رقابت «قباد» و «فرهاد» در اینترنت!



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,شهاب حسینی و مصطفی زمانی

 

پس از شهاب حسینی، مصطفی زمانی هم قصد دارد برنامه گفت‌وگو محوری را در فضای مجازی اجرا کند

 

پس از شهاب حسینی و مجید صالحی، مصطفی زمانی سومین بازیگری است که در یک سال اخیر تصمیم گرفته است چالش اجرا را با یک برنامه گفت‌وگومحور اینترنتی تجربه کند. هنوز جزئیات زیادی از این برنامه منتشر نشده و فعلا در مرحله طراحی است، اما با توجه به رقیبی مانند شهاب حسینی و برنامه «هم‌رفیق»، کار مصطفی زمانی در این برنامه سخت‌ است. زمانی در سال‌های اخیر، چه مسیری را در سینما و نمایش خانگی تا رسیدن به اجرا طی کرده؟ آیا چالش اجرا همان تجربه متفاوتی است که زمانی به دنبالش بوده است؟

 

کارنامه دهه 90

اگر کارنامه مصطفی زمانی را در دهه 90 بررسی کنید، موفقیت‌های متعددی یا چندین فیلم پرفروشی در آن به چشم نمی‌خورد. او در طول این 9 سال، چندین فیلم بازی کرده است، اما از میان آن‌ها تنها اثر موفق این بازیگر «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر است که در سی‌امین جشنواره فجر، در 14 رشته نامزد دریافت جایزه سیمرغ شد و سه سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس، جلوه‌های ویژه بصری و موسیقی را دریافت کرد. او سه سال بعد با فیلم «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی جایگاه خوبی در گیشه داشت. این فیلم اسفند 92 اکران شد و با فروش دو میلیارد و 400 میلیون تومانی، جزو فیلم‌های پرفروش اکران نوروزی بود. هرچند فیلم «تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی‌پور که سال 94 ساخته شد، مانند «ملکه» یا «خط ویژه» موفقیت جشنواره‌ای و تجاری نداشت، اما این فیلم نیز جزو آثار قابل توجه زمانی در دهه 90 به شمار می‌آید.

 

در انتظار ایفای نقشی متفاوت

مصطفی زمانی جزو بازیگرانی است که حضور فعالی در مدیوم نمایش خانگی داشته است، او با سریال «شهرزاد» اثر حسن فتحی، ورود پرسروصدا و موفقی به نمایش خانگی داشت و اولین تجربه او در این مدیوم، به یکی از محبوب‌ترین آثار این بازیگر تبدیل شد.

 

هرچند که این سریال اثر پربیننده‌ای بود و پس از «یوسف پیامبر(ع)» بار دیگر نام مصطفی زمانی را بر سر زبان‌ها انداخت، اما از یک جایی به بعد نقش «فرهاد» به عنوان یک شخصیت مثبت و عاشق‌پیشه که اوج فرود خاصی نداشت، مصطفی زمانی را راضی نمی‌کرد. او مدتی پیش در برنامه «کافه آپارات» به صراحت به این موضوع اشاره کرد که این نقش نباید در فصل‌های 2 و 3 ادامه  می یافت و کاراکتر مورد علاقه او نبود. این نارضایتی و سرازیر شدن پیشنهاد بازی در آثار عاشقانه، باعث شد که مصطفی زمانی برای ایفای نقش‌های کاملا متفاوت، مشتاق باشد.

 

تیرهایی که به سنگ خورد

شخصیت «جهان» در سریال «نهنگ آبی» همان چیزی بود که مصطفی زمانی انتظارش را می‌کشید، کاراکتری منفی، مرموز و خلافکار با یک گریم کاملا متفاوت. انصراف لیلا حاتمی از سریال، ریتم کند و پیچیدگی‌های بیهوده‌ قصه که به سریال ضربه زده بود، باعث شد این مجموعه مورد توجه قرار نگیرد و در جلب رضایت مخاطبان موفق نباشد. طبیعتا بازی مصطفی زمانی و شخصیت «جهان» هم زیر سایه این مسائل قرار گرفت و همه چیز برخلاف پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاد.

