تکثیـر «بـزرگ آقـا» در نمایش خانگی



محمدرضا فروتن در سریال «مانکن» تازه‌ترین پدرخوانده سریال‌های خانگی است. 

پس از سریال «شهرزاد» و خلق کاراکتری با شمایل و منش «بزرگ آقا» که البته خود او هم از کاراکتر «پدرخوانده» معروف در هالیوود گرفته شده بود، انگار حضور چنین شخصیتی در آثار مختلف نمایش خانگی، تبدیل به یکی از ارکان اصلی قصه و اپیدمی شد. رئیس یک گروه مافیایی که با قدرت و ثروتش حکمرانی می‌کند و در هر اتفاقی حکم دست‌های پشت پرده را دارد.

 

این الگوی کلی شخصیت «بزرگ آقا»ست که پس از «شهرزاد»، در سریال‌هایی مانند «ممنوعه» و «رقص روی شیشه» تکرار شد و این تکرار به تازگی با سریال «مانکن» و «آقازاده» نیز ادامه یافته است. به بهانه ورود شخصیت «آقا اخگر» به قصه سریال «مانکن»، درباره کاراکترهای مشابه «بزرگ آقا» در سریال‌های نمایش خانگی نوشته‌ایم.

 

بزرگ آقا

 شهرزاد

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,بزرگ آقا

 

گفتیم شخصیت «بزرگ آقا» در سریال «شهرزاد» شبیه «پدرخوانده» است. او فرد ثروتمند و بانفوذی بود که ابهت خاصی داشت، قانون‌هایی را که مورد تأیید خودش بود تعیین و اجرا می‌کرد، اجازه نمی‌داد کسی به قدرت برسد و جایگاه او را تصاحب کند. افراد زیادی زیر دست این شخصیت کار می‌کردند و همه آن‌ها منتظر بودند تا او دستور انجام کار خاص، جنایت یا قتلی را صادر کند. این کاراکتر پشت‌پرده تمام اتفاقاتی بود که در قصه سریال می‌افتاد، یک سر همه حوادث و ماجراها به او می‌رسید و سرنوشت همه شخصیت‌های مهم در دستان او بود.

 

اویس تجنگی 

ممنوعه

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,بزرگ آقا

 

شخصیت «تجنگی» در سریال «ممنوعه» هم نسخه به‌روزشده کاراکتر «بزرگ آقا» بود! او شخصیت جدی، سخت‌گیر و بدجنسی بود که فرزندش «سامی» را مجبور به ادامه زندگی با زنی کرده بود که علاقه‌ای به او نداشت و از طرفی هم اجازه نمی‌داد با «برکه» دختری که به او علاقه مند شده بود ازدواج کند. دقیقاً مانند «بزرگ آقا» که «قباد» و «شهرزاد» را مجبور به ازدواج با یکدیگر کرد. «تجنگی» حتی مانند «بزرگ آقا» که پدر واقعی «قباد» نبود، پدر اصلی «سامی» نبود! او از لحاظ ظاهری هم بی‌شباهت به «بزرگ آقا» نبود و عصایی در دست داشت.

 

میرخان 

رقص روی شیشه

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,بزرگ آقا

 

کاراکتر «میرخان» در سریال «رقص روی شیشه» هم یکی دیگر از شخصیت‌هایی بود که ما را به یاد «بزرگ آقا» می‌انداخت. او هم رئیس پیر یک گروه شبه مافیایی بود که اموال زیادی داشت و کافی بود دستور دهد تا دارودسته‌اش کلک کسی را که می‌خواهد بکنند. او مانند دیگر شخصیت‌های قدرتمند پشت پرده، دشمنان زیادی داشت و اموالش در خطر بود. «میرخان» مانند «پدرخوانده» خانواده‌ای داشت که همه از او حساب می‌بردند، طوری که وقتی دستوری صادر می‌کرد، فرزندانش چاره‌ای جز مخالفت نداشتند و اطاعت، تنها کاری بود که انجام می‌دادند.

 

آقا اخگر 

مانکن

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,بزرگ آقا

 

تازه‌ترین نمونه شخصیت «بزرگ آقا»، «آقا اخگر» در سریال «مانکن» است. این شخصیت تازه وارد قصه شده و نقش او را محمدرضا فروتن بازی می‌کند. «آقا اخگر» مرد بسیار ثروتمندی ا‌ست که حضورش کافی‌ است تا رقیبان را از میدان به در کند. او مانند «بزرگ آقا» کلاه بر سر نمی‌گذارد و عصا به دست نمی‌گیرد، اما تیپ مشکی می‌زند، پالتوی بلندی به تن دارد و دستکش‌های چرم می‌پوشد؛ با شباهت‌هایی واضح به «ویتو کورلئونه» در «پدرخوانده». «اخگر» به نوچه‌هایش دستور قتل کسی را داده و با دادن پول به خانواده‌اش اجازه شکایت به آن‌ها نمی‌دهد و به شیوه خودش عدالت را اجرا می‌کند.

 

حاج حسن

 آقازاده

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,بزرگ آقا

 

تازه‌ترین نسخه «بزرگ آقا»، شخصیت «حاج حسن» در سریال «آقازاده» است. هرچند که هنوز خبر آغاز فیلم برداری این سریال منتشر نشده اما طبق اخبار و اطلاعاتی که از سریال منتشر شده است جمشید هاشم‌پور در این مجموعه نقش شخصیت قدرتمند، چهره‌ای خاص و در سایه را دارد که رد پا و اثرش پشت‌پرده همه اتفاقات دیده می‌شود. هنوز «آقازاده» و کاراکتر حاج‌حسن را ندیده‌ایم، اما به نظرتان این ویژگی‌ها راه و رسم چه نوع شخصیتی را در ذهن تداعی می‌کند؟! علاوه بر این‌، نام سریال هم حاکی از این است که بزرگ آقای تازه‌ای در راه است.

 

 

 خراسان 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------