آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

گفت و گو با «تکین حمزه لو» به بهانه تشکیل انجمن ادبیات عامه پسند



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,تکین حمزه لو

رمان‌های عامه‌پسند با موضوع عاشقانه در ایران، سال‌هاست که طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند. درصد بالای فروش این رمان‌ها درآمار فروش سالانه نیز گواه این ادعاست. با این که ادبیات جدی و غیر عامیانه در ایران، جشنواره‌های متعددی مانند بهترین کتاب سال، بهترین رمان سال و بهترین مجموعه داستان‌های کوتاه را دارد؛ اما تا امروز هیچ جشنواره ادبی برای داستان‌های عاشقانه و عامه پسند، در کشور ما وجود نداشته است. چندی پیش، نخستین چراغ انجمن نویسندگان عامه پسند، توسط تکین حمزه لو نویسنده پرطرفدار کتاب‌های عامه‌پسند و عاشقانه روشن شد. این انجمن که هم اکنون مشغول عضوگیری است، در نظر دارد به منظور ارج نهادن به کار نویسندگان ادبیات عامه پسند و حمایت از آنان، جایزه ادبی لیلی را برای بهترین رمان عاشقانه سال برگزار کند. در خصوص تشکیل این انجمن و جایزه ادبی، با این نویسنده گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

انجمن نویسندگان عامه پسند چرا و چگونه تشکیل شد و قرار است چطور به کار خود ادامه دهد؟
ایده تشکیل یک انجمن برای ادبیات عامه پسند از چند سال پیش در ذهن من و چند نفر دیگر از دوستان همکارم شکل گرفته بود اما زمینه‌های انجام آن فراهم نبود تا امروز که حس کردیم می‌توانیم وارد عمل شویم. درباره چرایی تشکیل انجمن باید بگویم در همه جا کسانی که در یک زمینه مشترک فعالیت می‌کنند، معمولا برای تبادل نظر و ارتباط مستقیم در حوزه کارشان، انجمن یا نهادی را تشکیل می دهند تا بتوانند از نحوه فعالیت دیگر همکارانشان نیز باخبر باشند. این مطلع بودن، باعث رصد روند کیفی و کمی موضوعات شده و در نهایت باعث می‌شود تصویر جامعی از آن چه رخ می‌دهد داشته باشند که خود به خود باعث بهبود کیفیت کار خواهد شد. در ایران به دلیل نبود انجمن مستقلی که باعث جمع شدن نویسندگان ادبیات عامه‌پسند و به طور خاص، عاشقانه شود، ضرورت وجود آن برای ما حس می شد. فعلا در حال ثبت نام مقدماتی نویسندگان این حوزه هستیم. اولین فراخوان 25 دی ماه امسال بود و مهلت ثبت نام تا پایان سال ادامه دارد.


روند انتخاب و اهدای جایزه ادبی لیلی به چه صورت خواهد بود؟
طرح‌های اولیه چنین فراخوانی برای اردیبهشت هرسال پیش‌بینی شده است و در آن شرکت‌کنندگان، کتاب‌های یک سال گذشته خود را که محوریت عاشقانه پررنگی داشته باشد، به دبیرخانه انجمن ارسال می‌کنند. با توجه به پیش بینی‌های ما از ورودی اولیه، در داوری ابتدایی 10 کتاب برتر به مرحله نهایی راه خواهند یافت. بدیهی است که بهترین‌ها به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند و بعد از داوری نهایی به بهترین اثر عاشقانه جایزه ای تعلق خواهد گرفت. قرار است این جایزه در دو بخش نویسندگان حرفه‌ای، با هدف بررسی داستان‌هایی از نویسندگان پرسابقه این حوزه و در بخش نوقلمان برای تشویق نویسندگان تازه کار به نوشتن داستان‌های عاشقانه خوب و باکیفیت، راه اندازی شود.


تکیه جایزه بر محور عاشقانه بودن یا عامه پسند بودن است؟ مشابه چنین جایزه ادبی در کشورهای دیگر نیز وجود دارد؟
جایزه لیلی بیشتر درصدد است کتاب‌هایی را که داستان عاشقانه پررنگی دارند، بررسی کند. حال این کتاب‌ها می‌توانند سوژه‌های متنوع و مرکبی هم داشته باشند. چنین جایزه ای هرگز در ایران وجود نداشته است و با توجه به طیف وسیع خوانندگان کتاب های عاشقانه، وجود چنین جایزه‌ای می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. البته جایزه رمان نویسان عاشقانه در انگلستان از سال 1960 وجود دارد و نظیر همین جایزه (قلب طلایی) در آمریکا برگزار می‌شود که شرط شرکت در آن، چاپ نشدن داستان در روزنامه یا انتشارات است که برندگان آن به راحتی می‌توانند از حمایت ناشران مطرح و موفق آمریکا برخوردار شوند. بدیهی است که این حرکت جدید هم مانند دیگر فعالیت‌های نوپا مخالفانی دارد که با دید منفی و پر شبهه به چنین اجتماعاتی می‌نگرند اما با وجود حمایت و پیوستن پیش کسوتان حوزه ادبیات عامه پسند به انجمن، جواب خودشان را طی زمان خواهند گرفت.

 

 روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------