یک رمان آفریقایی برنده جایزه آرتور سی. کلارک ۲۰۲۰ شد



اخبار,اخبار هنری,رمان نویس آفریقایی
برنده جایزه آرتور سی کلارک ۲۰۲۰ شب پیش در مراسمی آنلاین معرفی و ناموالی سِرپِل، نویسنده‌ای از زامبیا این جایزه را از آن خود کرد.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، ناموالی سرپل به عنوان برنده مهم‌ترین جایزه علمی تخیلی بریتانیا انتخاب شد.

 

این نویسنده برای نوشتن رمانی با عنوان «رانش قدیمی» که در عین حال نخستین رمان وی است، این جایزه را از آن خود کرد.

 

نخستین رمان این نویسنده زامبیایی داستان سه خانواده را در طول سه نسل روایت می‌کند و در جریان آن از دوران استعمار به قرن بیستم وارد می‌شود و تا دهه ۱۹۶۰ و تلاش زامبیا برای فرستادن یک زن به فضا در آینده نزدیک پیش می‌رود.

 

این رمان که ترکیبی از داستانی تاریخی، رئالیسم جادویی و داستان علمی-تخیلی است موجب شد تا این نویسنده جوان در رقابت با آدرین چایکوفسکی، برنده پیشین جایزه آرتور سی. کلارک و آرکادی مارتین، برنده جایزه هوگو که هر دو در میان نامزدهای نهایی این رقابت جای داشتند، موفق میدان شود.

 

آندور ام. باتلر که رییس هیات داوران این دوره است از «رانش قدیمی» به عنوان حماسه فوق‌العاده خانوادگی یاد کرد که دوره‌های مختلف تاریخی این کشور را تصویر کرده و از استعمار داخلی به رویدادهای علمی هر روزه در قالب داستانی رسیده است.

 

وی تاکید کرد که این کتاب آنچه به ارث می‌بریم و آنچه مسری است را در دل خود دارد و به جهان ما که پاندمی زده شده یادآوری می‌کند که قرن گذشته چگونه گذشته است.

 

سِرپِل که در زامبیا به دنیا آمده از ۶ سالگی در آمریکا بزرگ شده و یکی از تنها ۱۴ نویسنده رنگین پوست است که کتابشان برای شرکت در رقابت آرتور سی کلارک ۲۰۲۰ معرفی شد. این در حالی است که ۱۲۱ کتاب برای شرکت در این رقابت اعلام آمادگی کردند. از میان این ۱۴ نویسنده ۳ تن انگلیسی بودند.

 

«شهری در میان شب» نوشته چارلی جین اندرس، «جوخه نور» نوشته کامرون هرلی، «خاطره‌ای به نام امپراتوری» نوشته آرکیدی مارتین، «قفس ارواح» نوشته ادرین چایکوفسکی و «آخرین فضانورد» نوشته دیوید ولینگتون دیگر فینالیست‌های این رقابت بودند.

 

این جایزه که توسط آرتور سی. کلارک، نویسنده برجسته آثار داستانی علمی تخیلی، در سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری شد پس از درگذشت او نیز هر سال به کار خود ادامه می‌دهد. جایزه‌ای که سبب می‌شود نویسنده برنده بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان دنیای ادبیات قرار گیرد و فروش کتاب برنده را طول سال‌های پیشین به شکل چشم‌گیری افزایش داده است.

 

«رویاهایی پیش از شروع زمان» نوشته آن چارناک، کالسِن وایتهِد با داستان «راه‌آهن زیرزمینی»، و «عطر رُز» نوشته تاد تامپسون برنده جایزه آرتور سی کلارک در سه سال اخیر بوده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------