آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

آیا داوران «ستاره 20» درست انتخاب شده اند؟!



پخش برنامه «ستاره 20» به تازگی از شبکه نمایش شروع شده؛ برنامه ای که می خواهد از بین هزاران علاقمند بازیگری 20 ستاره معرفی و به سینما و تلویزیون ایران تزریق کند. اتفاقا بیژن بنفشه خواه، مجری این برنامه، در شروع برنامه یک بار دیگر روی ستاره سازی آن تاکید کرد و این حرکت را اتفاقی مهم برای آقایان و خانم های با استعداد دانست.

پخش برنامه «ستاره 20» به تازگی از شبکه نمایش شروع شده؛ برنامه ای که می خواهد از بین هزاران علاقمند بازیگری 20 ستاره معرفی و به سینما و تلویزیون ایران تزریق کند. اتفاقا بیژن بنفشه خواه، مجری این برنامه، در شروع برنامه یک بار دیگر روی ستاره سازی آن تاکید کرد و این حرکت را اتفاقی مهم برای آقایان و خانم های با استعداد دانست.

در اهمیت برنامه «ستاره 20» شکی نیست؛ این برنامه در کنار کلاس های بی شمار بازیگری، فرصتی برای برخی علاقمندان به وجود آورده تا استعدادشان را محک بزنند. از آن طرف جذابیت احتمالی برنامه می تواند مخاطبان بی شماری را پای تلویزیون بنشاند تا رقابت شرکت کنندگان را دنبال کنند.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


این گزارش برای گام نخست، به آنالیز داوران «ستاره 20» می پردازد. نیاز به یادآوری نیست که اهمیت، اعتبار و جذابیت هر برنامه مستقیما به پایگاه اجتماعی و جایگاه حرفه ای داوران برمی گردد. در این گزارش کارنامه شش داور را آنالیز کرده ایم که حائری و عزیزی به خاطر قرابت شان با نکات تئوریک بازیگری (به واسطه تدریس آکادمیک) از آن بیرون مانده اند.

 

******


پژمان بازغی

* مدرک: فارغ التحصیل مهندسی صنایع

* مهمترین آورده سینما: بازغی بعد از چند تجربه بازیگری، توسط مسعود جعفری جوزانی برای فیلم «بلوغ» دعوت شد و یکی از نقش های فرعی را بازی کرد. برای او این همکاری فرصتی بود تا بتواند در سینما خودی نشان دهد و مسیر آینده اش را هموار کند.

با اینحال نزدیک به پنج سال طول کشیدتا کارگردان صاحب نام دیگری به او پیشنهاد دهد. «سربازهای جمعه» مسعود کیمیایی و بعد از آن «دوئل» احمدرضا درویش نقطه عطف کارنامه بازیگری او است. نقش زینال در «دوئل»، او را نامزد دریافت سیمرغ کرد و به نظر می رسید بعد از آن بازغی در نقش اول فیلم های سینمایی تثبیت شود.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


در ادامه اما این اتفاق رخ نداد و نام او جزو بازیگران تضمین کننده گیشه و نقش یک فیلم های سینمایی قرار نگرفت. «کافه ستاره»، «ریسمان باز» و «ندارها» مهمترین فیلم های او در دهه هشتاد هستند.

* مهمترین آورده تلویزیون: بازغی با «آژانس دوستی» پیش انبوه مخاطب مطرح شد. در ادامه گاهی در تلویزیون و گاهی در سینما به فعالیتش ادامه داد که «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «گمگشته»، «دولت مخفی» و «گذر از رنج ها» برخی از مهمترین فعالیت های او در تلویزیون است.

* الان چه می کند؟ سال گذشته در فیلم های «ناهید»، «این سیب هم برای تو» و «خنده های آتوسا» بازی کرد که هیچ کدام بر روند کارنامه حرفه ای این بازیگر تاثیری نخواهد گذاشت. او این روزها «انارهای نارس» را روی اکران دارد.

 

******


جنگیز جلیلوند

* مدرک: مدیریت بازرگانی

* مهمترین آورده سینما: آنچه شهرت و محبوبیت چنگیز جلیلوند را رقم زده صدای او است. جلیلوند بعد از بازی در چند تئاتر، مسیر حرفه ای اش را به سمت دوبله کج کرد و از سال 1338 به عنوان دوبلور و مدیر دوبلاژ به فعالیت پرداخت.

