درمان و پیشگیری از تنبلی تخمدان با ورزش



درمان تنبلی تخمدان با ورزش,درمان تنبلی تخمدان,تنبلی تخمدان

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد تخمدان

 

تنبلی تخمدان یک بیماری شایع در بین زنان است و تقریبا از هر 20 خانم یكی مبتلا به تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی كیستیک است. از زنان به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، ولی خودشان نمی‌دانند. تحقیقی نشان داد تقریبا ۷۰ درصد زنان مبتلا به تنبلی تخمدان از آن بی‌خبرند. در ادامه با این بخش از بیتوته همراه باشید تا با ورزش‌های مناسب برای پیشگیری و درمان تنبلی تخمدان آشنا شوید.

تنبلی تخمدان

تخمدان‌ها تخم‌هایی را آزاد می‌کنند که اسپرم‌های مردان آنها را بارور می‌کنند. آزادشدن یک تخم در هر ماه تخمک‌گذاری نامیده می‌شود. تنبلی تخمدان مشکلی هورمونی است که زنان بین سنین ۱۵ تا ۴۴ ساله به آن مبتلا می‌شوند. PCOS روی تخمدان‌های زنان تأثیر می‌گذارد. تخمدان‌ها اندام‌های تولید مثلی هستند که استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند. این دو هورمون چرخه‌های قاعدگی را تنظیم می‌کنند. تخمدان‌ها همچنین مقدار کمی هورمون مردانه به‌نام اندروژن تولید می‌کنند.

 

برای بارداری، شما باید تخمک‌گذاری کنید. زنانی که نمی‌توانند به‌طور منظم تخمک‌گذاری کنند، تخمک‌های زیادی برای باروری تولید نمی‌کنند. پلی کیستیک یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است. نشانه های تنبلی تخمدان عبارت است از: بی نظمی قاعدگی، كاهش باروری، افزایش سقط، چاقی، خونریزی شدید قاعدگی، فاصله دو قاعدگی بیشتر از 35 روز، قطع قاعدگی، جوش صورت، دیابت، پر مویی در کل بدن، كاهش مو در گیجگاه و... . از جمله پیامدهای روانی این سندرم نیز میتوان به اضطراب و افسردگی اشاره نمود.

 

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

امروزه مطالعات متعدد تاثیر درمان های غیر دارویی را از طریق تغییر یا اصالح سبک زندگی بر پیشرفت عملکرد تولید مثلی و کاهش عوامل خطرزای قلبی متابولیکی نشان داده اند. بنابراین فعالیت بدنی به عنوان یک اولویت برای زنان دارای PCOS از سوی متخصصان زنان توصیه میشود.

 

پژوهشگران در رابطه با تنبلی تخمدان انجام دادند. این محققین به خانمهایی كه به یكی از مراكز درمانی مراجعه می كردند و دچار تنبلی تخمدان بودند آموزش ورزش های مقاومتی با وزنه دادند. سپس از آنها درخواست شد 3 بار در هفته تمرینات مقاومتی با وزنه انجام دهند و قبل از هر جلسه تمرین به مدت 15 دقیقه بدن خود را با ورزش های مناسب و كششی گرم كنند.

 

سپس حركات مقاومتی با وزنه های آزاد اجرا می شد. حركات شامل پرس پا، پشت پا، جلو پا، پرس سینه، جلو بازو و كشش دو طرفه به پایین، در برگیرنده عضلات بزرگ بالا و پایین تنه بود. محققین همچنین به كسانی كه دچار تنبلی تخمدان بودند روزانه 2 كپسول كربنات كلسیم تجویز كردند.

 

بعد از دو ماه ازمایش خون نشان داد چربی خون و قند خون كسانی كه تمرینات ورزشی را انجام داده اند و كپسول كلسیم خورده اند كاهش یافته و همچنین ذخیره تخمدانی آنها نیز افزایش یافته است. این تحقیق نشان می دهد یكی از راههای درمان تنبلی تخمدان ورزش كردن مرتب و مصرف كلسیم كافی می باشد. تحقيقات نشان داده اند كه كيفيت زندگي زنان مبتال به اين سندرم در مقايسه با افراد سالم و حتي درمقايسه با مبتلايان به ديگر بيماريهاي زنان، پايين تر بوده است.

