تبریزی: جشن سینما، ویترین سینمای ایران است / ما از اسکار تقلید نمی‌کنیم



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,تبریزی

جشن سینمای ایران با حضور کمال تبریزی، بیژن میرباقری و منوچهر شهسواری در محل خانه سینما برگزار شده و این اعضا از برگزاری متفاوت این جشن نسبت به سال های گذشته خبر دادند.

به گزارش میزان؛ اولین نشست رسانه ای هجدهمین جشن سینمایی ایران با حضور کمال تبریزی، بیژن میرباقری و منوچهر شهسواری امشب ساعت 19 در محل خانه سینما برگزار شد.

تبریزی دبیر این دوره از جشن سینمای ایران با تشکر از همایون اسعدیان و مازیار نوری جشن امسال را متفاوت نسبت به سال گذشته خواند و گفت: زمانی که از من دعوت کردند که برای دبیری این جشن شرکت کنم مخالفت کردم چون به نظرم علی رغم تلاش های انجام شده قضاوت ها و داوری ها و همچنین انتخاب آثار دچار مشکلاتی بود ما در این دوره از جشن سعی کنیم به اکتساب نظر جمعی برسیم و به همین جهت در انتخاب ها از آرای عمومی برخوردار می شویم.

وی ادامه داد: عمده تغییرات آئین نامه در جشن امسال در تعداد داورها و افرادی است که آثار را انتخاب می کنند ما در 12 شاخه اصلی جشن امسال 25 نفر داور برای هر بخش داریم و سعی داریم جشن امسال به صورت آکادمی برگزار شود.

تبریزی تصریح کرد: البته ما قصد تقلید از آکادمی یا جشنواره خارجی را نداریم و می خواهیم این جشن به صورت بومی و ملی برگزار شود و قطعا تغییرات عمده ای نسبت به جشن هایی همچون اسکار و سزار در جشن سینمای ایران دیده می شود.

وی در ادامه افزود: قطعا این تغییرات با کاستی هایی روبرو است اما ما مسر هستیم تا قدم اول را برداشته و در سال های آینده مشکلات را برطرف کنیم ما می خواهیم از داوری به نظر سنجی عمومی به نخبگان برسیم این قطعا به هم فکری جمعی نیاز دارد تا بتوانیم در رای گیری هایمان به یک مشورت کلی برسیم.

دبیر این دوره از جشن با اشاره به لابی هایی که گاها در دوره های قبلی اتفاق افتاده بود افزود: قطعا تعدد داوران در این دوره از بروز این نوع لابی گری ها جلوگیری می کند در مرحله اول هر داور می تواند به 5 فیلم رای بدهد و من توصیه می کنم داوران از هر 5 سهم خود استفاده کنند و تعداد کمتر از این را در صندوق نیاندازند.

تبریزی ادامه داد: ما در شورای سیاست گذاری تصمیم گرفتیم تا دبیر خانه دایمی تاسیس کنیم و با استفاده  از کمیته های تخصصی روی آئین نامه قبلی و موجود کار کرده و آئین نامه های دقیق تری را برای سال آینده  در نظر گرفته شده است
 ما از تمام افراد نخبه دعوت می کنیم که با همکاری با اعضای حوزه سینما در این نظرسنجی به گسترش این تفکر کمک کنند.

وی در قبال دیدن آثار توسط داوران گفت: با مذاکراتی که با خانه سینما و سالن دارها داشته ایم قصد داریم تا داوران بتوانند در طی سال و در سینمای مطلوب به تماشای آثار بپردازند و در هنگام برگزاری جشن با کمبود امکانات برای اکران فیلم ها مواجه نشویم علاوه بر این تمامی فیلم ها در سینما کانون اکران می شود تا همه داوران بتوانند به راحتی آثار را تماشا کنند.

تبریزی با اشاره به حواشی جشن حافظ گفت: من فکر می کنم این جشن برگزار شده و جوایزی هم اهدا شده است و اگر حاشیه ای ایجاد شده مربوط به بعد از جشن است البته من فکر می کنم هنرمندان ما آنقدر شعور و درایت دارند تا نگذارند جشن خانه سینما دچار این حاشیه ها شود. مبحث اصلی ما کیفیت برگزاری جشن است و سعی می کنیم خودمان را با این حاشیه ها آلوده نکنیم.

بیژن میرباقری در قبال حضور اسپانسر جشن سینمای ایران گفت: هنوز قرارداد قطعی امضا نشده اما سعی می کنیم نسبت به سال های گذشته با شرایط بهتری این جشن را برگزار کنیم و در همین راستا مذاکراتی را هم در برنامه داریم.

وی ادامه داد: هنوز مکان برگزاری جشن مشخص نشده و با توجه تعداد بالای افراد شرکت کننده در این جشن به دنبال مکانی هستیم تا تمامی افراد بتوانند به راحتی در این جشن شرکت کنند.

تبریزی در مورد انتخاب افراد نخبه گفت: ما این بخش را به صنوف واگذار کردیم و آنها بسته به تعداد ظرفیت مشخصی که دارند می توانند با سلیقه خود افراد را به جشن سینمای ایران معرفی کنند.

میرباقری در مورد پوشش رسانه ای جشن سینمای ایران گفت: در حال حاضر مذاکراتی با چندین سایت انجام شده و جشن را به صورت آنلاین پوشش دهند اما به احتمال زیاد این پوشش از حواشی جشن صورت می گیرد و مراسم اصلی پوشش داده نشود.

شهسواری مدیر خانه سینما در این بین گفت: امروز طی مذاکره ای به این توافق رسیدیم که این مراسم در شبکه VOD با کیفیت مطلوب و صرفا با اندکی تاخیر پخش شود.

تبریزی با اشاره به مخالفت برخی صنوف نسبت به تغییرات صورت گرفته گفت: این مخالفت ها باعث شده تا ما به راهکارهای بهتری برسیم و این خود به بلوغ جشن کمک می کند این مخالفت ها نشان می دهند که صنوف زنده هستند من معتقدم سینما علاوه بر تولید خود به ویترین خوب هم نیاز دارد جشن سینما ویترین سینمای ایران است ما از مشکلات اهالی سینما با خبریم و سعی می کنیم در این جشن کمال صرفه جویی را برگزار کنیم یکی از تغییرات دیگر در جشنواره اهدای جایزه صدابرداری و طراحی صدا به طور جداگانه است.

میرباقری در خصوص برگزاری جشن انیمیشن گفت: با توجه به کمبود چشم گیر انیمیشن در امسال شاید نیاز به تصمیمات جدیدی در این رابطه باشد.

وی در مورد حضور فیلم «قندون جهیزیه» در این جشن گفت: کارگردان این اثر در محل دبیرخانه حاضر شده و فرم را پر کرده و هیچ گونه بایکدی از سمت خانه سینما وجود ندارد.

تبریزی در پایان با اشاره به لیست لو رفتن برندگان سال گذشته گفت: ما محدود کردن تعداد اعضای کمیته سیانت از آرا به سه نفرداده ایم و سعی داریم از هر گونه تخطی در این بخش جلوگیری کنیم. امسال شمارش آرا پشت درهای بسته و با حفاظت کامل برگزار خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------