رشته ورزشی باسبال و نحوه بازی آن



رشته ورزشی باسبال‎

 

باسبال ( به انگلیسی : Bossaball ) اسم یک رشته ورزشی میباشد که بوسیله اسپانیا و بلژیک در سال ۲۰۰۴ اختراع شده و مخلوطی از تعدادی رشته والیبال ، فوتبال و ژیمناستیک است . زمین بازی در‌این ورزش بر روی ترامپولین در سایز بزرگ میباشد .

هر گروه دربرگیرنده ۳ تا ۵ بازیکن میباشد که در دوطرف زمین بوسیله تور جدا شده قرار گرفته میشوند . بازیکن شروع‌کننده در نقطه میانه زمین قرار میگیرد و توپ را درسمت مجموعه مقابل پرتاب می کند . گروه مقابل می بایست توپ را در کمتر از ۸ ضربه برگرداند . چنانچه توپ در زمین رقیب قرار گرفت یک امتیاز به تیم مهاجم داده میشود تا در نهایت تیمی که در سه ست زودتر به امتیاز ۲۵ رسد پیروز بازی خواهد بود . 

  

کشورهایی که‌این ورزش را دارا هستند 

این ورزش در کشورهای برزیل ، آرژانتین ، مکزیک ، ترکیه ، هلند ، اسپانیا پرتغال ، آلمان ، فرانسه ، سوئیس ، پرتغال ، یونان ، اسلوانی ، مجارستان ، جمهوری چک ، رومانی ، اسرائیل ، مصر ، عربستان سعودی ، قطر ، کویت سنگاپور ، شیلی ، اکوادور ، ونزوئلا ، پاراگوئه و اتریش معرفی و ارائه شده است . 

 

نحوه بازی باسبال‎

 

شیوه بازی ورزش باسبال  

فقط عاملی که برای کمپانی در‌این ورزش موجود هست این است که از انسجام این ورزش واقعاً لذت می‌برید . حقیقت امر این است که کاملاً مشابه به والیبال است . به استثنای ترامپولینهای که بازی را مشابه به بسکتبال و حرکات ترامپولین می نمایند ، این ورزش کاملاً مشابه به والیبال است . 

 

زمین این بازی ، چشم انداز ای از پیکرهای در حال جهش است که با حالتی پرهیجان با انجام حرکات آکروبات به بالا و پایین می‌پرند ; یک بازی آکنده‌از جست و خیز که بازیکنان آن همراه با یک موسیقی ریتم پر‌از افت و خیز بر روی ترامپولین و صفحه های بازی بالا و پائین میپرند . 

  

این ورزش مشابه به والیبال است ولی مقررات فوتبال ، ژیمناستیک و کاپوریا نیز در آن دخالت دارند . در هر طرف زمین بازی یک ترامبولین و چند مانع وجود دارد که با به کار گیری از آنان بازیکنان میتوانند برای ضربه زدن به توپ به میزان کافی بپرند . 

 

در‌این بازی ، هر مجموعه متشکل از سه تا پنج بازیکن هست . بازیکن مهاجم بر روی ترامبولین قرار میگیرد و دیگر بازیکنان نیز بر روی مانع ها بازی در نزدیکی وی قرار میگیرند . بازیکن تیمی که سرویس می‌زند ، توپ را به هوا پرتاب می کند و تلاش می کند به آن ضربه ای وارد کند تا از روی تور زمین بازی عبور کند و به داخل زمین تیم رقیب اصابت کند . تیم رقیب برای برگرداندن توپ به زمین مجموعه مهاجم صرفا میتواند تا هشت تماس با توپ داشته باشد . این تماسها می‌تواند با هر نقطه از بدها انسجام شود ( حداکثر تعداد برخورد با پا یا این که رمز 2 برخورد ، حداکثر برخورد با دستها یک برخورد ) . 

 

ورزش باسبال‎

 

در طول یک مسابقه توپ دائماً در حال چرخش است چون هرکدام از بازیکنان مهاجم دائماً برای ضربه زدن به توپ در حال جهش بر روی ترامبولین می باشند . حمله وقتی آغاز می شود که یکی‌از بازیکنان مدافع توپ را به سوی مسیری نشانه رود که مهاجم بتواند به آن ضربه بزند و توپ را از روی تور زمین در سمت دیگر بازگرداند . تیمی مهاجم تیمی است که توپ را در اختیار دارد و تلاش می نماید که حمله را آغاز نماید .

 

تیم مدافع تلاش می نماید که جلوی ضربه مهاجم را بگیرد ، بازیکنان کنار تور زمین بالا میبرند و به بالاترین نقطه ای که میتوانند می رسند تا مانع از زدن ضربه به وسیله بازیکن مهاجم شوند . در‌صورتی‌که توپ از بالا یا کنار وارد زمین شود بازیکنان مدافع برای دفع توپ با به کارگیری از ضربه ساعد و یا ضربه پا ، دفاع می نمایند . بعداز یک دفع موفقیت آمیز تیم برای حمله آماده می شود . بازی به همین ترتیب ادامه مییابد تا این که توپ به داخل محدوده امتیاز اصابت نماید . 

  

زمانی که توپ به سطح میدان اصابت می نماید ( کف ترامبولین یا موانع بادی ) و از تمام مدافعان عبور می نماید ، مجموعه مقابل تور صاحب یک امتیاز می شود تیم مهاجم ) اصابت ضربه به ترامبولین سه امتیاز دارد . اصابت ضربه به موانع بادی یک امتیاز دارد به استثنای حالتی که توپ با دیواره باسبال برخورد نماید ( حلقه بادی دور ترامبولین ) . وقتی که توپ با دیواره باسبال برخورد نماید ، بازی ادامه می‌یابد . 

  

تیمی که امتیاز میگیرد ، سرویس میزند . چنانچه تیمی که امتیاز گرفته ، به نقطه قبلی سرویس بزند ، همان بازیکن قبل می بایست این کار را انجام دهد . چنانچه به نقطه قبلی سرویس نزند ، بازیکنان تیم در جهت حرکت عقربه های ساعت  جای خویش را تغییر میدهند . هر تیمی که درست اول 25 امتیاز را کسب کند بازی را ادامه می دهد و تیمی که دو امتیاز جلوتر با شما در یک بازی سه ست انجام می شود.

  

منبع: ایسنا/ ویکی پدیا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------