۵ کمدی‌کارِ شکست‌خورده ۹۸



در حالی که این روزها بازیگرانی مانند پژمان جمشیدی و سام درخشانی، موفقیتی را که سال گذشته با فیلم «تگزاس ۱» به دست آورده بودند، با فیلم «تگزاس ۲» ادامه داده‌اند و جزو بازیگران پرفروش در گیشه هستند، بازیگرانی هم وجود دارند که به عنوان ستاره‌های پرفروش سینمای کمدی شناخته می‌شوند اما برخلاف میزان محبوبیت‌شان، امسال حداقل یک فیلم کمدی‌شان در گیشه شکست خورده است.

 

حمید فرخ‌نژاد

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کمدی‌کارِ

 

حمید فرخ‌نژاد سال گذشته با سه فیلم «تگزاس»، «خانم یایا» و «میلیونر میامی» روی پرده سینما دیده شد. فیلم «خانم یایا» با وجود ستاره‌هایی مانند رضا عطاران و امین حیایی تنها سه میلیارد فروخت و فیلم «میلیونر میامی» هم تقریبا یک میلیارد فروش داشت! این میزان فروش برای فیلمی با حضور بازیگرانی مانند صابر ابر و طناز طباطبایی، به معنای واقعی یک فاجعه بود. از بین این سه فیلم، تنها «تگزاس» فیلم پرفروشی بود که بخش عمده آن به دلیل حضور زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی است. شکست فرخ‌نژاد امسال با فیلم «سامورایی در برلین» ادامه پیدا کرده است. از آن جایی که ژانر فیلم کمدی است، بعضی از فاکتورهای فروش مانند لوکیشن خارج از ایران، رقص و آواز و حضور بازیگر زن اروپایی را دارد و از بازیگرانی مانند حمید فرخ‌نژاد و امیرمهدی ژوله استفاده کرده است، پیش‌بینی می‌شد این فیلم بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد بفروشد اما اکنون تقریبا ۵.۵ میلیارد در گیشه فروش داشته است. با توجه به این که عوامل فیلم «سامورایی در برلین» برای فیلم برداری آن به خارج از ایران سفر کرده‌اند و دستمزد بازیگری مانند حمید فرخ‌نژاد هم کم نیست، به نظر می‌رسد ساخت این فیلم، هزینه زیادی روی دست سرمایه‌گذار فیلم گذاشته و بازنگشته است.

 

جواد عزتی

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کمدی‌کارِ

 

جواد عزتی سال ۹۷ با تنها فیلم کمدی‌ که روی پرده داشت، حضور بسیار درخشانی در گیشه داشت. فیلم «هزارپا» با ۳۸ میلیارد تومان فروش، لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد. او با چند فیلم غیرکمدی دیگر هم روی پرده سینما دیده شد و در کل روزهای اوج خود را در سینما سپری کرد. جواد عزتی در سال ۹۸ تا امروز، دو فیلم «چهار انگشت» و «ما همه با هم هستیم» را روی پرده داشته که هیچ کدام از این فیلم‌ها حتی ذره‌ای از موفقیتی را که او در سال ۹۷ تجربه کرد، نصیب اش نکردند. فیلم «ما همه با هم هستیم» پس از «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست»، با ۹ میلیارد فروش، در جایگاه سوم جدول فروش قرار گرفته است. این در حالی است که چندین ستاره سینما که دستمزدهای میلیاردی دارند در فیلم جمع شده‌اند و همین کافی‌ است برای این که رقم بودجه‌اش سر به فلک بکشد. این میزان فروش در چنین وضعیتی برای فیلم شکست سنگینی محسوب می‌شود. با توجه به پرستاره بودن فیلم، پیش‌بینی می‌شد در صدر جدول فروش بنشیند و بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد فروش داشته باشد اما برخلاف انتظارها از رقیبانش جا مانده و هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر مخاطبان ریزش می‌کنند.

