آرزوی داریوش اسدزاده در شب یلدا



اخبار,اخبار فرهنگی,داریوش اسدزاده

داریوش اسدزاده: این جشن سنتی و رسم و رسومات سنتی ما کم کم در حال از بین رفتن هستند

 خاطرات قدیمی داریوش اسدزاده
داریوش اسدزاده در شب یلدا آرزویی دارد و آن اینکه مردم زندگی آرامی داشته باشند. او دوست دارد به 80 سال قبل برگردد، زمانی که مردم انقدر مدرن نبودند.


این بازیگر پیشکسوت به مناسبت شب یلدا در گفت‌وگویی شرکت کرد و درباره‌ی آرزویش در طولانی‌ترین شب سال، گفت: در این شب عزیز آرزو دارم مردم مملکت‌مان در رفاه و سلامت باشند و زندگی آرامی داشته باشند. فقط آرزوی سلامتی می‌خواهم.


این هنرمند پیشکسوت در عین حال گفت: من خاک پای این مردم هستم. مردم ایران خیلی صبور و عزیزند. نصف دنیا را رفته‌ام، اما هیچ ملتی مثل ملت ما صبور و شکیبا نیستند. خداوند همه‌شان را حفظ کند. در این شب عزیز دعا می‌کنم خدا این مردم را از ناراحتی‌ها نجات بدهد.


اسدزاده در ادامه گفت‌وگوی خود درباره آیین شب یلدا و اینکه این آیین سنتی تا چه میزان زنده نگه داشته شده است؟ گفت: از آنجا که زندگی غرب وارد زندگی ما شد، آیین خودمان و این رسم و رسومات را کم کم فراموش کردیم، در صورتی که ما ایرانی هستیم و سنت‌های قشنگ و ادبیات بزرگی داریم. سال‌ها پیش شب یلدا بهترین جشن ما بود.


وی درباره‌ی معنی یلدا نیز نکاتی را یادآور شد و گفت: ‌یلدا یعنی تولد، یعنی طلوع خورشید و آغاز دی. یلدا برای اینکه خورشید از چنگ شب تاریک نجات پیدا کند و هوا بهتر شود متولد می‌شود. ما در قدیم دو چله بزرگ و کوچک داشتیم. در چله بزرگ تمام خانواده‌های سرزمین کهنسال ما ایرانی‌ها جمع می‌شدند، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و اهالی خانواده شب یلدا را به جهت اینکه شب سردی بود، زیر کرسی‌های بزرگ به همراه آجیل، شیرینی و میوه و فال حافظ و شاهنامه و خنده می‌گذراندند.


این هنرمند پیشکسوت در عین حال یادآور شد که این جشن سنتی و رسم و رسومات سنتی ما کم کم در حال از بین رفتن هستند و بیان کرد: زیبایی‌های ما کم کم از بین می‌روند. خانه‌های قدیمی 80 سال پیش را که 12 ساله بودم یادم هست. هر کدام سه هزار متر بودند. کوچه‌های قدیمی کاهگلی، جوی‌های آب، درهای بزرگ، همه این قشنگی‌ها از بین رفتند. درست مثل اینکه دنیا واژگون شده است. این سال‌ها یلدا را یاد می‌کنیم ولی فکر نمی‌کنم مردم ما مثل قدیم شب یلدایی داشته باشند.


اسدزاده در پایان گفت‌وگویش آرزو کرد که به 80 سال پیش برگردد و اضافه کرد: مدرنیته را نمی‌خواهم. ما در این سال‌ها شب یلدا را به اسم می‌آوریم. از بین این جمعیت چند میلیونی چند هزار نفر شب یلدا را برگزار می‌کنند؟ تلویزیون هم مردم را متوجه می‌کند اما این رسم و رسومات باید در وجود مردم باشد. در تلویزیون خیلی صحبت می‌شود اما دیگر مردم عوض شده‌اند. مردم مدرن شده‌اند.
اخبار فرهنگی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------