آشنایی با ورزش گلف



گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

بازی گلف

 

معرفی ورزش گلف

ورزش گلف یک ورزش خانوادگی به حساب می آید و همه افراد خانواده می توانند بدون هیچگونه محدودیتی بازی گلف انجام دهند چون پوشش لباس ورزشکاران این رشته به صورت کاملاً مطلوبی می باشد . در ادامه با این ورزش آشنا شوید.

ورزش  گلف چیست؟

گلف از جمله ورزش‌ها و بازی‌های فضای آزاد است که در آن بازیکنان به صورت فردی یا تیمی به‌وسیله چوب‌های مخصوص توپ کوچکی را درون سوراخی در زمین می‌اندازند. به طور کلی گلف پرتاب یک توپ از نقطه شروع بازی به درون یک سوراخ است که به وسیله یک یا چند ضربه پیاپی و بر اساس قوانین مشخصی صورت گرفته باشد.

 

گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

ورزش گلف

 

تاریخچه ورزش گلف

در خصوص ورزش گلف می توان گفت که شروع اولیه بازی گلف از کشور اسکاتلند بوده است. اسکاتلندیها از زمانهای خیلی قدیم به این ورزش علاقه زیادی داشتند و برای انجام بازی های آن باشگاه هم داشتند که همه بازیکنان عضو آن بودند. گلف از همان زمان (قرن 15 میلادی) هم به شکل امروزی بازی می شد، توپ کوچک و سفید گلف را با چوب مخصوص روی زمین هل می دادند تا در سوراخی که در زمین چمن مشخص شده بود بیفتد.

 

گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

ورزش گلف ابداع کدام کشور است

 

آغاز ورزش گلف در کشور اسکاتلند

در حقیقت نخستین علامت های این ورزش در زمان شاه جیمز دوم (اسکاتلند) دیده شد ، کسی که در سال 1457 انجام دو ورزش فوتبال و گلف را ممنوع اعلام کرده بود. جیمز اعتقاد داشت که با انجام این بازیها تیرکمانداران ارتش اسکاتلند از آمادگی رزمی دور می شوند.

 

در سالهای 1471 و 1491 به ترتیب شاه جیمز سوم و چهارم هم قانون تحریم را تمدید کردند. ولی گلف این بازی جالب به صورتهای گوناگون در اسکاتلند و کشورهای اطرافش ادامه یافت ، تا وقتیکه در سال 1744 اولین قوانین رسمی این رشته در ادینبورگ (Edinburgh) نوشته شد و بعد از آن هر گلف باز آماتوری هم میتوانست با تکیه بر آن قوانین به انجام ورزش مورد علاقه اش بپردازد.

 

نخستین باشگاه گلف جهان در سال 1754 در سنت اندروز اسکاتلند تاسیس و در ایران هم گلف از سال 1924 بازی شد.

 

در حالیکه خیلی از اسکاتلندیها مدعی این موضوع هستند که بازی گلف از کشور آنها به سراسر اروپا پخش شده شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اولین بار بازی توپ و چمن در فرانسه، آلمان و کشورهای لوکزامبورگ، هلندو بلژیک بازی میشده!

 

در آلمان در قرن 14 اغلب این ورزش بیشتر روی یخ انجام می شد و شبیه همان گلف روی چمن با ضربه چوب مخصوص به توپ از نقطه A به نقطه B هدایت می شد.

 

آلمانها و اسکاتلندیها هر دو در رواج این ورزش شریک بودند و در واقع کلمه گلف از تلفیق دو کلمه اسکاتلندی و آلمانی به وجود آمده که البته به دلیل علاقه زیادی که اسکاتلندی به انجام این بازی داشتند این باور در طول سالها میان مردم گسترش یافت که اسکاتلندی ها مخترع این بازی بوده اند. البته اسکاتلندی ها به جای یخ در زمینهای چمن کاری شده بازی میکردند.

 

گلف از زبان گویش محلی و قدیمی گرفته شده. البته قسمتی از ریشه شناسی کلمه گلف از کلمات قدیمی اسکاتلندی Golve و Goff گرفته شده که در حقیقت مشتقی از کلمه آلمانی قرون وسطایی Kolf بوده است. این اصطلاح kolf به معنای باشگاه (Club) است. در قرن 16 کلمه گلف برای این بازی به طور بین المللی تصویب شد.

 

گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

قوانین بازی گلف

 

زمین گلف

زمین گلف حدود 30 تا 40 هزار متر مربع وسعت دارد. برای بازی گلف کفش مخصوص میخ‌داری احتیاج است تا به موقع ضربه زدن پای بازیکن نچرخد. لباس گلف هم برای راحتی حرکت بدن و از جنس مخصوص درست شده است. 

 

زمین استاندارد گلف داری 18 سوراخ است. فاصله سوراخ ها از نقطه شروع و از یکدیگر فرق دارد و معمولاً بین 100 تا 600 یارد قابل تغییر هستند که در این فواصل موانع گوناگونی از قبیل موانع آبی و شنزار و چمنزارهای بلند و پرپشت طراحی و گنجانده شده است.  

 

تقسیم بندی گلف

گلف به سه دسته تقسیم می شود:

۱- «بک سوئینگ» یا عقب بردن کلاپ

۲- «بک سوئینگ» یا بالابردن کلاپ

۳- «دان سوئینگ» پائین آوردن کلاپ

و اتمام ضربات فلات روپ گفته می شود.