 

پژوهشگران بر اين باورند كه ورزش منظم و نه چندان سنگين براي اين گروه جدا از درمانهاي کلينيکی، يک روش سالم و طبيعي ميباشد. علاوه بر اين، تمرينات ورزشي احساس رضايت و خشنودي بيشتري را نسبت به رژيمهاي دارويي و درماني در افراد ايجاد ميکند. تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی منظم نه تنها ترکیب بدن را در وضعیت مطلوبی قرار میدهد، بلکه کمک میکند تا افراد به مدت طوالنی تری شاد و تندرست باشند.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش,تنظیم هورمون های زنانه,تقویت تخمدان

ورزش های موثر در بهبود تنبلی تخمدان

 

ورزش پیالتس و بهبود عملکرد تخمدان

یکی از روش هاي حرکت درمانی که اخیرا مورد توجه متخصصان علوم ورزشی قرار گرفته و به طور چشم گیر رو به فراگیر شدن است، ورزش پیالتس میباشد. اين ورزش مجموعه اي از تمرينات تخصصي و تركيبي از هر دو عنصر جسم و ذهن است. در اين روش تمريني تمركز بر روي مركز بدن، شامل ناحيه شكم، لگن و ستون فقرات است. هدف اصلي اين نوع تمرينات افزايش قدرت، انعطاف، استقامت، تعادل و وضعيت بدني است. در واقع ورزش پيالتس يك روش مناسب براي تمرين آگاهي ذهن - بدن و كنترل حركات وضعيتي است. در محدود مطالعاتی، اثرات تمرینات پیالتس بر وضعیت متابولیکی و هورمونی چندین بیماري مورد بررسی قرار گرفته است.

 

تمرینات پیالتس یک روش کم هزینه، سالم، ایمن و بدون اثرات جانبی است و یادگیري آن آسان میباشد. نتایج نشان میدهد یک دوره تمرین پیالتس، موجب ارتقاء معنی دار کیفیت زندگی (اختالالت قاعدگی، وزن، مشکالت ناباروری و حیطه عاطفی- هیجانی) می‌شود. همچنین برخی شاخص هاي متابولیکی از جمله وزن بدن، شاخص توده بدنی، درصد چربی نیز پس از انجام تمرینات پیالتس کاهش یافت. تحقیقات انجام یافته در ایران در مورد تاثیر تمرینات پیالتس و دیگر فعالیت های ورزشی بر سندرم تخمدان پلی کیستیک همسو بود. 

 

حرکات یوگا موثر در درمان تنبلی تخمدان

یوگا به عنوان یکی از روشهای فوق العاده در بهبود عملکرد جسمی و ذهنی شناخته شده است. در سالهای اخیر یک تغییر در جامعه یوگا اتفاق افتاده و آن اینکه زنان برای افزایش شانس بارداری از حرکات یوگا استفاده نمودند و از اینجا ایده ی "یوگای بارداری” متولد شد. تمرینات یوگا بارداری حرکاتی است که برای ایجاد گردش خون بهتر در دستگاه تولید مثل استفاده می شوند و طراحی شده اند تا با استرس های موجود در زمان تلاش برای بارداری مقابله کنند. یوگا بارداری با ایجاد تعادل میان ورزش ذهنی و بدنی تصور مثبت و مناسبی از موفقیت در بارداری طبیعی در وجود زنان فراهم می کند. از جمله این حرکات می‌توان به حرکت کبرا، حرکت نیلوفر آبی، حرکت پاهای بالای دیوار، حرکت پل و حرکت کفشدوزک اشاره داشت.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش,درمان تنبلی تخمدان,تنبلی تخمدان

ورزش های هوازی باعث تنظیم هورمون های جنسی می‌شود

 

تاثیر ورزش‌های هوازی در بهبود تنبلی تخمدان

در بررسی اثرات ورزش‌های هوازی روی تنبلی تخمدان مشخص شد که ورزش های هوازی جدا از تغییر در چربی‌های بدن باعث تغییر در هورمون های جنسی نیز میشود.

 

تنبلی تخمدان با چربی که دور تخمدان را می گیرد ارتباط مستقیم دارد. با وجود این چربی ها تخمدان درست کار نمی کند و تنبل می شود. از جمله ورزش های هوازی می توان به دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و... اشاره کرد.

 

اینکه ورزش کنید و یک مقدار از چربی های بدنتان را کاهش بدهید، در رفع تنبلی که تخمدانتان به آن گرفتار است بسیار موثر است. کسانی که ژن تنبلی تخمدان دارند با کمی اضافه وزن هم تنبلی تخمدان شان بروز می کند، با از بین بردن چربی ها در اکثر مواقع مشکل حل خواهد شد. 

 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------