کتاب‌های میلیون دلاری داروین گم شدند!



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کتاب‌های داروین
کتابخانه دانشگاه کمبریج بریتانیا اعلام کرد 2 کتابچه حاوی یادداشت‌های چارلز داروین، دانشمند سرشناس قرن نوزدهم، ۲۰ سال می‌شود که گم شده است.

 به  گزارش فارس به نقل از بی بی سی جهانی، کتابخانه دانشگاه کمبریج بریتانیا می‌گوید 2 کتابچه حاوی یادداشت‌های چارلز داروین، دانشمند سرشناس قرن نوزدهم، ۲۰ سال می‌شود که گم شده است.

 

یکی از آنها حاوی طرح معروف درخت زندگی دانشمند قرن نوزدهم است که به بررسی فرضیه رابطه تکاملی بین گونه ها می پردازد.

 

به دنبال جستجوی گسترده، مسولین موزه اکنون به این نتیجه رسیده اند که این کتاب ها احتمالاً به سرقت رفته اند. آنها در تدارک فراخوانی عمومی برای کمک جهت یافتن آنها هستند.

 

دکتر جسیکا گاردنر، کتابدار دانشگاه کمبریج، گم شدن این یادداشت‌ها را غم‌انگیز خواند و گفت از هیچ تلاشی برای یافتن آن‌ها دریغ نخواهد شد.

 

این دفترها آخرین بار در نوامبر سال ۲۰۰۰ پس از درخواست داخلی برای بیرون بردن آنها از انبار ویژه دست نوشته ها برای عکسبرداری مشاهده شده اند.

 

آنها را به یک استودیوی موقت که در آن زمان در یک ساختمان موقت در محوطه کتابخانه دانشگاه بود منتقل کردند زیرا کار ساخت و ساز در حال انجام بود.

 

دکتر گاردنر می گوید: ما می دانیم که از آنها در ماه نوامبر عکس گرفته شده است. اما نمی دانیم که بین آن زمان تا ماه ژانویه ۲۰۰۱ زمانی که مشخص شد آنها در جای مخصوص به خود در قفسه ها نیستند چه اتفاقی افتاده است. و من می ترسم چیزی در سوابق باقیمانده نباشد که چیز دیگری به ما بگوید.

 

در ابتدا کتابداران تصور می کردند که ممکن است آنها اشتباها در قسمت دیگری قرار داده شده باشند. دکتر گاردنر که در سال ۲۰۱۷ مدیر خدمات کتابخانه شد، اضافه می کند: مسولان قبل از من واقعاً فکر می کردند که این دو کتابچه یادداشت اشتباها در قفسه ای دیگر قرار داده شده اند و آنها را پیدا خواهند کرد. اما طی این سالها جستجوهای شدید و دقیقی صورت گرفت و متاسفانه اثری از آنها نبود.

 

شاید با توجه به وسعت کتابخانه، چندان این قضیه تعجب آور نباشد. وسعت این کتابخانه عظیم به اندازه ای است که شامل بیش از ۲۰۰ کیلومتر قفسه بندی است، تقریباً می توان مسیری از کمبریج تا ساوتهمپتون را قفسه چید. این کتابخانه بیش از ۱۰ میلیون نقشه و دست نوشته و اشیا دیگر را در خود جای داده است.

 

مسئولان می‌گویند پس از جستجوهای گسترده، سرانجام به این نتیجه رسیده‌اند که کتابچه‌های ارزشمند داروین، احتمالاً دزدیده شده اند.

 

کتابخانه دانشگاه کمبریج اکنون قصد دارد برای پیدا کردن این آثار ارزشمند، دست به دامان مردم شود تا اگر نشانی از آن‌ها پیدا کردند، به مسئولان یا پلیس خبر دهند.

 

این یادداشت‌ها به خط خود داروین بوده و به گفته کتابخانه دانشگاه کمبریج، میلیون‌ها پوند ارزش دارند.

 

چارلز رابرت داروین (Charles Robert Darwin) زاده ۱۲ فوریه ۱۸۰۹ انگلستان و درگذشته ۱۹ آوریل ۱۸۸۲، زیست‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی بود که بیش از هر چیز برای یافته‌هایش در زمینه دانش فرگشت (تکامل) شناخته می‌شود. او این نظریه را مطرح کرد که همه گونه‌ها دارای نسبی مشترک هستند. این نظریه امروزه توسط دانشمندان پذیرفته شده ‌است و یکی از مفاهیم بنیادی دانش به شمار می‌آید.

 

داروین نظریه خود مبنی بر اینکه این تبارزایش فرگشت نتیجه فرآیندی به نام انتخاب طبیعی بوده ‌است که در آن، تلاش برای بقا تاثیر مشابه‌ای بر روی اصلاح‌نژاد گزینشی در زادگیری گزینشی دارد را نخستین‌بار در مقاله‌ای مشترک با آلفرد راسل والاس مطرح کرد. از داروین به عنوان یکی از مهم‌ترین انسان‌های تاریخ بشر یاد می‌شود.

 

همچنین کتاب خاستگاه گونه‌های او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های علمی تاریخ شناخته شده است.

 

در سال ۱۸۵۹، یک سال پس از انتشار مقاله‌ای مشترک با والاس، داروین کتاب خاستگاه گونه‌ها را منتشر کرد و شواهد خود مبنی بر فرگشت را در آن شرح داد تا دهه هفتاد قرن ۱۹ میلادی، فرگشت به عنوان یک «حقیقت» در میان قشر تحصیل‌کرده پذیرفته شد. با این وجود، پس از ارائه سنتز مدرن در اوایل قرن بیستم، اجماعی در میان دانشمندان پدید آمد و انتخاب طبیعی به‌عنوان پایه و اساس سازوکار فرگشت پذیرفته شد. این کشف علمی داروین ضمن پیونددادن همه علوم زیستی به یکدیگر، تنوع زیستی را نیز توضیح می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------