فریده سپاه‌منصور: وضعیت معیشت بازیگران تئاتر بد که بود با کرونا بدتر هم شده



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,
بازیگر فیلم «میهمان مامان» گفت: وضعیت دستمزد برای بازیگران تئاتر همواره وضعیتی ناگوار بوده است و این مورد به وجود بیماری کرونا ربطی ندارد، بازیگران تئاتر هیچوقت دستمزد بالایی نداشته اند که حالا به فرض مثال با آمدن بیماری کرونا آن دستمزد به خطر افتاده باشد. 

فریده سپاه منصور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون دستمزد بازیگران تئاتر طی سال‌های گذشته گفت: وضعیت دستمزد بازیگران تئاتر همواره وضعیتی ناگوار بوده است و این مورد به وجود بیماری کرونا ربطی ندارد، بازیگران تئاتر هیچوقت دستمزد بالایی نداشته اند که حالا به فرض مثال با آمدن بیماری کرونا آن دستمزد به خطر افتاده باشد.

 

وی در همین راستا ادامه داد: بازیگران تئاتر بیشتر برای دلشان کار می‌کنند، ماه‌ها سر تمرین می‌روند و بعد از آن یک ماه روی صحنه حاضر می‌شوند و وقتی دستمزدشان را محاسبه می‌کنیم می‌بینیم که کمتر از نصف حقوق یک کارمند است، زیرا هر بازیگر گا‌ها تا پنج ماه درگیر یک اثر تئاتر می‌شود.

 

بازیگر سریال «دردسر‌های عظیم» با اشاره به زمان طولانی تولید یک تئاتر افزود: در آثار تصویری شما مدت زمان مشخصی از روز را جلوی دوربین می‌روید و بابت همان مبلغی قطعی می‌شود، اما در تئاتر همه روزه باید تمرین کرد، حداقل یک ماه روی صحنه رفت و انرژی چندین برابری نسبت به سینما و یا تلویزیون خرج کرد، اما در انتها دستمزد کفاف معاش یک ماه را هم نمی‌دهد.

 

وی با تاکید بر تاثیر کرونا بر موقعیت فعلی تئاتر تاکید کرد: وضع تئاتر پیش از کرونا هم بسیار بد بود، امروز و با شیوع بیماری کرونا این وضع چندین برابر بدتر شده است، بازیگران تئاتر هیچگاه چشم‌داشتی به دستمزد خود ندارند، اما این انفعال و کار نکردن به واسطه بیماری کرونا باعث شده تا هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ روحی تحت فشار قرار گیرند.

 

بازیگر فیلم «میهمان مامان» در همین رابطه اضافه کرد: از سویی دیگر موجودیت تئاتر به مخاطب خود وابسته است، متاسفانه این روز‌ها تئاتر مخاطب هم ندارد، بسیاری از بازیگران سختی و خطر کرونا را به جان می‌خرند و تمرین می‌کنند، اما در نهایت با صحنه خالی روبرو می‌شوند.

 

وی با اشاره به تعطیلی طولانی مدت بسیاری از تماشاخانه‌های تئاتر طی ماه‌های گذشته افزود: تئاتر حداقل چهار ماه تعطیل شد، این تعطیلی باعث شد تا بسیاری از گروه‌ها بیکار شوند، بازیگران پولی نداشته باشند و مجبور شوند به مشاغل دیگر روی آورند، متاسفانه آنچه مشخص است این وضعیت همچنان برای تئاتر ادامه دارد و بعید می‌دانم که تا پایان سال هم برطرف شود.

 

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درباره قرارداد بازیگران در هنر نمایش ادامه داد: واقعیت امر قرارداد‌ها بیشتر از آنکه سندیت داشته باشند، به تعهد اخلاقی افراد بر می‌گردند و اگر نه چندان قابلیت نقد شدن ندارند، اگر یک تهیه کننده دستمزد بازیگر را ندهد آن بازیگر آنقدر مجبور به دوندگی می‌شود که هزینه رفت و آمدش از طلبش بالاتر می‌رود. همه چیز در تئاتر بیشتر شفاهی و براساس توافق اخلاقی صورت می‌گیرد و اگر نه قرارداد چندان قابل پیگیری نیست.

 

وی در همین راستا افزود: تئاتر امروز مشکلات فراوانی دارد که قرارداد بازیگران بخشی از آن است، به واقع اگر می‌خواهیم تئاتر را نجات دهیم باید به دنبال این باشیم که مشکلات این هنر از پایه و اساس حل شود، باید سرمایه گذاری جدی در تئاتر صورت گیرد، در این صورت بسیاری از تهیه کنندگان وارد تئاتر نمی‌شوند و برخی مشکلات مالی هم در پروژه‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

سپاه منصور آینده تئاتر در سال ۹۹ را اینگونه ترسیم و خاطرنشان کرد: واقعیت امیدی به تئاتر سال ۹۹ نیست، همه ما امیدواریم تا دوباره شاهد حضور مردم در سالن‌های نمایش باشیم، تئاتر بدون مخاطب هیچ چیز نیست و به همین دلیل تا پایان بیماری کرونا امیدی هم به بهبود وضع تئاتر نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------