چرا باید نگران مصوبه مالیات ۱۰ درصدی کنسرت‌ها بود؟



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,محمدمعتمدی

محمد معتمدی، خواننده سنتی کشورمان به مصوبه ۱۰ درصدی مالیات تمام کنسرت‌ها انتقاد کرد. او در صفحه شخصی خود، این مصوبه را زمینه‌ای برای رشد بیشتر موسیقی‌های تجاری و حذف موسیقی‌های جدی و فاخر دانسته است و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواسته تا هنگام قانون‌گذارى در بعضى حوزه‌ها از برخى افراد آگاه برای بررسی معضلات و واقعیت‌هاى آن حوزه دعوت کنند و نظرات آن ها را پیش از تصویب این‌گونه قوانین بشنوند. اما ماجرا از چه قرار است و این مصوبه به سود و ضرر چه کسانی تمام می‌شود؟

 

مصوبه‌ پرزحمت برای سنتی کارها

چهارم اسفند ماه سال گذشته، خبر رسید نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف کردند که طبق یک مصوبه جدید عمل کند. مصوبه‌ای که طبق آن وزارت ارشاد مکلف است ۱۰ درصد همه اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلان شهرها را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند و معنی این، چیزی جز گران شدن ۱۰ درصدی بلیت کنسرت‌ها نیست. همزمانی این مصوبه با تلاش برخی خوانندگان برای برگزاری کنسرت‌های خیابانی به دلیل فشارهای اقتصادی تحمیل شده بر مردم و سهیم شدن همه در هنر موسیقی، سوالات زیادی را به ذهن می‌آورد که یکی از آن‌ها هدف و کارکرد  تصویب چنین لایحه‌ای است. در حالی که موسیقی ایران در این روزها با هجوم اتفاقات عجیبی مانند ورود یک‌باره تعداد زیادی خواننده پاپ، ضعف نظارت بر کیفیت و ...رو به رو و سخت نیازمند قوانینی است که موسیقی را از هرج و مرج فعلی نجات دهد.

 

کمبود یک نگاه کارشناسانه و موسیقایی

شاید در نظر اول افزایش قیمت بلیت کنسرت در سال جدید طبیعی به نظر بیاید اما ایراد اصلی این تصمیم بی توجهی به سبک و محتوای موسیقی است. با این حساب به همه کنسرت‌ها از جمله کنسرت‌های پاپ که این روزها در آن رقابت برای پیش افتادن از هم بیداد می‌کند و اغلب با پشتوانه تهیه‌کننده‌های آشنا با تجارت روی صحنه می‌رود، به همان چشمی نگاه شده که به کنسرت خواننده‌های موسیقی مقامی که خود نیازمند حمایت هستند و گاهی نیز باید برای برگزاری اجرای صحنه‌ای خود از جیب مایه بگذارند. حال این که هم اکنون با وجود پدید آمدن گروه‌های موسیقی و خواننده‌های یک شبه  سبک پاپ، عرصه بر فعالان موسیقی کلاسیک و به خصوص مقامی تنگ شده است و با این روال، سخت‌تر هم خواهد شد.

 

تولید قطعه پاپ ،آسان و کنسرتش آسان‌تر

هم اینک قیمت بلیت کنسرت در اغلب سالن‌های پایتخت از ۴۵ تا ۱۷۵ هزار تومان متغیر است و طبق این قانون، یک کنسرت تجارى با بیش از٣٠٠ سئانس اجرا در سال همان قدر مالیات مى دهد که یک کنسرت نیازمند حمایت. با این که بیشتر قطعه‌های پاپ امروزی به سرعت تولید و منتشر می‌شوند و می‌توان با مجموعه‌ای از آن‌ها تورهای کنسرت متعدد گذاشت و چند برابر هزینه تولید را به دست آورد، برای تولید یک قطعه کلاسیک و مقامی باید جنبه‌های هنری و هوشمندی مخاطب خاص این سبک موسیقی را در نظر گرفت.

 

علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته از اجرای این مصوبه اظهار نگرانی کرده و به ایسنا گفته است: شاید بهتر بود این قانون به سراغ ژانرها و بخش‌های خاصی از موسیقی (موسیقی پاپ) می‌رفت. بخش‌های موسیقی سنتی، کلاسیک و نواحی ما برای رفتن روی صحنه باید از جیب هزینه کنند و در این قانون، به آن‌ها به چشم موسیقی پاپ نگاه شده، انگار که آن‌ها هم درآمدزا هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------