او گوینده بسیاری از نقش های به یادماندنی بازیگران ایرانی و خارجی بوده است. مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، پیتر اوتول، دین مارتین، یول برانیر، سیلوستر استالونه، محمد علی فردین، سلمان خان و ... برخی بازیگران مطرحی هستند که جلیلوند به جای آنها حرف زده.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


او پیش از انقلاب در چند فیلم غیر قابل دفاع (از نظر هنری) هم بازی کرده. جلیلوند بعد از یک دوره دوری سال 1389 فعالیتش را به عنوان بازیگر در یک سریال شروع کرد. در سینما هم در فیلم های «فیتیله و ماه پیشونی»، «قلاده های طلا»، «قصه عشق پدرم» و «این سیب هم برای تو» حضور داشت. دو فیلم آخر از ضعیف ترین تولیدات سینمای ما هستندکه در زمان نمایش در جشنواره فجر با سوت و کف های اعتراضی حاضران برج میلاد همراه بودند.

* مهمترین آورده تلویزیون: جلیلوند در سریال «عبور از پاییز» توانست نظرها را به سمت خود جلب کند و نامش را بار دیگر سر زبان ها بیندازد. «یلدا»، «نوشدارو» و فیلم تلویزیونی «خراش» دیگر تلاش های او در زمینه بازیگری است.

* الان چه می کند؟ جلیلوند به عنوان دوبلور و مدیر دوبلاژ به فعالیتش ادامه می دهد.

 

******


نسرین مقانلو

* مدرک: -

* مهمترین آورده سینما: مقانلو در میان داوران برنامه ستاره 20 کارنامه قابل دفاع تری دارد. او ابتدای دهه هفتاد وارد سینما شد و بعد از چند سال با «همسر» مهدی فخیم زاده سر زبان ها افتاد. مسیرش را کج دار و مریز ادامه داد تا سال 82 فرصت طلایی همکاری با داریوش مهرجویی پیش آمد تا جایی که برای «مهمان مامان» نامزد دریافت سیمرغ مکمل شد.

«نفوذی»، «سوپراستار» و «گناهکاران» از جمله نقش های تحسین شده این بازیگر به حساب می آیند. در کارنامه سینمایی اش اما نقش ها و فیلم های بد هم کم نیست.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


* مهمترین آورده تلویزیون: روند حرفه ای نسرین مقانلو در تلویزیون هم سینوسی است. در کنار چند سریال و نقش های بد، چند حضور تحسین شده دارد که «مختارنامه»، «ساعت شنی»، «حس سوم» و «مسافری از هند» حاصل این تلاش است. در این میان «حس سوم» برای او شهرتی فراوان به همراه آورد؛ نقش یک زن با شامه قوی. در «مختارنامه» هم با نقش ناریه مورد توجه قرار گرفت.

* الان چه می کند؟ نسرین مقانلو سال پیش فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» را روی اکران داشت که نه مورد توجه منتقدان قرار گرفته و نه گیشه آن موفق بود. در فیلم «مرواریدهای خلیج فارس» هم بازی کرده که هنوز به نمایش درنیامده.

مقانلو هم از جمله بازیگرانی است که تهیه کنندگان روی نام او برای گیشه فیلم شان تکیه نمی کنند و جنس بازی اش هیچ گاه مور توجه منتقدان نبوده.

 

******


رضا رویگری

* مدرک: لیسانس بازیگری و کارگردانی

* مهمترین آورده سینما: بیش از چهل فیلم سینمایی بازی کرده اما معدودی از آنها میان منتقدان و مخاطبان محبوب شدند. از مهمترین تلاش های ابتدایی رضا رویگری می توان به «عقاب ها»، «کانی مانگا» و «شب بیست و نهم» اشاره کرد.

با گذشت چند سال معلوم شد رویگری بازیگر محبوب گیشه نیست و فعالیتش را در نقش های فرعی ادامه داد.

در دهه اخیر تنها حضور پررنگ او به «اخراجی ها 3» بازمی گردد و دیگر فیلم ها اغلب نه آثار قابل دفاعی اند و نه رویگری در آنها حضوری تاثیرگذار دارد. در کارنامه رویگری «بوتیک» جایگاهی ویژه دارد، فیلمی که حتی او را نامزد دریافت سیمرغ کرد و به عنوان یکی از آثار محبوب منتقدان لقب گرفته است.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


* مهمترین آورده تلویزیون: شهرت رضا رویگری به سریال های تلویزیونی اش بازمی گردد که اوج آن نقش کیان ایرانی در «مختارنامه» داود میرباقری است. سال پیش چند سریال روی آنتن داشت که «معراجی ها» بیش از بقیه دیده شد. «معصومیت از دست رفته»، «سال های مشروطه»، «عملیات 125»، «ملکوت» و «دارا و ندار» از جمله آنها است.

