نمایش خیلی خیلی خصوصی «قصرشیرین» برای سفرای خارجی!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مرتضی میرکریمی

بعد از بزرگنمایی یکی-دو جایزه اخیری که «قصرشیرین» کسب کرده، حالا سازندگان فیلم در تازه‌ترین اقدام خود این فیلم را در یک جلسه خصوصی برای سفیران و رایزنان فرهنگی برخی از دولت‌های خارجی در سینما فرهنگ تهران به نمایش درآورده‌اند.

به نظر می‌رسد اقدام مذکور به این خاطر در سکوت خبری و بدون دعوت از نمایندگان رسانه‌ها صورت گرفته تا احتمالاً آنچه که از برآیند و منافع این اکران خیلی خصوصی عاید سازندگان شود، در معرض دید افکار عمومی قرار نگیرد!

در این اکران که ظاهراً سفیران کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، مجارستان، مکزیک، برونئی، فنلاند، بنگلادش و … حضور داشته‌اند، فیلم «قصرشیرین» به نمایش درآمده است. با این حال اینکه «قصرشیرین» چه خصوصیات و شاخصه‌هایی داشته که ضرورت تماشای آن توسط سفرای کشورهای خارجی احساس شده، پرسشی است که تماشاگران فیلم با مرور آن در ذهنشان پاسخی برایش نمی‌یابند.

آیا این نمایش خصوصی را باید در حکم یک مبادله فرهنگی میان ایران با سایر کشورها دانست یا قرار است با این جلسه خصوصی، پیش‌زمینه‌هایی برای این فیلم نه‌چندان خلاقانه در عرصه‌های جهانی فراهم شود؟

  البته رضا میرکریمی، دبیر این سالهای جشنواره جهانی فیلم فجر محق است که فیلم پروانه نمایش گرفته خود را به عنوان محصولی از بخش خصوصی، هر کجا و برای هر کسی خواست به نمایش درآورد، اما سوال اینجاست که آیا امکان این گونه نمایش فیلم، برای همه سینماگران ایرانی هم وجود دارد؟ آیا آثار سینماگرانی که برخی‌شان به مراتب از «قصرشیرین» میرکریمی بهتر هستند، شرایط اکران برای سفرای خارجی و دست‌یابی به منافع احتمالی آنرا خواهند داشت؟!

مشخص است که این امکان و امتیاز برای همه سینماگران وجود ندارد، پس اینجا پرسش دیگری مطرح می‌شود که آیا میرکریمی با تکیه بر جایگاه خود به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر توانسته میزبانی سفرای کشورهای خارجی را در یک اکران خیلی خصوصی(!) به دست آورد؟ و اگر این طور است، آیا نباید ابهامات درباره چگونگی انجام این اقدام و اهداف برگزاری آن برای اذهان عمومی و رسانه‌ها روشن شود تا مبادا شبهات و گمان‌های نادرست، زمینه‌ساز بروز سوتفاهماتی شوند؟

بویژه اینکه برخی معتقدند تدارک این محفل خصوصی در سینما فرهنگ متعلق به بنیاد سینمایی فارابی، می‌تواند نوعی زمینه‌چینی برای معرفی این فیلم معمولی به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار  باشد.

این گمانه‌زنی‌ها در مورد «قصرشیرین» در حالی‌‌ست که به اذعان بسیاری از کارشناسان، گزینه‌های سینمایی لایق‌تر و دارای بخت بیشتری در سینمای ایران وجود دارد که برای شرکت در جشنواره های خارجی می‌توانند به مراتب از فیلم معمولی میرکریمی بهتر و تاثیرگذارتر عمل کنند.

 

بانی فیلم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------