ستاره‌های شکست‌خورده سینما/ 6 چهره‌ای که نتوانستند به گیشه 8 فیلم در حال اکران رونق ببخشند



  سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
پس از گذشت چندین ماه از واکسیناسیون عده زیادی از مردم و از سر گرفته شدن فعالیت عادی سینماها و مشاغل، همچنان سینماها با بحران مخاطب مواجه هستند و نمایش بسیاری از فیلم‌ها با فروش ناامیدکننده‌ای مواجه هستند.

پخش نشدن تیزر فیلم‌ها در تلویزیون و گران شدن بلیت سینما نیز هرکدام به سهم خود، به این وضعیت دامن زد و اکنون فیلم‌های انگشت شماری هستند که موفق می‌شوند در گیشه به فروش متوسط یا نسبتا خوبی دست یابند و شکست نخورند. تقریبا در سه ماه گذشته، فیلم‌های مختلفی با ژانرهای گوناگون روی پرده سینما رفتند، اما بیشتر این فیلم‌ها با وجود چهره‌های محبوب و شناخته شده‌ای که داشتند نتوانستند فروش خوبی داشته باشند و کمتر از 50 هزار مخاطب را به سینماها کشاندند.

 

لامینور 

فیلم جدید داریوش مهرجویی با نام «لامینور» با حاشیه‌های فراوانی به اکران رسید. ابتدا قرار بود این فیلم به مناسبت نوروز به نمایش دربیاید، اما اکران آن به اردیبهشت‌ماه موکول شد. این اتفاق اعتراض شدید مهرجویی را برانگیخت و شائبه توقیف فیلم برای او به وجود آمد، اما در نهایت فیلم از هفتم اردیبهشت‌ماه اکرانش را آغاز کرد.

 

نام داریوش مهرجویی کافی بود که این فیلم بتواند مخاطبان را به سینما بکشاند و گروه بازیگران آن هم ترکیبی از بازیگران پیش کسوت یا باسابقه مانند علی نصیریان، علی مصفا، سیامک انصاری و بهناز جعفری در کنار بازیگران جوان مانند پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان و دیبا زاهدی بود، اما در نهایت شرایط به نفع فروش «لامینور» پیش نرفت. این فیلم نتوانست تماشاگرانی را که به اعتبار سابقه درخشان مهرجویی به سینما رفته بودند راضی کند و واکنش‌ها به آن مثبت نبود. «لامینور» پس از سه ماه اکران، با فروش یک میلیارد و 492 میلیون تومانی راهی سینمای آنلاین است و 46 هزار مخاطب داشته است.

 

مجبوریم 

رضا درمیشیان سال 98 پنجمین فیلم خود با نام «مجبوریم» را جلوی دوربین برد. این کارگردان پس از آثار موفق خود مانند «لانتوری» و «عصبانی نیستم»، در فیلم جدیدش نیز به مسائل اجتماعی پرداخت و دست روی مصائب زنان کارتن خواب گذاشت. درمیشیان کارگردان شناخته شده‌ای است و حضور بازیگرانی مانند فاطمه معتمدآریا، پارسا پیروزفر، نگار جواهریان نیز کنجکاوی مخاطب برای تماشای فیلم را تحریک می‌کرد. «مجبوریم» از 21 اردیبهشت‌ماه به نمایش درآمد، اما هنوز زمان زیادی از اکران فیلم نگذشته بود که نسخه قاچاق فیلم با کیفیت بالا منتشر شد و طبیعتا به فروش فیلم ضربه زد. ناگفته نماند تلخی «مجبوریم» نیز کار آن را برای استقبال مخاطب و فروش بالا در شرایط فعلی، سخت‌تر کرد.