* الان چه می کند؟ از تازه ترین فعالیت رویگری خبری نداریم اما آنچه مشخص است اینکه او جزو بازیگران تراز اول به حساب نمی آید و گزینه اول تهیه کنندگان و کارگردان ها نیست.

 

******


رامسین کبریتی

* مدرک: فارغ التحصیل رشته بازیگری

* مهمترین آورده سینما: او از اواخر دهه 70 در سینما فعالیت کرده که ماحصلش شده فیلم هایی چون «آواز قو»، «شب های تهران»، «عروس فراری»، «پس کوچه های شمرون»، «پایان خدمت»، «اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند».

رامسین کبریتی در هیچ کدام از این فیلم ها نقش اصلی نبوده و گاهی حتی حضورش به چند سکانس ختم شده پس نمی توان گفت فعالیت سینمایی رامسین کبریتی برای او دستاوردی به همراه داشته. او جزو بازیگرانی است که خیلی مورد توجه تهیه کنندگان و کارگردان ها نیست و به همین خاطر نقش شان در سینما کمرنگ است.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


* مهمترین آورده تلویزیون: وزن کارگردان هایی که رامسین کبریتی در تلویزیون با آنها همکاری کرده به وضوح بالاتر از سینما است اما باز هم حضورش به اندازه ای نیست که مورد توجه مخاطبان انبوه قرار گیرد.

در کارنامه این بازیگر سریال های «شمارش معکوس» محرم زینال زاده، «بهشت گمشده» کامران قدکچیان، «تنهاترین سردار» مهدی فخیم زاده، «ولایت عشق» مهدی فخیم زاده، «مدار صفر درجه»، «روشن تر از خاموشی» و «شب دهم» حسن فتحی و «دایره تردید» امیر قویدلدیده می شود.

او در همه آنها نقش فرعی بازی کرده است. سریال «ستایش» دیگر تجربه تلویزیونی کبریتی است که با نقش صابر بیش از دیگر نقش ها دیده شد.

* الان چه می کند؟ خبر جدیدی از حضور سینمایی یا تلویزیونی این بازیگر پیدا نکردیم.

 

******


فریبا کوثری

* مدرک: دیپلم اقتصاد

* مهمترین آورده سینما: از بازیگرانباسابقه است که از دهه شصت حضور جلوی دوربین را تجربه کرده اما در هیچ یک از فیلم های سینمایی نتوانسته نقش اول باشد. فریبا حکوثری حتی در برخی فیلم ها حضوری بسیار کمرنگدارد. برای همین فیلم هایی مثل «سوپراستار»، «دندان مار» و «در مسیر تندباد» اگرچه در کارنامه اش قید شده اند اما متعلق به او نیستند.

اخبار , اخبار فرهنگی,داوران ستاره 20,انتخاب داوران ستاره 20


* مهمترین آورده تلویزیون: شهرت فریبا کوثری به تجربیات تلویزیونی او بازمی گردد. او در سریال هایی مثل «دیوار»، «دلنوازان»، «مختارنامه»، «بی صدا فریاد کن»، «معصومیت از دست رفته»، «سقوط یک فرشته»، «یلدا» و «فوق سری» بازی کرده است که اتفاقا کارگردان های اکثر آنها چهره های مطرح و کاربلد هستند.

در این میان تنهاس ریالی که می توان تماما به پای کوثری نوشت «معصومیت از دست رفته» است که در نقش ماریای نصرانی حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشت.

* الان چه می کند؟ پیشنهادهای سینمایی فریبا کوثری در چندس ال اخیر کم شده و او ترجیح داده فعالیتش را در تلویزیون ادامه دهد. در این مدیوم هم نقش های پیشنهادی غالبا یک شکل و با اندازه ای نه چندان چشمگیر هستند.

آخرین مورد به «فوق سری» بازمی گردد که کوثری نقش فرعی را ایفا کرد. این بار هم او نقش مادر را برعهده داشت. او پیش از این بارها در نقش مادر جلوی دوربین رفته و حالا کارش برای تغییر مسیر سخت تر از قبل به نظر می رسد.

 

اخبار فرهنگی - روزنامه هفت صبح

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------