رشته ورزشی پادل



آشنایی با رشته ورزشی پادل

در بين همه ي رشته هاي جديد كه تلاش دارند به ابراز وجود بپردازند و تقريبا در اين راه ناكام مانده اند، شايد «پادل»از شرايطي متفاوت برخوردار و گام هاي محكم تري برداشته است.

 

اين رشته نو در بين ورزش دوستان ناآشناست، اما سالهاست در آن سوي مرزها به خصوص اروپا ،آمريكا،استراليا ، كانادا ، چين و بعضي ديگر از كشورهاي آسيايي علاقمندان زيادي پيدا كرده و آرام آرام از لحاظ تبليغي و جذب طرفدار به سطح قابل قبولي رسيده است. پادل را ورزش قرن بيست و يكم ناميده اند اما به نظر مي رسد همچنان نيازمند زمان است تا اين رشته همه گير شود.

 پادل,رشته ورزشی پادل,قوانین رشته ورزشی پادل

پادل ورزشي جذاب، شادي آور بسيار پر تحرك است كه با تمركز لازم مي توان آن را در همه ي سنين بازي كرد. اين رشته عصاره يي از چند ورزش راکتی مثل اسکواش،تنيس وبدمينتون است و جذابيت هاي خاص خود را دارد. ابداع پادل به سال 1968 ميلادي (1347 شمسي )باز مي گردد. اما شكل كنوني آن در سال هاي اخير پي ريزي شده است. زماني كه «آلفونسو دئو نلوئه»ي اسپانيايي براي ديدن دوستش «انريكو كور كوئه را» به مكزيك سفر كرده بود براي پايه ريز ي اين رشته با وي به مشورت پرداخت و در بازگشت به اسپانيا براي نخستين بار زمين بازي پادل را در «مارابلا» بنا كرد.

 

قوانين اين رشته و نوع بازي آن به تدريج مدون و به سرعت علاقمندان بسياري جذب آن شدند.از آرژانتين و اسپانيا به كشورهايي كه بيشترين توجه را به ورزش قرن بيست و يكم نشان داده اند، ياد  مي كنند  چرا كه ميليون ها نفر در اين كشورها مشغول بازي پادل هستند و حدود 10 هزار زمين نيز براي اين زمين احداث شده است. پادل داراي اتحاديه ي بين المللي است.

 

ورود ورزش پادل به ايران
جرقه ي ورود پادل به چرخه ي ورزش ايران از سال 1384 زده شد و درسال 1389 نخستين زمين پادل درمجموعه انقلاب تهران به مرحله بهره برداري رسيد.
 فرهاد جامع كه علاقه زيادي به راه اندازي اين رشته در كشورمان دارد، در اين مدت تلاش هاي فراواني به خرج داده است. وي در اين باره مي گويد: مقامات وزارت ورزش و جوانان با نگاهي ويژه اين ورزش را مورد تاييد قرار داه و فدراسيون  اسكواش نيز حركت نويني را براي اشاعه ي اين ورزش آغاز كرده است. فرهاد جامع، بنيان گذار اين ورزش مسئوليت كميته ي پادل را در فدراسيون اسكواش بر عهده داشته و با فدراسيون پادل اسپانيا و فدراسيون جهاني پادل در اسپانيا جهت به رسميت شناختن ايران به عنوان مقر تشكيل كنفدراسيون آسيايي اين رشته را پي گيري مي كند.

 

پادل,رشته ورزشی پادل,قوانین رشته ورزشی پادل

ويژگي های ورزش پادل
پادل را زميني مستطيل شكل به ابعاد 10×20 بازي مي كنند. زمين اين رشته ورزشي تلفيقي از اسكواش و تنيس است كه با 4 نفر به صورت 2 به 2  اين رشته ورزشي اجرا مي شود.
راكت پادل از شكل خاصي برخوردار است. راكت هايي كه زه ندارند و به جاي آن كربن در آن ها به كار رفته است. طول اين راكت ها 5/45 سانتي متر در 26 سانتي متر و 38 ميليمتر هم ضخامت دارد. البته سطح مركزي راكت داراي سوراخ هايي است كه هر كدام  بين 9 تا 13 ميلي متر است. راكت پادل داراي يك بند بوده كه براي حفظ ايمني به مچ دست ورزشكار گره مي خورد. تور ده متري كه 88 سانتي متر ارتفاع دارد ، در وسط عرض زمين نصب مي شود.توپ پادل گويي لاستيكي شبيه به توپ تنيس و زرد رنگ است.به طور معممول اين توپ  بين 56 تا 4/59 گرم وزن دارد.

 

 نحوه ي انجام اين بازي بي شباهت به تنيس نيست. زماني كه حداكثر ست ها به عدد فرد برسد، 90 ثانيه استراحت براي ورزشكاران در نظر گرفته مي شود. نكته ي جالب اين است كه در پادل هم مثل اسكواش از ديوار براي ضربه استفاده مي شود و خط اوت وجود ندارد. در واقع توپ پس از يك بار برخورد به ديواره توسط بازيكن زده مي شود. جنس زمين بازي از چمن مصنوعي يا سيماني به رنگ هاي زرد ، آبي و سبز است. مسابقه در پنج يا شش دور با تاي برك(شكست وضع تساوي) انجام مي گيرد.

منبع : squashiran.ir

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------