درمان و پیشگیری از اختلالات جسمی و بیماریها با کمک ورزش درمانی



ورزش درمانی در آب, ورزش درمانی چیست, ورزش درمانی در بیماران

ورزش درمانی در واقع همان انجام ورزش برای درمان و پیشگری است

 

ورزش درمانی چیست، موارد کاربرد و روش انجام آن  

ورزش درمانی به معنی استفاده از تمرین ها و فعالیت های بدنی برای پیشگیری، درمان و بهبود بیماری ها و یا اختلالات جسمی است. در این مقاله با کاربرد ورزش برای درمان و توان بخشی برخی از بیماری ها و اختلالات جسمانی آشنا می شوید.

ورزش درمانی چیست؟

تمرین درمانی و یا ورزش درمانی شامل تمریناتی است که به منظور درمان نواحی آسیب دیده بدن انجام می گیرد. بر اساس تجربیات، این روش برای درمان و مدیریت وضعیت های اسکلتی و عضلانی بسیار موثر بوده است.

 

همچنین این حرکات می تواند از بروز برخی از بیماری ها نیز جلوگیری کند. با استفاده از ورزش درمانی می توان تورم واریس را نیز از بین برد و یا کاهش داد.

تمرین ها معمولا شامل ورزش های فیزیوتراپی است و هر تمرینی مربوط به یک بخش خاص آسیب دیده است و بر روی آن بخش تمرکز دارد.

 

مزایای ورزش های درمانی

این ورزش ها یک روش غیر تهاجمی برای کاهش درد و التهاب و آسیب هاست. این حرکات را می توان به خوبی یاد گرفت و در خانه انجام داد.

ورزش درمانی دارای مزایای زیادی است که چند مورد در زیر عنوان شده است:

• بهبود عملکرد مفاصل و افزایش دامنه حرکتی آنها

• کاهش درد و تورم و التهاب ماهیچه ها و بافت ها

• افزایش گردش خون در بافت های آسیب دیده و افزایش متابولیسم و بهبودی عضلات و بافت ها

• افزایش تعادل بدن

• انعطاف پذیر شدن عضلات و بافت ها

• درمان برخی از بیماری ها مانند آرتروز ، خار پاشنه و ...

• فزایش تراکم استخوان ها در بدن

• بهبود حالات روحی

• کاهش استرس و خستگی در بدن

• درمان آسیب های ستون فقرات و کمر و گردن

 

انواع تمرین های ورزش درمانی

ورزش درمانی شامل چند نوع تمرین مختلف است که هر کدام بر روی قسمت خاصی از بدن تمرکز دارد. برخی روش های تمرین درمانی شامل تمرین های کششی، تقویتی، تمرکزی و کاربردی می باشد.

 

تمرین های کششی

تمرینات کششی برای بهبود انعطاف پذیری عضلات بدن صورت می گیرد. برای تاثیر بهتر این ورزش باید تمام عضلات مرتبط با بخش آسیب دیده هماهنگ باشند و باید همان قسمت ها تحت فشار قرار گیرند. در این حرکات باید تنفس مناسبی داشته باشید. 

با استفاده از دم و بازدم اصولی باید به عضله آسیب دیده کمک کنید. تعداد دفعات این تمرین ها کم و مدت زمان آنها باید طولانی باشد.

 

تمرین های تقویتی

با استفاده از این تمرینات می توان عضلات را تقویت کرده و استقامت آنها با بهبود بخشید. این ورزش ها روی دو نوع عضله حرکتی و استوار انجام می شود.

عضلات استوار کننده شامل عضلات سرشانه، دوسر بازو و دو سر ران هستند و شاکله اصلی بدن را تشکیل می دهند و کوتاه تر هستند.

عضلات حرکتی در بدن حرکات بزرگ را انجام می دهند و در سطح بدن هستند و طول آنها بیشتر است. این عضلات به علت حرکت زیاد زود خسته می شوند.

 

تمرین های تمرکزی

هدف از این تمرینات کمک به بیمار به استفاده هماهنگ از عضلات است. از مزایای این تمرینات تعادل، هماهنگی دست ها و انگشتان و ... است. از جمله تمرینات تمرکزی کشیدن یک شکل خاص با پاها، دست ها و هر عضو آسیب دیده است.

 

تمرینات کاربردی

این تمرینات شامل حرکاتی ساده است که به منظور سهولت انجام کار های روزانه به بیمار توصیه می شود.

 

ورزش درمانی برای زانو درد

هم استفاده زیاد و هم استفاده کم از زانوها باعث آسیب رساندن به آنها می شود و باید از آنها در حد تعادل استفاده کرد. 

