اعتراض خانه موسیقی به تخریبِ خانه مشکاتیان



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,  پرویز مشکاتیان
خانه موسیقی ایران نسبت به تخریب خانه پدری زنده یاد پرویز مشکاتیان در شهر نیشابور که به ثبت ملی هم رسیده بود، اعتراض کرد.

به گزارش سایت خانه موسیقی ایران، پس از انتشار خبر تخریب خانه پدری زنده یاد پرویز مشکاتیان (موسیقیدان ایرانی) در شهر نیشابور که به ثبت ملی هم رسیده بود، خانه موسیقی ایران نسبت به این اقدام غیرفرهنگی اعتراض کرد.

 

خانه موسیقی ضمن ابراز تاسف از این اقدام، اعلام می دارد از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری شهر نیشابور انتظار می رفت در حفظ و صیانت از بنای خانه پدری زنده یاد استاد مشکاتیان که یکی از مفاخر فرهنگ و هنر ایران زمین است، کوشیده و جهت تکریم این استاد برجسته موسیقی این محل را به موزه و مرکز فرهنگی شهر تبدیل می کردند.

 

متاسفانه با سوءتدبیر مدیران این خانه ارزشمند در حالی که به ثبت ملی رسیده بود در میانه چند روز تعطیل رسمی تخریب شد و یکی از مکان های ارزشمند فرهنگی که می توانست به یک قطب فرهنگی، هنری و گردشگری نیشابور مانند مقبره بزرگانی چون خیام، عطار، کمال الملک و ... تبدیل شود، تخریب گردید.

 

خانه موسیقی ایران در پایان ابراز امیدواری می کند متولیان فرهنگی شهر نیشابور در صدد جبران این خسارت به پیکره فرهنگ و هنر کشور برآیند.

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,  خانه مشکاتیان

 

پرویز مشکاتیان (زادهi ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ در نیشابور – درگذشتi ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ در تهران) آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران بود. او به نواختن سه‌تار نیز آشنایی داشت.

 

پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

 

وی هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. 

 

پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت و در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------