 

فیلم درمیشیان در زمان اکران، یک حاشیه هم داشت. پردیس احمدیه بازیگر نقش اصلی فیلم مدتی پیش پستی منتشر کرد و راجع به حذف کاراکتر او از تبلیغات فیلم طبق نگاه شخصی درمیشیان، انتقاد کرد. او به رفتار درمیشیان با کارتن خواب‌ها در طول فیلم برداری و معطل کردن آن‌ها نیز اعتراض کرد. رضا درمیشیان واکنش خاصی به این موضوع نداشت و انتقاد احمدیه سروصدایی به پا نکرد. با همه حواشی و اتفاقات، این فیلم به فروش یک میلیارد و 710 میلیون تومانی رسید و تقریبا 49 هزار مخاطب داشت.

 

  سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

سلفی با دموکراسی

یکی از فیلم‌هایی که طی حدودا دو ماه و نیم گذشته اکران بی‌سروصدایی داشت و با فروش بسیار پایین شکست سختی خورد، «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی بود. عطشانی این فیلم را در ادامه «دموکراسی تو روز روشن» محصول سال 89 ساخت. این فیلم جزو آثار مهم و پرفروش سینما نیست و گذشت 12 سال از اکران آن نیز خاطره فیلم را در ذهن مخاطبان کمرنگ‌تر کرده بود. گروه بازیگران «دموکراسی...» نیز در «سلفی با دموکراسی» به کلی تغییر کرده بود. محمدرضا گلزار، نیکی کریمی، حمید فرخ‌نژاد و محمدرضا فروتن هیچ‌یک در ادامه فیلم حضور نداشتند و پژمان بازغی، پولاد کیمیایی، کوروش تهامی، سیما تیرانداز و دنیا مدنی گروه بازیگران آن را تشکیل داده بودند. «سلفی...» چهارم خردادماه اکران شد و با فروش 9 میلیونی در سه روز اول نمایش، افتتاحیه خوبی را تجربه نکرد. اکران فیلم در ادامه هم خوب پیش نرفت، تنها 3 هزار و 490 مخاطب به تماشای آن نشستند و فروش تقریبا 113 میلیونی نصیب آن شد.

 

بی‌صدا حلزون

فیلم «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده، از 25 خردادماه به جمع آثار روی پرده اضافه شد. این فیلم به مشکلات ناشنوایان می‌پردازد و هانیه توسلی و محسن کیایی بازیگران اصلی آن هستند. مهران احمدی، پدرام شریفی و علیرضا جلالی‌تبار نیز در «بی‌صدا حلزون» ایفای نقش کرده‌اند. سوژه متفاوت فیلم و نقش متفاوت توسلی و کیایی به عنوان زوجی ناشنوا، توجه تعداد زیادی از مخاطبان را جلب نکرد و «بی‌صدا حلزون» با تقریبا 679 میلیون فروش و 20 هزار و 350 مخاطب، در رقابت با دیگر آثار روی پرده عقب ماند. نمایش فیلم دزفولی‌زاده همچنان ادامه دارد، اما پس از گذشت حدود دو ماه از نمایش آن، طبیعتا تغییر عجیب و غریبی در رقم فروش آن اتفاق نخواهد افتاد.

 

روز ششم

حجت قاسم‌زاده اصل که به عنوان کارگردان سریال‌های تلویزیونی شناخته می‌شد، پس از سال‌ها به سینما بازگشت تا «روز ششم» را تولید کند، اما با این فیلم بازگشت چندان موفقی به سینما نداشت. اکران «روز ششم» از اول تیر آغاز شد. این فیلم قصه‌ای معمایی و پلیسی دارد که می‌تواند مخاطب را به دنبال خود بکشاند. قصه پرجزئیات و پرماجرای «روز ششم» هم تماشاگر عام و نه چندان سخت‌گیر سینما را راضی می‌کند. بازیگران فیلم مانند جمشید هاشم‌پور، امیر جعفری، مصطفی زمانی، بهاره افشاری و مهران احمدی همه جزو چهره‌های محبوب و شناخته شده هستند، بنابراین «روز ششم» ظرفیت فروش متوسط را دارد، اما حدود 786 میلیون فروش و 23 هزار و 433 مخاطب می‌گوید این فیلم نتوانسته در گیشه حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

