واکنش هنرمندان به وضعیت غم‌انگیز افغانستان/ کارگردان زن افغان: ممکن است هدف بعدی طالبان باشم



واکنش هنرمندان به وضعیت غم‌انگیز افغانستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
هنرمندان ایرانی و افغانستانی از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و سکوت جامعه جهانی در برابر وضعیت اسفبار این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایران آرت، پس از سقوط دولت افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در این کشور، بسیاری از هنرمندان افغانستانی و ایرانی نسبت به آینده افغانستان و وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کردند.

 

فرشته حسینی، بازیگر افغانستانی سینمای ایران که چندی پیش با نوید محمدزاده ازدواج کرد نیز نوشته است: من میدانم که ما چون گیاهی کوچک اما استوار در جای جای دنیا گوش هایمان را بسته‌ایم بر روی تحقیر ها، چشم هایمان را بسته‌ایم بر روی سختی ها و استوار و محکم پیش رفته‌ایم و رشد کرده‌ایم و‌سبز شدیم و سبزتر خواهیم شد چون ما‌ “مجبور شده ایم” به هجرت همیشه ، مجبور شده‌ایم به جنگ، مجبور شده‌ایم به ترک خانه‌هایمان و مجبور شده‌ایم به ترک اعضای‌خانواده‌مان.

 

حسینی در ادامه نوشته است: می‌گویند چرا ایستادگی نمیکنید نمی‌جنگید؟ این مردم سالهاست که جنگیده‌اند. این مردم سال‌هاست که جنگیده‌اند. اکنون هم می‌جنگیدند اگر خائنین کشور را دو دستی تقدیم نمی‌کردند، اگر کشورهای خائن به این مردم، طالبان را حمایت نمی‌کردند.. با دست خالی ؟ می‌دانم ما هیچ‌کدام زین پس آدم‌های سابق نخواهیم بود میدانم ما قوی تر خواهیم شد و بزرگ‌تر خواهیم شد، سبز خواهیم شد. دوباره به پا می‌خیزیم"

 

محسن تنابنده بازیگر سینمای ایران نیز نوشته است: "مادر، وطن، هم‌سایه، هم‌زبان، هم‌آفتاب، نمی‌دانیم از کدام مصیبت بنالیم؟"

 

برخی دیگر از هنرمندان از جمله رضا کیانیان، نوید محمدزاده، نوید محمودی و... نیز از به قدرت رسیدن طالبان ابراز نگرانی و تأسف کرده‌اند. 

 

***

 

کارگردان زن افغان: ممکن است هدف بعدی طالبان باشم/ آنها هنر را ممنوع می‌کنند

صحرا کریمی کارگردان افغان همزمان با سقوط دولت افغانستان با ورود نیروهای طالبان، از جامعه سینما طلب یاری کرد. طالبان از یکشنبه این هفته وارد کابل پایتخت افغانستان شده، در حایل که "اشرف غنی" رئیس جمهور خاک این کشور را ترک کرده و پا به فرار گذاشته.

 

این کارگردان در صفحه توییتر خود خطاب به "همه جوامع سینمایی دنیا" می‌نویسد: "با قلبی شکسته و امیدی عمیق برای شما می‌نویسم تا در محافظت از مردم نازنینم، به ویژه فیلمسازان در مقابل طالبان به من بپیوندید. مردم ما را قتل عام کرده‌اند، کودکان بسیاری را ربوده‌اند، دختران را به عنوان همسر به مردانشان داده‌اند."

 

کریمی هشدار می‌دهد: "یک بحران حقوق بشری است با این حال، دنیا سکوت کرده… [طالبان] هنر را ممنوع خواهد کرد. من و دیگر فیلمسازان ممکن است هدف بعدی آن‌ها باشیم."

 

او در توییت‌هایی به زبان فارسی نوشته است:‌ "می‌خواهم هر روز فریاد زنم: های لعنت به روزگار که دنیا و خودی و بیگانه از هر طرف خنجر می‌زنند؛ که آواره گری، بی‌خانمانی و در به دری سرنوشت ماست. کشتند، بردند، خوردند و فروختند. ماندیم، تنها، بی‌پناه، بی‌امید، بی‌نوید. کابل، تابستان ۱۴۰۰، فصل فروریختن‌ها…"

 

این فیلمساز در توییتی دیگر می‌گوید: "تمام شعور مغزی و فکری‌ام را یکجا می‌کنم که چرا به اینجا رسیدیم! فهم من در درک این وضعیت کاملن فلج شده است. و‌ اینکه دنیا چه راحت پا پس کشید اندوهش نیش‌دار است؛ نیش‌اش به مغز چشم آدمی اصابت می‌کند و برای همیشه کور می‌کند هر دیده حقیقت طالب و جستجوگر را!" و در جایی دیگر: "تمام راه‌های رفتن به طرف دنیا و آمدن دنیا به طرف ما بسته است. دنیایی که روز پیشرفت و ترقی می‌کند؛ و مایی که هر ثانیه هر روز به عقب بر می‌گردیم تا ثابت کنیم هنوز مخلصانه وفاداریم به بربریت، عقب‌ماندگی و در جا زدن. و ملتی که قدر داشتن هایش را نداند؛ خداوند از او همه چیز را می‌گیرد."

 

کریمی در سال ۲۰۱۹ فیلم "حوا، مریم، عایشه" (Hava, Maryam, Ayesha) را در جشنواره ونیز داشت و نامزد بهترین فیلم در بخش "افق‌ها" شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------