داستان های کوتاه «تواین» در مجموعه «شانس» منتشر می شود



 

«شانس» نخستین جلد از مجموعه سه جلدی داستان های کوتاه «مارک تواین» ترجمه علی مسعودی نیا است که روایتی طنزگونه دارند و به زودی از سوی «نشرچشمه» منتشر می شود.

علی مسعودی نیا مترجم این مجموعه سه جلد به شبکه ایران گفت: مارک تواین در این داستان ها بیش از هر چیز ، طبقات گوناگون اجتماعی و سیاسی آمریکا در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم را نشانه گرفته است.

وی افزود: او خود از این داستان ها به عنوان «داستان فکاهی آمریکایی» یاد کرده است، بیشتر این داستان ها به شکل روزانه یا هفتگی در نشریات معتبر آمریکا چاپ می شدند.

مسعودی نیا با اشاره به تعریف «مارک تواین» از فکاهی اضافه کرد:تواین معتقد بود داستانی که می تواند در مدت زمانی طولانی رخ دهد و تا جایی که خوشایندش است به این شاخ و آن شاخ بپرد و سر انجام هم به هیچ مقصد خاصی نرسد، فکاهی محسوب می شود. البته با خواندن داستان های این کتاب به این نتیجه می رسید که «تواین» در ارائه این تعریف هم شوخ طبعی به خرج داده است. داستان های این مجموعه با تمام اقشار و سیاست های خرد و کلان آمریکای در حال توسعه و رو به اقتدار شوخی می کند. ضمن آن که هر از آگاهی آریستوکراسی اروپایی را هم به سخره می گیرد و بلاهت های آن ملت مغرور را با روایاتی طنز آلود بازنمایی می کند.

«تواین» در مجموعه داستان «شانس» دیگر آن نویسنده کتاب های پر از هیجان و ماجرا در مورد زندگی نوجوانان حاشیه می سی سی پی(همچون «هکلبری فین» و «تام سایر») نیست؛ بلکه می کوشد با نکته سنجی و شوخ طبعی رفتارهای اجتماعی مردم روزگار خود را به نقد بکشد.

در ابتدای کتاب نیز بخشی از مقاله مفصل «تواین» در مورد «فکاهی نویسی» آمده است .... / شبکه ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------