از مهران مدیری تا کارگردان «پایتخت» / ستاره‌های شکست‌خورده



مهران مدیری ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

خراسان نوشت: ۶ سریال «گیسو»، «دراکولا»، «مردم معمولی»، «میدان سرخ»، «جزیره» و «قبله عالم» برخلاف انتظار رضایت مخاطبان را جلب نکردند و شکست خوردند.

 

در سال ۱۴۰۰ سریال‌های مختلفی در نمایش خانگی منتشر شد که اغلب پرستاره بودند. شمار کمی از آن‌ها مانند «زخم کاری» و «خاتون» موفق بودند و با استقبال مخاطبان مواجه شدند، تعدادی از سریال‌ها مانند «گیسو»، «مردم معمولی»، «دراکولا»، «میدان سرخ»، «قبله عالم» و «جزیره» نیز برخلاف پیش ‌بینی‌ها، کیفیت رضایت‌بخشی نداشتند و نتیجه‌ای جز ناکامی در کارنامه کارگردان و ستاره‌هایشان باقی نگذاشتند. در ادامه مطلب به سریال‌های ناامیدکننده‌  اما پرستاره‌ در سال ۱۴۰۰ پرداختیم.

 

گیسو

انتشار سریال «گیسو» نیمه اسفند ۹۹ و در آستانه نوروز ۱۴۰۰ آغاز و بیشتر قسمت ‌های آن در سال جدید منتشر شد. این مجموعه فصل دوم سریال پرمخاطب «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی بود که پس از گذشت چهار سال از پخش فصل اول، منتشر شد. مهناز افشار یکی از بازیگران اصلی «عاشقانه» بود که به دلیل مهاجرت، حضورش در فصل دوم سریال منتفی شد اما با وجود این قصه فصل دوم با محوریت کاراکتر او و با حضور یک بازیگر جایگزین یعنی هانیه توسلی ادامه پیدا کرد. پانته‌آ بهرام و بهاره کیان‌افشار نیز دیگر بازیگرانی بودند که در «گیسو» حضور نداشتند. محمدرضا گلزار، هومن سیدی و حسین یاری به عنوان شخصیت‌ های مهم و اصلی سریال در فصل دوم بازی کردند اما به دلیل ضعف‌هایی که سریال داشت، حضور آن‌ها نیز دردی از «گیسو» دوا نکرد و موفقیت فصل قبل تکرار نشد. این مجموعه به دلیل ریتم کند سریال، قصه‌ کم‌ کِشش، اتفاقات عجیب و غیرمنطقی داستان و بازی ضعیف بازیگران با انتقاد مخاطبان مواجه شد. سرانجام «گیسو» در قسمت ۲۲ با پایانی ضعیف و نیمه‌تمام به انتها رسید. پس از انتشار قسمت ماقبل پایانی، هادی در اینستاگرامش نوشت یک قسمت دیگر به پایان اجباری فصل دوم می‌رسیم. او همچنین نوشت اگر فصل سومی در کار باشد، کارگردان نخواهد بود.

 

دراکولا

یکی از امیدهای نمایش خانگی در سال ۱۴۰۰، مجموعه «دراکولا» به کارگردانی مهران مدیری بود. مدیری پس از موفقیت سریال «هیولا» تصمیم گرفت فصل دوم این مجموعه را با نام جدید و با تغییراتی بسازد. به دلیل غیبت فرهاد اصلانی بازیگر اصلی «هیولا» در فصل دوم، قصه فصل جدید با تمرکز بر شخصیت «کامران کامروا» و خانواده او پیش رفت.

 

«دراکولا» شروع خوبی نداشت و از همان ابتدا جای خالی «هوشنگ شرافت» در سریال احساس می‌شد. کیفیت قصه فصل دوم با «هیولا» قابل مقایسه نبود و خاطره خوب آن با فصل دوم تکرار نشد. تغییر بازیگران اصلی سریال ریسک مهمی برای ساخت فصل دوم بود و پیش ‌بینی می‌شد این تغییر تاثیر خودش را بگذارد، اما گروه بازیگران «دراکولا» هم شامل چهره‌های محبوبی مانند مهران مدیری، ویشکا آسایش، سیما تیرانداز، محمد بحرانی، بهنام تشکر و اندیشه فولادوند بود و با این حال این سریال در مقایسه با «هیولا»، مجموعه ضعیفی بود و انتظارات از مهران مدیری برآورده نشد. «دراکولا» در قسمت آخر هم پایان‌ بندی خوب و راضی‌کننده‌ای نداشت. سر و ته اتفاقات قصه به شکل تصنعی و غیرقابل باور به‌ هم آمد و پایان شتاب‌زده آن نظر مثبت مخاطبان را جلب نکرد.

 

مردم معمولی

سریال «مردم معمولی» در سکوت خبری ساخته و در آستانه نوروز خبر انتشار آن اعلام شد. این مجموعه به سبک کمدی‌ های سیت ‌کام ساخته شده بود. سریال لوکیشن ثابتی داشت و هر یکی، دو قسمت به ماجرای یکی از شخصیت ‌های قصه می‌پرداخت. «مردم معمولی» هم در ابتدای راه نشان داد که نمی‌توان خیلی به موفقیت سریال در ادامه امیدوار بود و انتظارات از رامبد جوان و گروهش برآورده نشد. بازیگران «مردم معمولی» حتی چهره‌هایی مانند شبنم مقدمی، آتیلا پسیانی و خود رامبد جوان هم نتوانستند به عنوان بازیگر عملکرد خوبی در سریال داشته باشند. این مجموعه به شدت از سوی مخاطبان مورد انتقاد قرار گرفت، تا جایی که فیلیمو و سازندگان «مردم معمولی» تصمیم گرفتند تغییری در ساختار سریال ایجاد کنند، بنابراین در اقدامی غیرمعمول ۶ قسمت ابتدایی آن از آرشیو فیلیمو حذف و قسمت هفتم به عنوان قسمت اول منتشر شد. با این حال تغییرات جدید هم اتفاق ویژه‌ای را برای این مجموعه رقم نزد. «مردم معمولی» تبدیل به اثر موفقی در نمایش خانگی و کارنامه رامبد جوان نشد، به این ترتیب اولین سریال جوان در نمایش خانگی اثری ناامید کننده بود.

