«عزازیل» سوخت/ «سوختن» کوروش‌نیا در راه صحنه



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مهردادکوروش نیا
نویسنده نمایشنامه «عزازیل» که سال‌هاست قصد اجرای این اثر را داشت به دلیل استفاده از نام نمایشنامه توسط گروهی جوان، مجبور به تغییر نام نمایشنامه به «سوختن» شد.

مهرداد کوروش‌نیا نویسنده و کارگردان تئاتر که نمایشنامه «عزازیل» را چند سال پیش نوشته و قصد اجرای آن را داشت، درباره وضعیت اجرای این اثر نمایشی به مهر گفت: نمایشنامه «عزازیل» با تغییر نام به «سوختن» به زودی با تهیه‌کنندگی شبنم مقدمی و کارگردانی مشترک علیرضا آرا و علیرضا اولیایی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

وی درباره دلایل تغییر نام «عزازیل» به «سوختن»، اظهار کرد: مجبور شدیم نام نمایشنامه را تغییر دهیم زیرا امسال گروهی جوان نمایشی را با نام «عزازیل» به صحنه برد و استفاده از نام «سوختن» در خود ایهامی به معنی سوخته شدن نام نمایشنامه دارد و در عین حال در کل نمایشنامه نیز مفهوم سوختن وجود دارد.

کوروش نیا یادآور شد: من نمایشنامه «عزازیل» را سال ۸۸ نوشتم و ۲ بار از اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای اجرای اثر مجوز گرفتم ولی کار به تولید نرسید. این نمایشنامه حدود ۶ سال است که روی وب سایت من منتشر شده ولی در کمال تعجب شاهد بودم که امسال گروهی جوان با استفاده از نام «عزازیل» نمایشی را به صحنه بردند و اگر ما هم می‌خواستیم از همین نام برای اجرا استفاده کنیم گمان می‌شد که نمایشنامه آن گروه جوان را اجرا می‌کنیم.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: متأسفانه در تئاتر مانند سینما بانکی برای ثبت نمایشنامه‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها نداریم و همزمان ممکن است چند نفر از یک عنوان برای نمایشنامه خود استفاده کنند. نام و اسم یک نمایشنامه یک برند است ولی در تئاتر تمهیدی برای ثبت نام یک نمایشنامه در نظر گرفته نشده است. موضوع «عزازیل» مربوط به کلیسا است و نام نمایشنامه از کتاب مقدس گرفته شده و با موضوع سنخیت داشت.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: پاسداری از نام نمایشنامه در تئاتر وجود ندارد و ما مجبور شدیم که اسم اثر را به «سوختن» تغییر دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------