«انتقام‌جویان» و «بازی تاج و تخت» چطور جهان را تسخیر کردند



اخبار,اخبار فرهنگی

این هفته مواجه شد با پخش یک فیلم و یک سریال پرطرفدار:   فیلم «انتقام‌جویان: آخر بازی» و اپیزود سوم از فصل پایانی سریال «بازی تاج و تخت». فیلم آخر بازی به خاطر فروش بی‌سابقه و رکوردشکن و اپیزود سوم سریال بازی تاج و تخت به خاطر پرگفت‌وگوترین اپیزود، نگاه بسیاری از بینندگان را به خود جلب کرده‌اند.

 

هر کدام از آنها به لحاظ داستان و پرخرج و پربازدید بودن، موجی را به راه انداخته‌اند. نتایج فروش «آخر بازی» بسیاری را شگفت‌زده کرد.

 

فیلم «انتقام‌جویان: آخر بازی» دیزنی در صورتی که به فروش ۱.۱‌میلیارد دلاری جهانی در نخستین هفته اکران دست پیدا کند، رکوردی را به جای می‌گذارد که موفق‌ترین آثار ابرقهرمانی در طول چند ماه اکران تحصیل می‌کنند. کارشناسان مالی معتقدند که فیلم با فروشی در این سطح تا پایان آوریل به سوددهی خواهد رسید، اتفاقی که تاکنون برای فیلم‌های پرخرج استودیوهای بزرگ سابقه نداشته است.‌ سال گذشته فیلم «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» برادران روسو پس از ١٠ روز اکران به این فروش دست یافت.

 

گرچه هنوز برای پیش‌بینی زود است، اما برخی بر این باورند که «آخر بازی» به فروش جهانی ۲ تا ۲.۵‌میلیارد دلاری می‌رسد. در طول تاریخ سینما تنها چهار فیلم به چنین موفقیتی دست پیدا کرده‌اند: «آواتار» با فروش ۲.۷۹‌میلیارد دلاری، «تایتانیک» با فروش ۲.۱۹‌میلیارد دلاری، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با فروش ۲.۰۷‌میلیارد دلاری و «جنگ بی‌نهایت» با فروش ۲.۰۵‌میلیارد دلاری. با توجه به این‌که فیلم با بودجه‌ ۳۵۶‌میلیون دلاری به تولید رسیده و استودیو ۱۵۰‌میلیون دلار برای بازاریابی آن سرمایه‌گذاری کرده، به نظر می‌رسد «آخر بازی» در پایان اکران سودی ۶۰۰ تا ۶۵۰‌میلیون دلاری را برای دیزنی و مارول به همراه داشته باشد. این درحالی است که «جنگ بی‌نهایت» ۴۷۵‌میلیون دلار برای استودیو سوددهی داشت و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با سود ۷۸۰.۱‌میلیون دلاری به اکرانش خاتمه داد. «انتقام‌جویان: آخر بازی» علاوه بر جلب نظر منتقدان و کسب امتیاز ۹۶‌درصد از «راتن تومیتوز» موفق شد هواداران را نیز راضی نگه دارد و از آنان نمره آ+ دریافت کند.

 

در یک دهه گذشته سریال‌سازی در تلویزیون، رشد و کیفیت چشمگیری پیدا کرده و قصه‌های بلندپروازانه را تحسین کرده است. قطعا می‌توان از سریال «بازی تاج و تخت» به‌عنوان گل سرسبد این سریال‌ها یاد کرد. این سریال با ساختن دنیایی بزرگ با شخصیت‌های فراوان و جذاب، سطح سریال‌سازی را جابه‌جا کرده است. آن‌هم به نحوی که پیشتر از آن، نه به لحاظ زمان و نه پول و سرمایه، در سریال‌های تلویزیونی چنین رویه‌ای وجود نداشته است.

 

فیلم «انتقام‌جویان» در رکورد فروش و سریال «بازی تاج و تخت» در امتیاز، فراتر از همه حرکت کرده‌اند و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کنند که از این پس جایی برای سایر فیلمسازان باقی خواهد ماند؟ در هر صورت، آن‌چه «جنگ ستارگان» و «بازی تاج و تخت» به ما نشان دادند این است که ساختن جهان‌هایی بزرگتر بسیار ارزشمند است و باعث می‌شود جهان به نظاره آنها بپردازد؛ خصوصا در زمانی که تلویزیون آزاد، مفهومی عجیب‌وغریب پیدا کرده است. موفقیت‌هایی که در زمینه فیلمسازی در این هفته شاهد بودیم، در کنار شوق و اشتیاق مردم، صنعت اینترتینمنت یا سرگرمی را تحت‌تاثیر قرار داده است. با این حال، با توجه به رشد نزولی صنعت فیلمسازی، فیلمسازان و سرمایه‌گذاران باید توجه خود را به چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی جلب کنند. در نهایت، فیلم‌هایی مثل «پایان بازی» یا «بازی تاج و تخت» فیلم و سریالی نیستند که با جادو و سحر، نظر مردم را به خود جلب کرده باشند. آنها بلوک‌به‌بلوک و آجربه‌آجر ساخته شده‌اند و نشان داده‌اند که رسیدن به این موفقیت و جاذبه نمی‌تواند بدون تحمل سختی و تلفات در مسیر حرکت به دست بیاید.

 

روزنامه شهروند

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------