برای تقویت زانوها باید عضلات پا تقویت شوند. با استفاده از برخی از حرکات می توان آنها را تقویت کرد و باعث تقویت مفاصل زانو شد. این کار باعث کاهش درد در این ناحیه می شود.

 

آرتروز زانو باعث دشواری حرکت زانو می شود از این رو انجام تمریناتی که باعث انعطاف پذیری آن شود مفید است و باعث افزایش دامنه حرکتی و ترمیم عملکرد مفصل زانو می شود.

 

انجام ورزش های تقویتی وانعطاف پذیری هر دو برای زانو مفید هستند و باعث سفت شدن زانو می شوند. در ادامه دو نوع ورزش برای تقویت این قسمت ذکر می شود.

 

بلند کردن پا

 

انواع تمرین های ورزش درمانی, ورزش درمانی, ورزش درمانی دیسک کمر

از ورزش درمانی می توانید برای درمان و تسکین زانو درد استفاده کنید

 

بر روی پشت دراز بکشید. یک زانو را خم کرده و پای خود را صاف بر روی زمین بگذارید. پای دیگر را مستقیم نگه دارید و آن را تا ارتفاع زانوی مخالف بالا ببرید. این تمرین را برای سه ست و هر ست 10 تا 15 بار تکرار کنید.

 

اسکات زانو

پشت به دیوار بایستید. پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید. زانو ها را به آرامی خم کرده و پشت خود را به دیوار بچسبانید. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و سعی کنید خم نشوید. اگر در زانو احساس فشار یا ناراحتی کردید موقعیت خود را تغییر دهید. تمرین را تکرار کنید و سعی کنید در هر بار موقعیت نشستن چند ثانیه بیشتر باشد.

 

ورزش درمانی برای کمر درد

برای تمرین هایی که برای درمان کمر درد طراحی شده اند باید خیلی با دقت آنها را انجام دهید زیرا هر گونه اشتباه جزئی باعث افزایش کمر درد می شود. قبل از انجام هر گونه تمرین برای کمر درد ابتدا با فیزیوتراپیست مشورت کنید تا با توجه به شدت و علت درد تمرین مناسب به شما توصیه شود. در ادامه دو نوع ورزش برای کمر درد ذکر می شود.

 

انقباض جزئی

این حرکت باعث تقویت عضلات کمر و معده می شود. برای انجام آن باید روی زمین دراز بکشید و زانو ها را خم کنید و پاها را روی زمین صاف کنید. بازو ها را روی سینه خود بکشید و یا دست ها را در پشت گردن قرار دهید.

 

عضلات معده را سفت کنید و شانه ها را از کف زمین بلند کنید. سعی کنید از آرنج خود کمک نگیرید و برای بیرون کشیدن گردن از زمین ، از بازو ها استفاده نکنید. به مدت یک ثانیه نگه دارید و به آرامی پایین بروید. 

این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید. فرم مناسب خود را حفظ کنید تا به کمر تان فشار وارد نشود. در طول تمرین پاها و استخوان ران و کمر باید در تماس با تشک باشد.

 

دراز نشست

 

ورزش درمانی آرتروز گردن, فواید ورزش درمانی در درمان کمردرد, اهمیت ورزش درمانی

دراز و نشست از جمله ورزش های درمانی است که برای کمردرد به کار می رود

 

دراز و نشست می تواند فشار زیادی به دیسک ها در ستون فقرات وارد کند. اگر چه ممکن است فکر کنید که دراز و نشست باعث تقویت شکم می شود اما بیشتر افراد برای این حرکت از عضلات باسن برای بلند شدن استفاده می کنند.

 

تمرین شیب لگن برای درمان سیاتیک

 

ورزش درمانی چیست, ورزش درمانی در بیماران, ورزش درمانی برای زانو درد

اگر سیاتیک دارید نیز ورزش درمانی می تواند تاثیر زیادی در تسکین درد داشته باشد

 

سیاتیک دارای علائمی مانند درد پا، بی حسی یا سوزن سوزن شدن به علت سوزش یا صدمه به ریشه های عصب سیاتیک در ستون فقرات کمری می باشد. برای درمان این اختلال ورزش های خاصی وجود دارد که با توجه به علت اصلی آن، فیزیوتراپیست ورزش مناسب را برای شما توصیه می کند تا با انجام آن درد را کاهش دهید.

 

این حرکت باعث تقویت عضلات شکم می شود و پایه تمرینات سیاتیکی است و باید آن را به طور صحیح انجام دهید. 

روی پشت دراز بکشید و زانو ها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید. شکم را به سمت ستون فقرات خود بکشید. با  این کار پشت شما خود به خود به سمت کف صاف می شود و لگن شما به طرف قفسه سینه بالا می رود. به مدت 20 ثانیه در این حالت بمانید و سپس استراحت کنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------