 

تجهيزات مورد نیاز گلف 

در همه دنيا 14 کلاپ (چوب گلف) وجود دارد، که هر کدام از اين کلاپ ها بردي دارد و اين کلاپ ها در کيفي که در اصطلاح «بک گلف» گفته مي شود وجود دارد و تعدادي توپ که در داخل کيف جاي دارد. 

 

گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

شروع ورزش گلف

 

جنس کلاپ

کلاپ يا چوب گلف از کربن و فلزات گوناگون ساخته شده است.

 

جنس توپ

توپ گلف از پلاستيک فشرده و مواد ديگر که خمير خاص به آن گفته مي شود ساخته مي شود.

 

گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

تحقیق در مورد ورزش گلف

 

آشنایی کلی با اصطلاحات بازی گلف 

گلف هم مثل هر بازی دیگر قوانین و اصطلاهات خود را دارد که در این بخش با آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

- به حفره یا سوراخ زمین بازی گلف هول HOLE گفته می‌شود.

- چوب بازی گلف هم در اصطلاح کلاپ نام دارد.

- پایه‌ای که توپ روی آن قرار می‌گیرد، تی Tee نام‌گذاری شده است.

- چوبی که از آن برای اولین و دورترین ضربه استفاده می‌شود، درایور است.

- به سطحی که در آن حفره یا هول قرار دارد گرین GREEN می‌گویند.

- برای جذاب کردن بازی گلف موانع طبیعی مثل درختان، برکه آب و محوطه ماسه‌ای شکل تعبیه می‌شود که بانکر Banker نام دارند.

- ضربه‌ای که به توپ زده می‌شود تا توپ به طرف حفره برود، سوئیک swing نام دارد. کسی که این ضربه را بزند، در حقیقت یک سوئیک انجام داده است.

- ضربه‌ای که از محوطه گرین به طرف هول زده می‌شود، پات Putt است. این ضربه چوب مخصوص خود را دارد که پاتر Putter نامیده می‌شود.

- تعداد ضربه‌های استاندارد برای فرستادن توپ در هول را پار Par می‌نامند. یک گلف‌باز خوب باید با ضربات کمتر پار، توپ را به درون هول هدایت کند.

- بازیکنان بر اساس امتیاز تعادلی سطح‌بندی می‌شوند که به آن هندی کپ Handicap می‌گویند.

 

گلف, بازی گلف, ورزش گلف, ورزش گلف ابداع کدام کشور است

بازی گلف

 

قوانین بازی گلف

- پیش از اینکه بازی را شروع کنید قوانین محلی را روی کارت اسکور بخوانید.

- یک نشانه شناسایی روی توپتان بگذارید. بسیاری از گلفرها با همان مارک توپ بازی می کنند و چنانچه شما نتوانید توپتان را بشناسید گمشده به حساب می آید.

- کلاپ هایتان را بشمارید. حداکثر می توانید 14 کلاپ همراه داشته باشید.

 

- در طول بازی، از کسی راهنمایی و پیشنهاد نخواهید به جز همبازیتان و همینطور هیچ پیشنهادی به هیچ کس ندهید به جز همبازیتان.

- در طول یک میدان نمی توانید هیچ ضربه تمرینی داشته باشید.

- ضربه زدن از روی تی:تی را میان 2 نشانگر تی بگذارید و نه در جلوی آنها. می توانید تی را حداکثر در فاصله ای به طول 2 کلاب پشت خط جلویی نشانگرهای تی قرار دهید و ضربه بزنید.

 

- ضربه زدن به توپ خارج از این منطقه:در مچ پلی جریمه ای ندارد ولی رقیب شما می تواند از شما بخواهد که دوباره آن ضربه را بازی کنید و در استرک پلی شما حتما 2 ضربه جریمه می گیرید و آنگاه باید از منطقه درستی بازی کنید.

- بازی کردن توپ:توپ را از همان جایی که افتاده است بازی کنید. جای توپتان، منطقه مشخص شده سوئینگتان یا خط و مسیر بازیتان را با حرکت دادن، خم کردن یا شکستن هر چیزی که ثابت یا روییده است تصحیح نکنید مگر طبق قوانین.

- چیزی را به طرف پایین فشار ندهید یا این که وضعیت بهتری ایجاد نکنید.

 

- چنانچه توپ شما در یک بانکر یا یک واتر هزارد قرار بگیرد، زمین بانکر یا زمین یا آب داخل واتر هزارد را تا پیش از داون سوئینگ لمس نکنید.

- توپ باید کاملا ضربه بخورد و نباید فشرده و یا برداشته شود. به عبارت دیگر در این منطقه کلاب شما نباید با زمین برخورد کند. در صورت تماس، 2 ضربه جریمه دریافت می کنید.

- بازی با یک توپ اشتباه (به جز در یک هزارد):در مچ پلی شما آن میدان را از دست می دهید. در استروک پلی 2 ضربه جریمه می گیرد و آنگاه باید توپ درست را بازی کنید.

- بازی با یک اشتباه در یک هزارد جریمه ای ندارد. زیرا در هزارد نمی توانید علف ها را کنار بزنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------