 

مهران مدیری

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کمدی‌کارِ

 

مهران مدیری معمولا به عنوان بازیگر در فیلم‌هایی که خود کارگردانش نبوده، موفقیت خاصی نداشته است و کلا حضور کم‌رنگی در سینما دارد. زمانی که خبر بازی او در فیلم های «ما همه با هم هستیم» و «رحمان ۱۴۰۰» منتشر شد، انتظار می‌رفت او جزو بازیگران پرفروش سال ۹۸ باشد. این اتفاق با فیلم «رحمان ۱۴۰۰» افتاد اما نکته این جاست که در این فیلم بازیگرانی مانند محمدرضا گلزار و بهرام افشاری نیز حضور داشتند و منوچهر هادی هم کارگردان بود، بنابراین نمی‌توان پرفروش شدن این فیلم را به پای مهران مدیری نوشت که اتفاقا حضور کوتاهی هم در فیلم داشت! اما درباره «ما همه با هم هستیم»، علاوه بر این که فیلم بسیار کمتر از حد انتظار فروخته، خود مدیری هم در فیلم نقش خاص و موثری ندارد. در طول کل فیلم، مخاطب مهران مدیری را در حالی می‌بیند که روی صندلی نشسته، مدام خوراکی می‌خورد و سوال می‌کند! به همین دلیل این فیلم چه از لحاظ کیفیت بازی مهران مدیری و چه از نظر فروش در گیشه، برای او نتیجه‌ای به همراه نداشته است. شاید اگر «رحمان ۱۴۰۰» از پرده پایین نمی‌آمد، در سال ۹۸ موفقیتی نصیب مدیری می‌شد و او هم در کنار بازیگران پرفروش قرار می‌گرفت.

 

هومن برق‌نورد

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کمدی‌کارِ

 

هومن برق‌نورد معمولا چندان حضور پررنگی در سینما ندارد اما جزو بازیگران محبوب کمدی به حساب می‌آید. او سال ۹۷، تنها یک فیلم کمدی روی پرده داشت و آن هم «به وقت خماری» بود. این فیلم فقط یک میلیارد در گیشه فروخت و باعث شد این بازیگر حضور ناموفقی در گیشه داشته باشد. شکست هومن برق‌نورد امسال در اکران نوروزی با فیلم «زندانی‌ها» ادامه پیدا کرد و این فیلم ۴.۵ میلیارد فروش داشت.

 

نام مسعود ده‌نمکی به عنوان کارگردان و حضور زوج موفق بهنام تشکر و هومن برق‌نورد در فیلم باعث می‌شد انتظار برود فیلم حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیارد فروش کند اما با فروش کمتر از پنج میلیارد، در رتبه‌های آخر جدول فروش اکران نوروزی قرار گرفت. «زندانی‌ها» نه پروداکشن عظیم و عجیب و غریبی داشته، نه از ستاره‌های گران قیمتی استفاده کرده، بنابراین فیلم گرانی نبوده است اما این رقم برای مسعود ده‌نمکی که معمولا آثارش مورد استقبال مخاطبان عام سینما بوده، یک شکست به حساب می‌آید. شاید اگر این فیلم در شرایطی اکران می‌شد که رقیبان سختی نداشت، بیشتر می‌فروخت و نتیجه بهتری را نصیب برق‌نورد و ده‌نمکی می‌کرد.

 

سیامک انصاری

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کمدی‌کارِ

 

سیامک انصاری در سینما و تلویزیون، بیشتر در آثار مهران مدیری دیده شده است. او سال ۹۷، فیلم «خوک» را روی پرده داشت که جنس کمدی‌اش متفاوت بود. حضور لیلا حاتمی و پریناز ایزدیار در فیلم، باعث شده بود این فیلم تبدیل به یکی از امیدهای موفقیت در گیشه باشد، پس نمی‌توان فروش یک میلیارد تومانی و شکست فیلم را به نام سیامک انصاری زد که جزو نقش‌های اصلی نبود، همان طور که اگر فیلم پرفروش می‌شد، نمی‌توانستیم بگوییم سیامک انصاری بازیگر پرفروشی بوده است.

 

در هر صورت این فیلم هم فرصت ویژه‌ای برای او فراهم نکرد و اتفاق خاصی در کارنامه‌اش نیست.  بازی سیامک انصاری در فیلم «زهرمار» به عنوان نقش اصلی باعث شد همه کنجکاو شوند ببینند او در فیلم کارگردانانی غیر از مهران مدیری چه می‌کند. این فیلم در مدت سه هفته اکران تا امروز تقریبا دو میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان فروخته است. با توجه به موضوع خاصی که از تیزر فیلم برداشت می‌شود و اولین ساخته جواد رضویان، پیش‌بینی می‌شد «زهرمار» فروش بیشتری داشته باشد اما اگر اوضاع بخواهد همین طور پیش برود، فیلم به فروش زیادی دست پیدا نخواهد کرد. «زهرمار» نیز تولید پرهزینه‌ای نداشته و ستاره خاصی با دستمزد بالا در آن بازی نکرده است.

 

 خراسان /مائده کاشیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------