 

سریال «کرگدن» دومین تلاش مصطفی زمانی برای حضور در یک اثر متفاوت و ایفای نقشی چالش‌برانگیز بود. او در این مجموعه نقش جوانی از جنوب شهر را بازی کرد که ناخواسته و برای تامین هزینه عمل خواهرش وارد یک ماجرای خطرناک شد. این شخصیت به اندازه «جهان» منفی نبود، اما کاراکتری جدی، مغرور و غیرقابل پیش‌بینی بود که کشف این شخصیت و شناخت او را برای مخاطب جذاب می‌کرد. این سریال هم با وجود قصه متفاوت و کیفیت خوبی که در مقایسه با بیشتر سریال‌های ملودرام نمایش خانگی داشت، به اندازه‌ای که ظرفیت داشت دیده نشد و نظر مخاطب عام را جلب نکرد. اکنون چشم امید مصطفی زمانی برای کسب یک موفقیت تازه، به این تاک‌شوی اینترنتی است.

 

«نیش» و نوید یک نقش جدید و متفاوت؟

مصطفی زمانی در تازه‌ترین فعالیت سینمایی خود نیز قرار است در اولین فیلم حجت قاسم‌زاده اصل بازی کند. طبق گفته این کارگردان، قصه فیلم «نیش» درباره آدم‌هایی است که حرص و طمع‌شان باعث می‌شود در دام یکدیگر بیفتند و فیلم فضایی معمایی خواهد داشت. با توجه به این اطلاعات، احتمالا مصطفی زمانی در «نیش» نقش یک شخصیت منفی را بازی خواهد کرد. ظاهرا او همچنان برای تغییر تصویر غالبی که از او شکل گرفته، در تلاش است و بازی در «نیش» سومین قدمی است که او برای این تغییر برداشته است.

 

چالش رقابت با شهاب حسینی

کنار هم قرار گرفتن نام مصطفی زمانی و شهاب حسینی، رقابتی را  که بر سر به دست آوردن عشق «شهرزاد» در این سریال با یکدیگر داشتند در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند. اکنون قرار است در آینده‌ای نزدیک، رقابت حرفه‌ای آن‌ها زیر ذره‌بین برود.

 

برنامه «همرفیق» قرار بود زودتر از این‌ها یعنی اوایل مهر منتشر شود و در مرحله ضبط است، اما تاک‌شوی مصطفی زمانی فعلا در مرحله طراحی است، پس این دو برنامه همزمان با یکدیگر پخش خود را آغاز نخواهند کرد، اما بعید نیست که برنامه زمانی، مدتی پس از انتشار «همرفیق» به جمع تاک‌شوهای اینترنتی در سال جدید اضافه شود. بنابراین عملکرد این دو بازیگر با یکدیگر مقایسه خواهد شد و هردو برای جلب توجه جمعیت بیشتری از مخاطبان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. برنامه «همرفیق» قرار است به صورت انحصاری از طریق پلتفرم نماوا منتشر شود، حالا پلتفرم فیلیمو هم وارد رقابت با نماوا شده است و تاک‌شویی با اجرای مصطفی زمانی را تولید خواهد کرد. سابقه شهاب حسینی در اجرا، محبوبیتی که این بازیگر در جایگاه ستاره سینما دارد و مهمانانی که به اعتبار همین شهرت و محبوبیت به «همرفیق» خواهند آمد، شانس این برنامه را برای پیروزی در این رقابت بالا خواهد برد و فیلیمو و مصطفی زمانی وارد رقابت سختی شده‌اند.

 

حضور متفاوت در مقام مجری

با توجه به مسیری که مصطفی زمانی تا به امروز طی کرده است و روحیه‌ای که برای چالش‌های تازه دارد، عجیب نیست که وارد حوزه اجرا شود و فعالیتی متفاوت با بازیگری را تجربه کند. مصطفی زمانی جزو معدود بازیگرانی است که هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارد، پس تریبونی هم برای واکنش آنی به اتفاقات و نوشتن بیانیه یا جوابیه ندارد و گرفتار حواشی نمی‌شود. بنابراین حضور این بازیگر در مقام مجری یک برنامه گفت‌وگومحور می‌تواند برای مخاطبان جالب باشد. البته ناگفته نماند که موفقیت زمانی در اولین تجربه اجرایش قطعا بستگی زیادی به کیفیت اجرای او، ساختار برنامه و مهمانان آن دارد.

 

  مائده کاشیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------