعت شنا در آب سرد دچار شکست در شنا می شوند. اگر در این شرایط جلیقه شنا مناسب با بند فاق پوشیده باشید نیازی به شنا ندارید و روی آب شناور می مانید و میتوانید به صرفه جویی در انرژی و دیده شدن و گرم نگه داشتن خودتان تمرکز کنید. 

 

جلیقه نجات دریایی, انواع جلیقه نجات, عکس جلیقه نجات

نحوه کار جلیقه شنا

 

روش کار جلیقه شنا

جلیقه شنا یا جلیقه نجات بر اساس اصل شناوری ( مقدار آب جا به جا شده توسط جسم برابر با وزن آن ) عمل میکند. 

زمانی که فردی در آب است ، نیروی شناوری ایجاد شده با وزن فرد برابر است ولی جلیقه نجات چه فومی باشد یا بادی وزن بسیار کمتری از میانگین چگالی وزن انسان دارد در نتیجه وزن کلی که باید توسط آب جا به جا شود در مقایسه  با وزن فرد به تنهایی کمتر است و فرد به حالت شناور روی آب قرار می گیرد. 

 

جلیقه های نجات فومی به دلیل ضربه گیرهایی که دارند حتی در آبهای خروشان فرد را  از صدمات ناشی از ضربه محافظت میکنند تا حدودی برای بالاتنه ایمنی و گرما ایجاد می نمایند. جلیقه های نجات به گونه ای طراحی شده اند که شناوری در قسمت جلویی آنها بیشتر است و بنابراین فرد بیهوش شده در آب را به سمت بالا می چرخانند. 

 

مهم ترین وسایل شنا, جلیقه نجات, جلیقه شنا مردانه

انواع جلیقه شنا

 

انواع جلیقه شنا یا نجات

جلیقه نجاتی که انتخاب میکنید باید متناسب با فعالیتی باشد که قرار است روی آب انجام دهید چرا که ممکن است به علت انتخاب اشتباه و دست و پاگیر بودن جلیقه ، از خیر پوشیدن آن بگذرید و با خطر جانی احتمالی روبرو شوید. 

جلیقه نجات در سایز کودک ، نوجوان و بزرگسال تولید می شود و معمولا به رنگ قرمز ، نارنجی یا زرد است. 

 

• جلیقه نجات سولاس SOLAS : این جلیقه ها بهترین عملکرد را دارند و در عرض چند ثانیه فرد بیهوش را رو به بالا و بیرون از آب هدایت میکنند. 

 

• جلیقه نجات استاندارد : این جلیقه ها با وجودی که کمی ناراحت کننده اند ولی شناوری بالایی دارند و فرد بیهوش را به سمت خارج از آب و رو به بالا می برند. 

 

• جلیقه نجات کوچک Small Vessel : این جلیقه ها کوچک و کم جا هستند و با این که فرد را به سمت بالا می برند و روی آب شناور نگه می دارند ولی توانایی چرخش کمتری دارند.

 

• جلیقه نجات بادی : این جلیقه شنا تیوپ مانند است و داخلش با هوا پر می شود و مهم ترین ویژگی آن ، پر و خالی شدن جلیقه است که باعث می شود هنگام انتقال به ابعاد خیلی کوچک تبدیل شود و جا به جایی آسانی داشته باشد . این جلیقه ها برای محیط های آرام و بدون موج و محافظت شده که نجات غریق دارند استفاده می شوند چرا که در صورت برخورد با اشیاع تیز یا فشار پنچر می شوند. 

 

• جلیقه نجات آب های آزاد : این جلیقه ها محافظ بیتشری داشته و برای ایمنی بدن در آب های مواج و حفظ موقعیت بهینه برای پیشگیری از غرق شدن طراحی شده اند.

 

• جلیقه نجات نوار ساحلی : این جلیقه ها برای مناطقی که امکان عملیات نجات سریع وجوددارد طراحی شده اند و قابلیت محافظت در برابر هیپوترمی را دارند. 

 

• جلیقه های شناوری : این جلیقه ها برای آبهای نزدیک ساحل یا استخر ها که شانس نجات فوری وجود دارد طراحی شده اند و برای پوشیدن راحت تر هستند.

 

• جلیقه نجات آبهای خروشان : این جلیقه ها جمع و جور بوده و گیره و ابزار اضافی ندارند و از بدن در مقابل سنگ های تیز و ساخه های درخت یا گیر کردن محافظت میکنند. 

 

استانداردهای جلیقه شنا, انواع جلیقه شنا, جلیقه شنا

راهنمای خرید جلیقه شنا

 

نکاتی که هنگام خرید جلیقه نجات باید رعایت کنید

جلیقه نجات باید کمی گشاد باشد تا آب زیر قسمت جلویی جلیقه قرار بگیرد.

زیپ ها ، گیره ها ، سگک ها و تسمه ها باید به راحتی قابل تنظیم شدن باشند تا جلیقه با بدن شما هماهنگ شود. 

جلیقه نجات باید برای اندازه و وزن شما مناسب باشد. 

 

پوشیدن جلیقه باید راحت باشد و امکان حرکت آزاد را برایتان فراهم کند و در بدن جا بیوفتد. 

رنگ روشن و جیغ جلیقه باعث می شود در صورت بروز خطر راحت در معرض دید دیگران باشید. 

اغلب جلیقه های شنا در یک سایز مناسب بزرگسالان با وزن 40 کیلوگرم تولید می شوند و با بند دور کمر و دو سینه شان تنظیم می گردد. 

 

جلیقه های شنا در دو نوع تولید می شوند و تحملوزن 7 – 10 کیلوگرم را دارند. همه افراد بالغ صرف نظر از جثه زمانی که در آب غوطه ور می شوند، 5 - 10کیلوگرم وزن خواهند داشت پس تصور نکنید به دلیل بزرگ بودن باید جلیقه نجات بزرگتر یا کمک شناوری بیشتر داشته باشید. 

 

مهم ترین وسایل شنا, جلیقه نجات, جلیقه شنا مردانه

استانداردهای جلیقه شنا

 

استانداردهای جلیقه شنا

جلیقه های شنای جدید  در اروپا باید استاندارد ISO12402 داشته باشند. جلیقه های شنای قدیمی ممکن است با علامت اختصاری CE  مشخص شوند که میزان شناوریشان از EN393  تا EN399 شماره گذاری می شود. 

 

• جلیقه شنا سطح 100 : جلیقه شنا سطح 100 برای آبهای راکد و آرام است و با وجودی که میتواند به شناوری کمک کند ولی برای فردی که هیچ آشنایی اولیه ای ندارد یا بیهوش شده است ، ایمنی ایجاد نمی کند. 

 

• جلیقه شنا سطح 150 : برای استفاده در آبهای ساحلی و فراساحتی است که استانداردهای بالایی عملکردی دارد. این جلیقه ها باید بتواند فرد بیهوش را به پشت بچرخاند ، البته پوشیدن لباس سنگین یا ضد آب میتواند عملکرد جلیقه را مختل کند. 

 

• جلیقه شنا سطح 275 : سطح 275 برای خارج از ساحل توصیه میشود و برای شرایط شدید و افرادی که لباس سنگین می پوشند مناسب است و میتواند فرد را روی سطح آب و رو به بالا نگه دارد.

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------