۱۰ فیلم اروپایی که باید در جشنواره کن ۲۰۲۲ دید



جشنواره کن ۲۰۲۲ ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
جشنواره کن فرانسه که بزرگترین جشنواره بین‌المللی فیلم محسوب می‌شود، سرانجام پس از سپری کردن دو سال پر فراز و نشیب به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بار دیگر در ماه مه فرش قرمز خود را پهن می‌کند تا میزبان هنرمندان و فیلمسازان برجسته‌ای از سراسر جهان باشد.

به گزارش یورونیوز؛انتظار می‌رود در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن که از روز سه‌شنبه ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) آغاز خواهد شد، ستارگانی همچون تام کروز، کریستن استوارت، تام هنکس، لئا سیدو، ماریون کوتیار و فارست ویتاکر حضور داشته باشند و بار دیگر نیز از این مسیر، فرصتی برای برخی از بهترین فیلمسازان اروپایی فراهم شود تا از حضور موفق آثارشان در بخش بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره اسکار نیز اطمینان یابند؛ چراکه هر دو فیلم خارجی که به تازگی در اسکار برگزیده شدند یعنی فیلم «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ کارگردان دانمارکی و فیلم «بدترین فرد در جهان» ساخته یواخیم تریر از نروژ، هر دو پیش‌تر تحسین داوران جشنواره کن را برانگیخته بودند.

 

در ادامه ۱۰ فیلم اروپایی که به نظر منتقدان، امسال باید در جشنواره کن دید، معرفی می‌شوند:

 

فیلم «کورساژ» به کارگردانی ماری کروتزر

«کورساژ» ساخته ماری کروتزر، فیلمساز اتریشی را نباید از دست داد. در این فیلم ویکی کریپس در نقش ملکه اتریش ایفای نقش می‌کند که در جریان جشن تولد چهل سالگی‌اش متوجه می‌شود ذهن پرسشگر و روحیه ناآرامش تا چه اندازه با محیط خفه کننده و رفتارهای کلیشه‌ای دربار در تضاد است. این اثر بسیاری از تماشاگران را به یاد دایانا، پرنسس ولز می‌اندازد و البته جای تعجب هم نیست؛ چراکه تهیه کنندگان کورساژ پیش از این فیلم موفق «اسپنسر» را درباره زندگی پرماجرای دایانا، شاهدخت ولز پس از ازدواج او با چارلز، شاهزاده ولز ساخته بودند.

 

فیلم «دوقلوهای خاموش» اثر آگنیشکا اسموچزینکا

این فیلم اولین اثر آگنیشکا اسموچزینکا، فیلمساز لهستانی است که در یک فستیوال بین‌المللی آنهم در بخش «نوعی نگاه» ارائه می‌شود.

 

در این فیلم دو بازیگر سیاهپوست یعنی لتیشیا رایت و تامارا لورانس که هر دو ۲۸ ساله هستند، نقش دو دوقلوی همسان واقعی یعنی جون و جنیفر گیبونز را بازی می‌کنند. دوقلوی ساکن غرب ولز که نقص دارند. به همین دلیل در مدرسه به سختی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و درنهایت نیز به گونه‌ای از محیط مدرسه طرد می‌شوند.

 

 

به این ترتیب این دو خواهر جدانشدنی تصمیم می‌گیرند که با هیچکس به غیر از اعضای خانواده‌شان ارتباطی نداشته باشند. این فیلم داستان زندگی و دنیای رمزآلود دو خواهر را به تصویر کشیده است.

 

جشنواره کن ۲۰۲۲ ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

فیلم «ماریوپولیس ۲» اثر مانتاس کودراجویوس

مانتاس کودراجویوس، فیلمساز لیتوانیایی در ۲ آوریل سال ۲۰۲۲ در جریان ساخت این فیلم در خاک اوکراین، توسط نیروهای روسیه دستگیر شد و به قتل رسید.

 

اگرچه این فلیم در هیچکدام از بخش‌های رقابتی جشنواره کن قرار ندارد اما سازمان‌دهندگان جشنواره امسال اعلام کردند که پخش آن «ضروری» است؛ بویژه آنکه فیلم حاوی تصاویری است که مانتاس کودراجویوس قبل از مرگش در شهر ماریوپول فیلمبرداری کرده است.

 

کوندراویسیوس پیش از این در سال ۲۰۱۶ اولین فیلم «ماریوپولیس» را ساخته بود که درباره زندگی در شرق اوکراین زیر سایۀ تنش‌ها با روسیه بود. اگرچه فیلم‌های دیگری از اوکراین نیز در جشنواره امسال حضور دارند، اما احتمالاً این فیلم پرطرفدارترین آنها خواهد بود.