 

قبله عالم

یکی از سریال‌ هایی که درباره ناصرالدین‌ شاه ساخته شد، «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی بود. این مجموعه برخلاف دو سریال پرحاشیه «جیران» و «آهوی من مارال» کمدی بود و کاری به پیشینه تاریخی و مستند اتفاقات نداشت. حامد محمدی در سینما کمدی‌های تجاری ساخته بود که فروش پایینی نداشتند. حامد کمیلی نقش ناصرالدین ‌شاه را بر عهده داشت و هادی کاظمی، شقایق دهقان، سوگل خلیق، سام درخشانی و پژمان بازغی دیگر بازیگران سریال بودند. پرداخت کمدی و تخیلی «قبله عالم» از شخصیت ‌ها و اتفاقات واقعی، خوب از آب درنیامد، به همین دلیل از این سریال استقبال و چندان دیده نشد. ممیزی فراوان «قبله عالم» تیر خلاص به این سریال بود. پس از تاخیر در انتشار قسمت‌هایی از این مجموعه که مورد انتقاد بازیگران آن هم قرار گرفته بود، قسمت‌ چهارم تا هفتم «قبله عالم» به دلیل ممیزی به طرز غیرعادی کوتاه شد، در نهایت انتشار این سریال متوقف و قسمت هفتم به عنوان قسمت پایانی در نظر گرفته شد. زمانی که خبر تولید و پخش «قبله عالم» منتشر شد، پیش ‌بینی نمی‌شد چنین سرنوشتی برای این مجموعه رقم بخورد و پروژه با شکست سنگینی مواجه شود.

 

میدان سرخ

یکی از پرستاره‌ترین سریال‌های نمایش خانگی، مجموعه «میدان سرخ» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان است که اواخر شهریور امسال منتشر شد. حضور ستاره‌هایی مانند مهتاب کرامتی، حمید فرخ ‌نژاد و بهرام افشاری همه را به «میدان سرخ» امیدوار کرده بود و فضای معمایی سریال نیز کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیخت اما در همان قسمت اول امیدها به این مجموعه ناامید شد. قضاوت‌ها در ادامه نیز تغییری نکرد و کیفیت ضعیف سریال همه را غافلگیر کرد. «میدان سرخ» در زمان تولید، شرایط پیچیده‌ای را پشت سر گذاشت.

 

ابراهیم ابراهیمیان، بهرام بهرامیان و کمال تبریزی به عنوان کارگردان قسمت‌هایی از سریال پشت دوربین قرار گرفتند اما نتوانستند این پروژه را نجات دهند. پیچیدگی‌های قصه «میدان سرخ»، اتفاقات مبهم و انگیزه‌های نامعلوم شخصیت‌های سریال باعث شد مخاطب با این مجموعه ارتباط برقرار نکند. حضور ستاره‌ها هم تاثیر مهمی در همراهی مخاطبان نداشت و این سریال با آن چه انتظار می‌رفت فاصله زیادی داشت،پس «میدان سرخ» رضایت تماشاگران را جلب نکرد و مهتاب کرامتی، حمید فرخ‌نژاد و بهرام افشاری پس از تجربه ناکام قبلی‌شان در نمایش خانگی، با این مجموعه نیز شکست تازه‌ای را تجربه کردند. بر خلاف دیگر سریال‌ها، «میدان سرخ» فصل دومی خواهد داشت.

 

جزیره

سریال «جزیره» به کارگردانی سیروس مقدم، کارگردان «پایتخت» نیز مانند دیگر سریال‌هایی که نام بردیم شروع خوبی نداشت و در مقایسه با آن‌ها شروع ضعیف‌تری هم داشت. همان طور که چند روز قبل در همین صفحه نوشتیم، نام سیروس مقدم به عنوان کارگردان و چهره‌های شناخته‌ شده زیادی که به عنوان بازیگر در آن حضور داشتند، باعث می‌شد امیدوار باشیم که «جزیره» بتواند رضایت نسبی گروهی از مخاطبان را جلب کند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه شاهد سریالی ناتمام و بدون پایان بودیم. قصه سریال در قسمت‌های اولیه پرکشش و جذاب پیش نرفت و بازی تصنعی و غیرطبیعی بازیگران اصلی آن یعنی امیر مقاره و شادی مختاری جزو مهم‌ترین نقاط ضعف «جزیره» بود. هر چه قصه این مجموعه جلوتر رفت بیشتر از نتیجه کار مقدم ناامید شدیم و پایان ناگهانی سریال در قسمت ۱۴، بدون این که ماجراها به سرانجام برسند نیز شکست این مجموعه را سنگین ‌تر کرد. گفته شده بود فصل دوم سریال ساخته خواهد شد اما فیلیمو از تولید فصل جدید آن صرف‌ نظر کرده و قرار نیست «جزیره ۲» ساخته شود.

 

خراسان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------