دانستن نکاتی برای ورزش در زمستان



برای ورزش کردن در فصل سرما ابتدا باید بدن را به آرامی گرم کرد‎

 

برای ورزش کردن در فصل سرما ابتدا باید بدن را به آرامی گرم کرد تا به تدریج خون در عضلات جریان پیدا کند و دمای بدن افزایش یابد تا عضلات از حالت سفتی خارج شوند.

  

مقدار و نوع لباسی که می پوشید ، به ورزش شما و هوا بستگی دارد . هنگام شرکت در رقابت های ورزشی ، بدنتان به طور پیوسته آنقدر گرما تولید می کند به مقدار زیاد عرق می کنید . هنگامی که تمرین یا مسابقه به پایان می رسد ، تمام بدن شما پوشیده از عرق است و بازده گرمایتان کاهش می یابد. در نتیجه ، احساس سرما می کنید . این حالت معمولا در اسکی بازان سرعت که هنگام اسکی در سرازیر ، گرمای زیادی به وسیله بدن تولید می کنند ، اتفاق می افتد .آنها وقتی پیست منتظر دستگاه بالا برنده برای بازگشت به فراز پیست هستند سرما را احساس می کنند .

 

صورت و گردن هر شخصی اگر دارای پوش خوبی نباشد، می‌تواند مشکلات زیادی برایش به وجود آورد. اگر می‌خواهید در هنگام تمرین کردن در سرمای زیاد نفستان همواره گرم بماند باید جلوی دهن و بینی خود را با استفاده از یک پوشش بلند که جریان هوا بتواند از آن عبور کند، بگیرید. برخی افراد وقتی در سرمای زیاد ورزش می‌کنند، این سرما به ریه‌های آن‌ها نفوذ می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود. بهتر است برای جلوگیری ازتنگی نفس حتما صورت خود را به خوبی بپوشانید و پس از گرم شدنتان آن پوشش را از روی صورت خود بردارید. البته از آن‌جایی که گردن سطح مقطع خوبی دارد، در مقابل وزش باد‌های سرد آسیب پذیر است، حتی تمرین کردن با چنین شرایطی می‌تواند به یک عضو سرد همچون گردن آسیب‌هایی وارد کند. در ضمن وقتی گردنتان خیلی سرد شود، این سرما می‌تواند به دیگر نقاط بدن برسد و عملا فعالیت ورزشی‌تان را تعطیل کند.

 

بر خلاف دیگر پوشش‌ها دستکش‌ها به شما این اجازه را می‌دهند تا گرما را در تمام نواحی بدن پخش کنید. وقتی شما در هنگام دویدن از دستکش استفاده می‌کنید، حجم زیادی از گرما که ممکن است از طریق دست هایتان به هدر رود را جلوگیری می‌کنید. در ضمن با توجه به گردش خونی که در درون دست‌ها جریان دارد شما با گرم نگه داشتن آن می‌توانید گرمای اضافی را از طریق گردش خون به سایر نواحی بدنتان منتقل کنید. البته این کار به صورت خودکار صورت می‌گیرد، فقط کافی است که شما دستتان را از هجوم سرما حفظ کنید.

 

مقدار و نوع لباسی که می پوشید ، به ورزش شما و هوا بستگی دارد‎

 

چه بخوریم 

برای این که کالری لازم به منظور گرم کردن بدن در هوای سرد تامین شود ، باید مقدار زیادی غذا بخوریم . بیش از 60 درصد سوختن کالری شما صرف گرم کردن بدنتان می شود . کمتر از 40 درصد انرژی بدن شما راعضلات مصرف می کنند . هر چه شدیدتر تمرین کنید ، بدنتان گرمای بیشتری تولید خواهد کرد .بهترین غذاها برای تامین سوخت بدن ، کربوهیدراتها و چربی ها هستند . برای تمرینی که در هوای سرد انجام می گیرد ، کلوچه ، جو دو سر ، نان شیرینی وکره و شیره ، کشمش ، آجیل ، نان ومیوه بخورید .

  

برخی بیماران برای ورزش کردن در فصل سرما با محدودیت هایی مواجه هستند. افرادی که سینوزیت و سردرد دارند برای ورزش کردن در فصل پاییز و زمستان مشکلی ندارند، اما افرادی که مشکل تنفسی مثل آسم دارند، نباید در هوای سرد ورزش کنند، زیرا این کار باعث انقباض مجاری تنفسی می شود.

 

هوا هر چه خشک تر و سردتر باشد، انسداد مجاری تنفسی بیشتر است و فرد بیشتر دچار آسم، تنگی نفس و سرفه می شود. از این رو این افراد نباید در هوای سرد ورزش کنند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------