بخوانیـد و بترسیـد!



 در دوران بچگی که پایِ ثابتِ قصه‌های مادربزرگ بودیم، از جن و پری‌ها و غول‌ها و شیشه‌های شکننده عمرشان زیاد می‌شنیدیم؛ پری‌هایی که مهربان بودند و غول‌هایی که همیشه شخصیت‌های خوب قصه را توی چاه زندانی‌ می‌کردند. ادبیات شفاهی و فولکلور ما و کتاب‌هایی مانند «هزار و یک شب»، پُر هستند از داستان‌هایی که یک سرشان برمی‌گردد به جاهای ترسناک و خیالی و موجودات ناشناخته؛ همین داستان‌های عامیانه و شفاهی، بعدها به شکل‌گیری ژانر وحشت در ادبیات داستانی کمک کردند. یکی از ویژگی‌های مهم داستان‌های ترسناک، مسئله فضا و مکان داستان است که به القای ترس و وحشت بیشتر در خواننده می‌انجامد. اگر شما هم طرفدار خواندن رمان‌ها و داستان‌های ترسناک هستید و دوست دارید با خواندن یک کتاب، وحشت به جانتان بیفتد، این مطلب را بخوانید.

نویسندگان ایرانی در ژانر وحشت

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید
 

غلامحسین ساعدی
فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می شود؛ فیلمی که داستان آن برگرفته از مجموعه داستان «عزاداران بَیَل» نوشته غلامحسین ساعدی در سال 1343 است. ساعدی را می‌توان یکی از اولین نویسندگان معاصر ایرانی دانست که در ژانر وحشت، طبع‌آزمایی کرده است. «عزاداران بَیَل» شامل هشت داستان با شخصیت‌های مشترک است. وجه شباهت این داستان‌ها هم، رنج، محرومیت و ترسی است که در فضای آن‌ها موج می‌زند.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


بهرام صادقی
«در ساعت یازده شب چهارشنبه هفته گذشته جن در آقای مودت حلول کرد»؛ این جمله آغازین یکی از ترسناک‌ترین رمان‌های ایرانی است. «ملکوت» تنها اثر بلند داستانی بهرام صادقی است که با جنی شدن آقای مودت در یک دورهمی شروع می‌شود. صادقی با وارد کردن جن به داستان در خلق تصاویر و صحنه‌های وحشتناک موفق بوده است. مکانی که داستان «ملکوت» در آن اتفاق می‌افتد، شهرستانی دور افتاده است. صادقی این داستان را در دهه 40 شمسی و در شش فصل و از زبان دو راوی نوشت.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


سیامک گلشیری
یکی از نویسنده‌های ایرانی در ژانر وحشت، سیامک گلشیری است. او کارش را با نوشتن رمان دلهره‌آور «کابوس» شروع کرد و بعد از آن «مهمانی تلخ» را نوشت که موفق به دریافت جایزه ادبی مهرگان در سال 80 هم شد. این نویسنده تصمیم گرفت بعد از ترساندن بزرگ سال‌ها، نوجوانان را هم بترساند. رمان‌های ترسناک سیامک گلشیری برای نوجوانان، از پرفروش‌ترین کتاب‌هاست.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید



نازنین جودت
جودت در مصاحبه‌ای گفته است یکی از دلایل رو آوردنش به نوشتن در ژانر وحشت این بوده که به شدت از اجنه و ارواح می‌ترسیده  و با این کار سعی کرده است بر ترسش غلبه کند!  «شوومان» یکی از رمان‌های ترسناک این نویسنده است که داستان یک خانم معلم را که پا به روستایی دورافتاده می‌گذارد و با آدم‌هایی شبیه موجودات فرازمینی مواجه می‌شود، روایت می‌کند. «عقرب باد» یکی دیگر از آثار ترسناک نازنین جودت است.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


رامبد خانلری
یکی از نویسندگان جوان موفق ایرانی در ژانر وحشت، رامبد خانلری است. اولین مجموعه داستان او به نام «سرطان جن»، ترس و وحشت به جانتان می‌اندازد. «سرطان جن» مجموعه‌ای از 12 داستان کوتاه از جمله «ظن‌آباد»، «رقصان روی شیب ملایم تپه»، «ایستگاه مترو برج میلاد» و... است. دیگر اثر وحشتناک خانلری، «سورمه‌سرا» است که در سال 96 منتشر شد. این کتاب داستان مردی است که بعد از از دست دادن همسرش، به جهان پس از مرگ سفر می‌کند.


نویسندگان خارجی در ژانر وحشت

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


 دن سیمونز
«ترس» نوشته دن سیمونز، داستان 126 نفر است که می‌خواهند برای سفری اکتشافی با دو کشتی به قطب شمال بروند؛ سفری که به نتیجه نرسید و هیچ کدام از مسافران جان سالم به در نبردند. سیمونز با تصویرسازی دقیق جزئیات داستان، مهارتش را در ژانر وحشت به خوبی نشان می‌دهد. با خواندن «ترس» ترشح آدرنالین در خونتان به اوج خود می‌رسد.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


اچ پی لاوکرفت
«کیمیاگر»، «ستاره قطبی» و «آن سوی دیوار خواب»، مشهورترین آثار وحشتناک لاوکرفت، نویسنده آمریکایی است. کرفت که در 46 سالگی از دنیا رفت، در ایران با رمان «رنگی از دنیای ناشناخته» مشهور شد. فضای داستان‌های کرفت پر از موجودات و شخصیت‌های عجیب مانند هیولاها، شیاطین و... است. نویسندگانی مانند استفن کینگ، بنتلی لیتل، آلن مور و نیل گیمن تحت تأثیر آثار کرفت بوده‌اند.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


کلایو بارکر
بارکر، نویسنده اهل انگلستان یکی از مشهورترین خالقان آثارِ وحشتناک است. مجموعه داستان «کتاب‌های خونین» بارکر در مقطعی، در صدر فهرست ترسناک‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته بود. داستان‌های این مجموعه حول محور ارواح و وقایع خونین می‌چرخد. از دیگر آثار ترسناک بارکر می‌توان به «خانه تعطیلات» اشاره کرد که ترجمه‌اش در زمستان 91، در ایران منتشر شد. اگر دنبال اثری با چاشنی دلهره و جادو و جنبل هستید، وارد «خانه تعطیلات» شوید.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


پیتر فرانسیس اشتروب
یکی از نویسندگان آثار ترسناک ادبیات جهان، پیتر فرانسیس اشتروب است؛ نویسنده‌ای که پیش از ورود به ادبیات وحشت، شاعر بود!  «داستان روح» این نویسنده، یکی از ترسناک‌ترین رمان‌هاست؛ داستان گروهی که دور هم جمع می‌شوند تا سرگذشتشان را برای یکدیگر تعریف کنند. با از دنیا رفتن یکی از این افراد، دیگران مرتب خواب‌های ترسناک می‌بینند و ... . از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «خانه سیاه»، «مردی که بر مه پل زد»، «طلسم»، «داستان شبح» و «پسر گمشده» اشاره کرد.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بخوانیدوبترسید


ام آر جیمز
هر جا پایِ روح در میان است، نامِ ام آر جیمز به گوش می‌خورد! این نویسنده مشهور انگلیسی، متخصص احضار ارواح است. یکی از این داستان‌های او، «کافیه سوت بزنی تا بیام سراغت» است که به قول روزنامه گاردین باید آن را در اتاقی تاریک و سر میز شام بخوانید! «کتاب نفیس کشیش آلبریک» و «کشف افق‌های غیر منتظره» از دیگر آثار این نویسنده محسوب می شود.

 

 روزنامه خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------