 

فیلم «نزدیک» اثر لوکاس دونت

لوکاس دونت، کارگردان بلژیکی پیش از این در سال ۲۰۱۸ نیز جایزه فیلم بلند جشنواره کن را برای فیلم «دختر» از آن خود کرده بود. فیلم درباره یک دختر ترنس بود که آموزش می‌دید تا یک بالرین شود.

 

 

فیلم جدید او «نزدیک» نیز داستان دو پسر ۱۳ ساله را شرح می‌دهد که دوستانی صمیمی هستند اما پس از زیر سوال رفتن رابطه‌شان، به ناچار از هم جدا می‌شوند.

 

جشنواره کن ۲۰۲۲ ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

فیلم «رودئو» به کارگردانی لولا کیوورون

لولا کیورون، کارگردان جوان فرانسوی در این فیلم داستان دختری به نام جولیا را به تصویر کشیده که در اشتیاق راندن موتورسیکلت، به باندی از جوانان در حومه یکی از شهرهای فرانسه می‌پیوندد تا در کنار آنها آخرین شیرین‌کاری‌های جسورانه‌‌اش روی موتور را به نمایش بگذارد.

 

در جریان تماشای این فیلم صحنه‌های اکشن زیادی خواهید دید که شما را به یاد مجموعه فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» می‌اندازد.

 

فیلم «همسر چایکوفسکی» اثر کریل سربرنیکوف

تنها فیلم روسی حاضر در جشنواره کن امسال، یک درام تاریخی است که توسط کریل سربرنیکوف ساخته شده و در آن آلیونا میخائیلووا در نقش آنتونینا، همسر چایکوفسکی آهنگساز شهیر روسی ایفای نقش کرده است.

 

سربرنیکوف امسال روسیه را ترک کرد و هم اکنون در حال کار روی فیلم جدیدی با همکار ی بن ویشاو، بازیگر بریتانیایی درباره زندگی ادوارد لیمونوف، سیاستمدار و شاعر پرشور روسی است.

 

جشنواره کن ۲۰۲۲ ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

فیلم «بعد آفتاب» اثر شارلوت ولز

اگر در دوران همه‌گیری ویروس کرونا سریال ایرلندی «مردم عادی» را دیده باشید، احتمالا از طرفداران پل مسکال بازیگر ۲۶ ساله آن هستید.

 

او در فیلم بعد آفتاب (Aftersun) نیز نقش یک پدر جوان اسکاتلندی را بازی کرده که با دختر ۱۱ ساله‌اش سوفی برای گذراندن تعطیلات به یکی از استراحتگاههای ترکیه رفته‌اند. ماجرای فیلم به سال‌های آخر دهه ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد و بیست سال بعد، سوفی خاطرات آن دوران را مرور می‌کند و سعی دارد از این مسیر به شناخت بهتری از پدرش برسد.

 

فیلم «بیمار از خودم» به کارگردانی کریستوفر بورگلی

یک محصول نروژی‌-سوئدی در «بخش نوعی» جشنواره کن که توسط یواخیم تریر، فیلمساز نروژی و از تهیه‌کنندگان فیلم «بدترین فرد جهان» که نامزد اسکار شد، ارائه شده است.

 

در این فلیم که به کارگردانی کریستوفر بورگلی ساخته شده، داستان دو هنرمند به نام‌های سیگن و توماس روایت می‌شود که شدیدا با یکدیگر در رقابتند و هنگامی که توماس به ناگاه موفق می‌شود، سیگن سعی می‌کند به هر شیوۀ ممکن جایگاه خود را بازیابد.

 

جشنواره کن ۲۰۲۲ ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

فیلم «یک صبح خوب» اثر میا هانسن‌-لووه

میا هانسن‌-لووه، کارگردان فرانسوی که سال گذشته برای «جزیره برگمان» مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود، این بار «یک صبح خوب» را با هنرمندی لئا سیدو ساخته است.

 

لئا در این فیلم مادر جوانی است که دخترش را به تنهایی بزرگ می‌کند و همزمان تلاش دارد وضعیت بهتری برای پدر سالمند و بیمارش فراهم کند. اما در میانۀ تلاش برای ایفای هر دو وظیفۀ طاقت‌فرسای مادری و دختری، با جوانی به نام «کلمان» آشنا می‌شود و رابطۀ عاشقانه و پرشوری را با او آغاز می‌کند.

 

فیلم «مردان» اثر الکس گارلند

این فیلم که در ژانر «ترسناک» تهیه شده، ماجرای زن جوانی است که پس از مرگ همسرش برای رسیدن به یک التیام روحی به حومه یکی از شهرهای بریتانیا سفر می‌کند. اما در آنجا با ماجراهای غیرقابل انتظاری روبرو می‌شود که به یک کابوس کامل تبدیل می‌گردد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------