یك مهران رجبی دیگر



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مهران رجبی

وقتی به بهانه تولد كیانوش عیاری با مهران رجبی تماس گرفتیم، او- بزنیم به تخته -پای میز قرارداد برای بازی در یك اثر سینمایی بود؛ با این حال به احترام عیاری، صحبت كرد. كارگردانی كه رجبی در كارهای او تغییر محسوسی پیدا می‌كند و یك رجبی دیگر می‌شود. كمیت بالای رجبی در بازیگری، با كیفیت بالا و قابل اعتنای همكاری‌هایش با عیاری، متوازن می‌شود و ارتقا می‌یابد.

 

 مهم‌ترین ویژگی كیانوش عیاری در كارگردانی چیست و او به عنوان فیلمساز، چه چیزی دارد كه باقی كارگردان‌هایی كه با آنها كار كردید، فاقد آن هستند؟

وقتی با آقای عیاری كار می‌كنم، به طور واقع یقین دارم و حسم این است كه پشت مانیتور، یك آدم دانشمند فیلمسازی نشسته است. خیلی مواقع به خیلی از كارگردان‌ها یك نظراتی می‌دهم كه می‌توان در قصه و بازی این كار را كرد، اما در كار ایشان اصلا این اتفاق نمی‌افتد. ممكن است گاهی در كلمات و در دیالوگ‌ها پیشنهاد بدهم كه به چه صورت بگوییم، ولی درموارد دیگر نظر نمی‌دهم، چون مطمئنم ایشان دانشمند كار خودشان است.

 

 شما در كارهای عیاری، انگار یك مهران رجبی دیگر هستید. چرا؟

برای این‌كه او جور دیگری می‌بیند. گاهی من در كارهای دیگر به خود كارگردان‌ها می‌گویم این‌طور كه راه می‌روم و حرف می‌زنم، خوب نیست و خودم لذت نمی‌برم، اما آنها می‌گویند ما این‌جوری دوست داریم. لطفا به آن چیزی كه ما می‌گوییم گوش كنید. قبل از آن خودم هم می‌دانم، این نقش و بازی به درد نمی‌خورد، اما چون دوستان اینجوری می‌خواهند قبول می‌كنم. زیرا مسؤولیت فیلم با طرف مقابل است. لذا آقای عیاری من را كاملا آزاد می‌گذارد تا همانی باشم كه می‌خواهم، برای همین حاصل كار خوب می‌شود.  

 

 جنس بازی واقعگرای شما با سینمای موردنظر عیاری همخوانی و سنخیت دارد، اما آیا این برای بازیگرانی كه شاید كمی ستاره باشند و با اغراق‌های سینمای داستانی و بدنه و تجاری خو گرفته‌اند، سخت و پرچالش نیست؟

ما در روزگار قریب، سكانسی داشتیم كه 174 بار تكرار شد. یعنی بازیگری بود كه نمی‌توانست آن‌طور كه آقای عیاری می‌خواهد، دیالوگ بگوید. برای همین چهار روز و نیم طول كشید تا آقای عیاری در صد و هفتاد و چهارمین برداشت اوكی بدهد و برداشت را تایید كند. ایشان خیلی نماها را تكرار می‌كند و تا به نتیجه نرسد، رضایت نمی‌دهد. حالا بازیگر، هركس می‌خواهد باشد. اگر سوپراستار هم باشد و نتواند آنچه را آقای عیاری می‌خواهد، انجام دهد، مدام صحنه تكرار می‌شود. گاهی هم پیش آمده آقای عیاری معذرت خواهی و از بازیگر دیگری استفاده كرده است. (می‌خندد) دو سه مورد هم پیش آمده كه یواشكی به من گفته حالم بد می‌شود وقتی ایشان بازی می‌كند! (اشاره به بازیگری كه بد بازی می‌كرده است)

 

 واقعا عیاری سرصحنه فیلمنامه را می‌نویسد؟

كاملا. یعنی من ندیدم از خانه كه می‌آید برگه نوشته‌ای دستش باشد. حتی گاهی خانم شبنم عرفی‌نژاد (برنامه‌ریز) مرا از اتاق بیرون می‌كند، چون می‌گوید وقتی شما كنار آقای عیاری می‌نشینی، شروع می‌كنی به چانه زدن و كار پیش نمی‌رود! لطفا شما تشریف ببر بیرون كه آقای عیاری بتواند بنویسد.

 

 خب، این شرایط كار بازیگر را سخت نمی‌كند؟

بجز بازیگر، كار فیلم و دیگر عوامل را هم سخت می‌كند. چون برنامه‌ریز باید بداند چه سكانسی را برنامه‌ریزی كند، طراح صحنه باید آكسسوار فیلم را بداند. همینطور بازیگر باید پیش زمینه ذهنی از متن داشته باشد تا بتواند حس آن را به خوبی بازی كند. خلاصه كار همه سخت می‌شود.  

 

 از این‌كه در سالهای اخیر یكی از بازیگران محبوب عیاری هستید و در بیشتر كارهایشان حاضرید، چه حسی دارید؟

من از این نظر خیلی آدم خوشبختی هستم و واقعا قدر محبت ایشان را نسبت به خودم می‌دانم و اقرار می‌كنم كه سر كارهای ایشان، سواد بازیگری‌ام چند‌برابر شده است. در پایان هم می‌گویم تولد آقای عیاری مبارك‌ها باشد.   

 

روزنامه جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------