طلاخون 

یکی از موارد تعجب‌برانگیز این فهرست، «طلاخون» اثر ابراهیم شیبانی است. این فیلم جنایی و معمایی بر اساس واقعیت ساخته شده و درباره قاتل زنجیره‌ای «مهین قدیری» است. البته تغییراتی در زمان و اسامی شخصیت‌ها به وجود آمده، اما بخش زیادی از آن چه در فیلم می‌بینیم مطابق واقعیت است. شهاب حسینی ستاره محبوب تماشاگران نقش پلیس قصه را برعهده داشته و حسام منظور که پس از سریال «بانوی عمارت» تبدیل به چهره مشهوری شد، در اولین تجربه حضور خود روی پرده سینما پس از شهرتی که به دست آورد، با «طلاخون» دیده شد. فاطمه قاسمی دیگر بازیگر این فیلم چهره شناخته‌شده‌ای نیست، اما حضور حسینی و منظور ویترین خوبی بود تا انگیزه تماشای فیلم را در مخاطب ایجاد کند، اما برخلاف انتظار این فیلم هم تنها 30 هزار و 987 مخاطب داشته و به فروش تقریبا یک میلیاردی رسیده است. فیلم شیبانی از اول تیرماه به نمایش درآمد و تقریبا یک ماه و نیم از اکران آن می‌گذرد.

 

پیتوک 

علاوه بر «طلاخون»، وضعیت «پیتوک» در گیشه نیز عجیب است. این فیلم از نیمه تیر اکران شده و شکست سنگینی را تجربه کرده است. مهتاب کرامتی و هادی حجازی‌فر بازیگران اصلی فیلم هستند و هر دو به عنوان ستاره‌های مشهور سینما، شناخته می‌شوند، اما با فیلمی مانند «پیتوک» نتوانسته‌اند جایگاه خوبی در گیشه به دست بیاورند.

 

حجازی‌فر به تازگی با فیلم «موقعیت مهدی» به عنوان کارگردان و بازیگر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اما «پیتوک» وضعیت متفاوتی را برای او رقم زد. حسن پورشیرازی، الناز حبیبی و شاهرخ فروتنیان دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. اولین فیلم سیدمجید صالحی با وجود قصه پرافت‌وخیز و ظرفیت‌هایی که برای فروش دارد، اما تنها 224 میلیون فروش داشته و کمتر از 10 هزار مخاطب یعنی شش هزار و 725 نفر به تماشای فیلم او نشسته‌اند.

 

بازیوو 

از میان 8 فیلمی که به آن‌ها پرداختیم، «بازیوو» ساخته امیرحسین قهرایی مورد متفاوتی است. این فیلم که از نیمه تیر اکران خود را آغاز کرده، ویژه مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده و طبیعتا مخاطبان محدودتری دارد. طبق روال معمول هم آثار سینمای کودک و نوجوان با استقبال عجیب و فروش بسیار بالا مواجه نمی‌شود، بنابراین در چنین شرایطی فروش پایین برای این فیلم چندان دور از انتظار نیست. هرچند که «بازیوو» نسبت به فیلم‌هایی مانند «پیتوک»، «بی‌صدا حلزون» و «سلفی با دموکراسی» اوضاع خوبی دارد و در واقع فروش این فیلم را در مقایسه با خودش نمی‌توان فروش خوبی دانست. بازیگران «بازیوو» ترکیبی از چهره‌های مشهور و کمدی مانند پژمان بازغی، رضا شفیعی‌جم، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی و برزو ارجمند است. فضای تخیلی و خوشرنگ و لعاب «بازیوو»، 47 هزار مخاطب را به سینما آورده و فعلا فروش یک میلیارد و 423 میلیونی را برای آن ثبت کرده است که رقم خوبی محسوب نمی‌شود.

   

خراسان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------